داوری: سوتیریس مربی با سبک و فلسفه‌ای است/ چشم‌انداز ما المپیک ۲۰۲۸ است

داوری: سوتیریس مربی با سبک و فلسفه‌ای است/ چشم‌انداز ما المپیک ۲۰۲۸ است

پایگاه خبری فوتبالی- رئیس فدراسیون بسکتبال ایران گفت: چشم‌انداز ما المپیک ۲۰۲۸ است و اصلا هم دور از دسترس نیست، البته به شرطی که مسیر درستی باشد.

به گزارش فوتبالی، نشست خبری جواد داوری رئیس فدراسیون بسکتبال، امروز (دوشنبه - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳)، به میزبانی کمیته ملی المپیک برگزار شد که در جریان این نشست، داوری گفت: یکی از مطالبات بسکتبال، داشتن کمپ تمرینی بود که سال گذشته توانستیم دو زمین خیلی خوب را بگیریم و با زمین قبلی که کنار کشتی بود جایگزین کنیم. یکی از آن‌ها کمپ تمرینی تیم ملی خواهد بود و نقشه‌های فاز دو آن رو به پایان است. سعی می‌کنیم امسال اقدامی برای شروع ساخت آن نیز داشته باشیم. ظرفیت بسکتبال بالا است و هر دو بخش زنان و مردان باید همزمان با هم کار کنند. امیدوارم روند خوبی طی شود هرچند که یک سالن دیگر به بسکتبال اضافه کردیم و سالن شهر قدس را هم با کمک هیات خودمان کاملا در اختیار گرفتیم و ان‌شاءالله بحث ترافیک ما در سال آینده مرتفع می‌شود.

او درباره انتخاب سرمربی جدید تیم ملی نیز توضیح داد: ما تلاش کردیم در کمیته فنی پس از صحبت‌ها و تلاش‌های زیاد، مربی تیم ملی را انتخاب کنیم. شاید اگر مسابقات WASL نبود زودتر سرمربی معرفی می‌شد اما سعی کردیم با اتمام لیگ این اتفاق رخ دهد. برخی گزینه‌ها شرایط حضور در تیم ملی را نداشتند و شرایط هم واقعا برای تیم‌های ملی ما متفاوت است. بسکتبال بسیار به فوتبال نزدیک است و در بسکتبال بسیار کار مشکلی است که مربیان درجه یک را جذب کنیم. یک‌سری مربیان سطح یک قراردادهای بلند مدت با باشگاه‌ها و تیم‌های ملی دارند و هزینه‌ها هم بسیار بالا است. مربیان درجه یک زیر یک میلیون دلار نمی‌گیرند که هزینه بسیار بالایی است.

رئیس فدراسیون بسکتبال افزود: نهایتا با آقای «سوتیریس» به توافق رسیدیم که با دوتا از مربیان بزرگ جهان همکاری داشته و مربی با سبک و فلسفه‌ای است، اما باید ما شرایط را برای او فراهم کنیم و پس از دیدن عملکردش او را قضاوت کنیم. به جز برخی افراد که فضای مجازی در اولویت‌شان است، از همه کسانی که حمایت کردند تشکر می‌کنیم. یک ماه است که ما درگیر جذب مربی بودیم و همه در فدراسیون تلاش کردند تا این اتفاق بیفتد. 

داوری گفت: ما قبل از مجمع سالیانه قرارداد سوتیریس را بسته بودیم، اما به دلیل برخی اتفاقات و شرایط کشور نتوانستند زودتر وارد ایران شوند که به همین دلیل دیرتر اعلام کردیم و وقتی هم که نام او را معرفی کردیم، سریعا وارد ایران شدند که نشان می‌دهد ما خیلی زودتر قرارداد را بسته بودیم.

رئیس فدراسیون بسکتبال با اشاره به ضعف استعدادیابی در ورزش کشور، توضیح داد: ما در همه رشته‌ها متاسفانه خوب استعدادیابی نمی‌کنیم و پرورش استعدادها هم به خوبی صورت نمی‌گیرد. مهم‌ترین عامل موفقیت بسکتبال نیز استعدادیابی است. بسیار خوشحال شدم که در المپیک جوانان نتایج خوبی گرفتند و اتفاق خوبی بود. مهم‌تر از استعدادیابی، پرورش آن استعدادها است که باید مورد توجه قرار گیرد. بسکتبال باید از شهرستان‌ها باشد و آن را گسترش دهیم. در سال ۱۴۰۲ ما حدود دو هزار و خورده‌ای بازی برگزار کردیم که رکورد بسیار خوبی است. ما الان ۲۷۰ تیم پایه داریم که برای حضور در لیگ‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند و اتفاق بسیار خوبی است. شاید در دو سه سال نتیجه ندهد، اما ادامه یافتن این سیستم در سال‌های آینده نتیجه می‌دهد و دیگر نگران پشتوانه سازی نخواهیم شد. باید به قدری قوی باشیم که همیشه جایگزین برای بازیکنان بزرگ خود داشته باشیم.

داوری با اشاره به اهمیت استعدادیابی درست نیز گفت: یک مربی مونته‌نگرویی هم به کشور می‌آید تا در مناطق مختلف کشور استعدادیابی کند و با علم روز دنیا استعدادها را پرورش دهد. این مربی و سایر همراهانش تلاش می‌کنند استعدادیابی صورت بگیرد و این اتفاق سال آینده رخ می‌دهد. ضمنا انتظار ما این است که مربیان ما در همه رده‌ها کاربردی‌تر کار کنند و در باشگاه‌ها بازیکنان را خوب پرورش دهند. باید باشگاه محور باشیم. اگر با این پشتکار کار کنیم چند سال بعد حرف زیادی برای گفتن خواهیم داشت.

او درباره خواسته‌های خود از مربی جدید تیم ملی نیز گفت: چشم‌انداز ما المپیک ۲۰۲۸ است و اصلا هم دور از دسترس نیست، البته به شرطی که مسیر درستی باشد. ما دوباره تیم نوین را هم تشکیل می‌دهیم اما تیم ب نمی‌شود تشکیل داد، ولی ما حتما باید سه تیم ملی داشته باشیم تا مشکل بازیکن به صورت کامل حل شود.

داوری درباره اصرار فدراسیون برای انتصاب بهادرزاده و شاه‌علی نیز گفت: یکی از نفراتی که خیلی به او حمله شد آقای بهادرزاده بود و یکی از نفراتی که به بهترین نحو کارها را انجام می‌دهد ایشان است. آقای شاه‌علی در پنجره قبل انتخابی کاپ آسیا به عنوان سرپرست تیم کنار ما بود و از او راضی هستیم. خواهش می‌کنم از همه بپرسید که آیا آقای بهادرزاده کارها را درست انجام می‌دهد یا خیر. کمیته فنی هم از عملکرد سرپرست و مدیر اجرایی راضی بودند و از آقای شاه‌علی خواهش کردیم تا در کنار تیم باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سوتیریس مانولوپولوس به عنوان مربی مقیم فعالیت خواهد کرد یا خارج از ایران خواهد بود؟ توضیح داد: ایشان مقیم هستند و با توجه به شرایطی که هست به عنوان سوپروایزر تیم‌های پایه حضور خواهند داشت چون این پروسه استعداد پروری یک زنجیره است. ایشان مربی پروازی نیستند و فقط برای دیدن خانواده خودشان به کشورشان برمی‌گردند و تاکید کردیم تیم‌های لیگ یک و حرفه‌ای را هم ببیند چون یکسری بازیکنان ما در رده‌های پایه دیده نمی‌شوند.

داوری درباره نحوه انتخاب بازیکنان دعوت شده به اردو نیز گفت: ما در کمیته فنی جلسه ۷ ساعته داشتیم و سرمربی هم سه هفته پیش قرارداد بسته بود و کلیه بازی‌های ملی ما را دید و بازیکنان را به شماره می‌شناسد. آمار لیگ را خواست و کمیته فنی قرار شد به او کمک کند و در این مرحله اول بازیکنان به این شکل دعوت شدند. بهترین‌های مدنظر کمیته فنی و سرمربی همین ۲۹ نفر هستند که در تیم ملی و تیم نوین حضور خواهند داشت. مجبور بودیم این اردو را برگزار کنیم تا یک شناخت کافی از نفرات داشته باشند تا برای پنجره دوم نفرات اصلی خود را انتخاب کند. باید یک شناختی داشته باشند تا نفرات مد نظرشان را انتخاب کنند.

رئیس فدراسیون بسکتبال ایران در پاسخ به این سوال که آیا سرمربی تیم ملی می‌تواند در تیم‌های باشگاهی هم فعال شود؟ توضیح داد: این‌طور نیست و فقط باید با تیم ملی ایران همکاری کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا تیم ملی ایران با سوتیریس در کاپ آسیا ۲۰۲۵ روی سکو می‌رود؟ اظهار کرد: اگر بازیکنان خارجی تیم‌هایی مثل اردن، لبنان، ژاپن و فیلیپین را از آن‌ها جدا کنیم ایران با اقتدار قهرمان آسیا است. ما هم برنامه‌هایی در این خصوص داریم و با آقای هاشمی صحبت کرده بودم. اگر دنیا مالی رای اعتماد بگیرد در این رابطه برنامه داریم چون با قدرت نابرابر به مصاف حریفان می‌رویم. اگر خارجی‌های‌شان را بگیریم توانایی مقابله با ما را ندارند. ایران قدرت آسیاست و باید احترام ویژه‌ای به این تیم بگذارند. باید این مشکل حل شود.

داوری درباره دلیل خط خوردن جمشیدی و زنگنه در زمان هاکان دمیر و اکنون دعوت شدن‌شان به تیم ملی نیز گفت: درباره جمشیدی تکرار مکررات است، می‌گفتند مغرضانه است اما این‌طور نیست. هیچ‌وقت درباره کنار گذاشتن یا انتخاب بازیکنان شخصا ورود نمی‌کنم چون من خودم بازیکن بوده‌ام. درباره جمشیدی هم هاکان دمیر تصمیم گرفت او را کنار بگذارد. درباره زنگنه هم فیلم بازی‌ها را دیده بود که در پوزیشن‌هایی که داشت خیلی تخصصی بازیکن انتخاب می‌کردند و درباره آقای زنگنه تصمیم این بود که نباشند وگرنه مشکل شخصی وجود نداشت.

7474