گزارش ویژه؛ همه فینالیست‌های جام جهانی که به فوتبال ایران آمدند!

گزارش ویژه؛ همه فینالیست‌های جام جهانی که به فوتبال ایران آمدند!

پایگاه خبری فوتبالی- 5 بازیکن خارجی که سابقه بازی در فینال جام جهانی را دارند در سال‌های گذشته به ایران آمده‌اند.  

به گزارش فوتبالی، در سال‌های اخیر، تب جذب ستاره و فوق ستاره‌های مختلف در آسیا علی الخصوص کشورهای حوزه خلیج فارس به شدت بالا رفته و نبرد تیم‌های ایرانی با این تیم‌ها در لیگ‌های آسیایی به ویژه تیم‌های عربستانی به نبرد نابرابری تبدیل شده است. خبر خوب فصل نقل و انتقالاتی امسال اما، جذب بازیکنان بزرگی است که شاید در حد فوق ستاره‌های جذب شده النصر و الهلال نباشند اما نوید حضور فوتبال بلدها را در ایران در طول سالیان آینده خواهد داشت. در جدیدترین مورد، استیون انزونزی بازیکن تیم ملی فرانسه که با این تیم به قهرمانی جام جهانی 2018 روسیه رسیده بود به عضویت سپاهان اصفهان در آمده است. به همین مناسبت نگاهی خواهیم داشت به بازیکنانی که در فینال جام جهانی بازی کرده‌اند و به فوتبال ایران آمده‌اند.

آری هان 

هافبک تیم ملی هلند در فینال جام جهانی 1978 آرژانتین در مقابل تیم میزبان به میدان رفت و در نهایت با نتیجه 3 بر یک نتیجه را واگذار کرد و به عنوان نایب قهرمانی جام جهانی رسید. او در فصل 1385-1384 به لیگ ایران آمد و سرمربی‌گری پرسپولیس را بر عهده گرفت که البته به دلیل بی‌نظمی‌های مکرر، در 19 مرداد 1385 از هدایت این تیم اخراج شد. آری هان 178 روز سرمربی سرخ پوشان بود که از این ایام، 96 روز را در مرخصی به سر برد.


پیر لیتبارسکی 

یکی از تکنیکی‌ترین بازیکنان دهه 80 میلادی که هافبک تیم ملی آلمان در فینال جام‌های جهانی 1982 اسپانیا و 1990 ایتالیا بود. در جام 1982 نایب قهرمان شد و در 1990 به عنوان قهرمانی رسید. او در مرداد ماه سال 1387 سرمربی سایپا شد اما به‌سان بسیاری از سرمربیان خارجی دیگر در طول تاریخ فوتبال ایران، به بهانه انجام امور شخصی ایران را برای مدتی کوتاه ترک کرد و دیگر هرگز بازنگشت.  


توماس هسلر 

او نیز مانند لیتبارسکی، در فینال جام جهانی 1990 ایتالیا، در ترکیب تیم ملی آلمان حاضر بود و توانست به عنوان قهرمانی جهان برسد. هسلر در سال 1393 به ایران آمد و وارد کادر فنی تیم پدیده شد. هسلر به دلیل عدم دریافت مطالباتش در بهار 1394 از این تیم جدا شد و به آلمان بازگشت. او در مصاحبه‌ای در سال 1396 از مهمان نوازی ایرانیان و تعهد بازیکنان بسیار تعریف کرد اما شرایط باشگاه‌ها را غیر حرفه‌ای عنوان کرد که البته راست هم می‌گفت. زیرا در آن ایام، پدیده تنها یک زمین تمرین داشت آن هم بدون حمام و رختکن و دوش گرفتن بازیکنان بعد از تمرین در خانه، یکی از موارد عجیبی بود که هسلر از آن یاد کرد.
 
 

گابریل کالدرون 

هافبک تیم ملی آرژانتین که در فینال جام جهانی 1990 ایتالیا در مقابل آلمان به میدان رفت و به عنوان نایب قهرمانی رسید در تیر ماه سال 1398 هدایت سرخ پوشان پایتخت را پس از جدایی برانکو ایوانکوویچ به عهده گرفت. او تنها یک نیم فصل در فوتبال ایران ماند و به دلیل عدم پرداخت مطالباتش در دی ماه 1398 از این تیم در حالی جدا شد که پرسپولیس صدر جدول لیگ برتر را در پایان مسابقات نیم فصل به دست آورده بود و در جام حذفی نیز به مرحله نیمه نهایی رسیده بود. کالدرون در همین ایام کوتاه در پرسپولیس نیز به شدت با بازیکن سالاری برخورد کرد و ادبیات قاطعی در مواجهه با آن‌ها به کار می‌برد.


استیون انزونزی 

جدیدترین ستاره خارجی لیگ برتر ایران که به عضویت سپاهان در آمده است در فینال جام جهانی 2018 روسیه، عضو تیم ملی فرانسه بود و در مقابل کرواسی با برتری 4 بر 2 به عنوان قهرمانی جام جهانی رسید. استیون انزونزی حالا و در 35 سالگی به جمع طلایی پوشان زاینده رود اضافه شده و امیدوار است با این تیم به چهارمین جام قهرمانی عمرش دست یابد. تا پیش از این او یک بار با فرانسه قهرمان جام جهانی، یک بار قهرمان لیگ ملت‌های اروپا و با سویا اسپانیا نیز یک بار به قهرمانی لیگ اروپا رسیده بود تا دو جام ملی و یک جام باشگاهی در کارنامه خود ثبت کرده باشد.


7899