منهای ورزش/ دوروف، موسس و مالک تلگرام در فرانسه بازداشت شد!

منهای ورزش/ دوروف، موسس و مالک تلگرام در فرانسه بازداشت شد!

پایگاه خبری فوتبالی- کانال تلویزیونی TF1 فرانسه از بازداشت پاول دوروف، بنیانگذار و مدیر عامل «تلگرام» در فرودگاه «لوبورژه» در حومه پاریس خبر داد.

به گزارش فوتبالی، ظاهرا مقامات قضایی فرانسه پیشتر برای او قرار بازداشت صادر کرده بودند.

ساعاتی پیش رسانه‌های روسیه خبر دادند که پاول دوروف بنیانگذار یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در جهان خبر دادند. 

اولین بار شبکه TF1 فرانسه خبر داد که پاول دوروف، شامگاه شنبه در فرودگاه لوبورژه در حومه پاریس از سوی پلیس بازداشت شده است.

به گزارش این شبکه پربیننده فرانسوی، پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام از جمهوری آذربایجان به فرانسه سفر کرده بود که در فرودگاه لوبورژه هنگام پیاده شدن از هواپیمای شخصی‌اش بازداشت شد.

بر اساس گزارش TF1 دوروف ساعت ۲۰ دیشب هنگام پیاده شدن از جت شخصی‌اش در فرودگاه لوپورژه بازداشت شد. او همراه با محافظ شخصی و یک زن بود. دوروف تحت تعقیب FPR فرانسه قرار داشت و از جمهوری آذربایجان وارد فرانسه شده بود.

گفته می‌شود حکم بازداشت دوروف به دلیل همکاری نکردن او با نیروهای امنیتی فرانسه صادر شده است که وی را در مسایلی مثل پوشش محتوای قاچاق و خرید و فروش مواد مخدر، تروریسم، قاچاق دیگر اقلام، توطئه، کلاهبرداری و پولشویی در گروهها و کانالهای تلگرامی و جرایم سنگین دیگری شریک می‌کند. شبکه TF1 اضافه کرد که انتشار پیام‌های رمزگذاری در «تلگرام» از علل اصلی شکایت مقامات اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

یک منبع آگاه گفته که مشخص نیست چرا او اشتباه کرد و وارد فرانسه شد. ظاهرا او می‌دانست که در فرانسه به عنوان یک شخص متهم شناخته می‌شود. برخی هم مدعی هستند که قصد یک توقف کوتاه مدت در فرانسه را داشته اما همین توقف منجر به بازداشتش شده است. بنا به این گزارش او معمولا به امارات، کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق و آمریکای جنوبی سفر می‌کرد و به ندرت به اروپا می‌رفت.

یکی از بازپرسان به شبکه TF1 گفته است که پاول دوروف قطعا به بازداشت موقت فرستاده می‌شود. او گفت: «روی پلتفرم او تعداد بی‌شماری جرم و جنایت رخ داده که هیچ اقدامی برای مدیریت یا همکاری در مقابله با آنها انجام نمی‌دهد. با این حال دوروف به دلیل متمول بودن منابع کافی برای اقدامات قانونی برای خروج از زندان خواهد داشت.» 

گفتنی است که پاول دوروف که متولد روسیه است، مؤسس و مالک تلگرام است. او را مارک زاکربرگ روسیه می‌نامند که با دارایی خالص ۱۱.۵ میلیارد دلاری در فهرست میلیاردرهای فوربس در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته است.

نکته مهم حکم بازداشت اوست که فقط در فرانسه معتبر بوده است. دوروف می‌دانست که در فرانسه احتمال بازداشت دارد، به همین خاطر کمتر در اروپا سفر می‌کرد و از کشورهایی که تلگرام در آنها تحت نظارت نیروهای امنیتی بود اجتناب می کرد‌.

برخی خبرهای غیررسمی حاکی از آن است که سهامداران همستر در این بازداشت دست داشته‌اند که باید دید این خبر چقدر درست است.

1359