ائتلاف استقلال و سپاهان برای افزایش سقف بودجه با هدف فرار از شائبه تخطی از سقف قرارداد/ درویش: فدراسیون نباید زیر بار برود/ بازیکنان ما را برگردانید تا ما هم موافقت کنیم!

ائتلاف استقلال و سپاهان برای افزایش سقف بودجه با هدف فرار از شائبه تخطی از سقف قرارداد/ درویش: فدراسیون نباید زیر بار برود/ بازیکنان ما را برگردانید تا ما هم موافقت کنیم!

پایگاه خبری فوتبالی- ماجرای سقف بودجه که از فصل پیش وارد قوانین فوتبال ایران شده است همچنان یک مبحث جنجالی و پرحاشیه است.

به گزارش فوتبالی، فصل گذشته فدراسیون فوتبال در ابتدا خیلی سخت‌گیرانه اجرای این قانون را پیگیری کرد. کار حتی به جایی رسید که از برخی تیم‌ها امتیازاتی کسر شد اما در نهایت با این استدلال این قانون ایراداتی دارد امتیاز تیم‌ها برگشت. در نهایت این قانون به نوعی باشگاههای همیشه بدهکار بزرگ را نجات داد و اجازه داد تا آنها و حتی دیگر تیمها هم نفس بکشند اما حالا ظاهرا دو باشگاه استقلال و سپاهان به دنبال افزایش سقف هستند و در حال لابی و فشار آوردن به فدراسیون فوتبال هستند.

سقف بودجه در لیگ بیست و سوم 250 میلیارد تومان بود اما آپشن‌هایی وجود داشت که می‌توانست این سقف را به 325 میلیارد تومان برساند. فدراسیون فوتبال برای لیگ بیست و چهارم میزان سقف بودجه را افزایش داد. تیم‌ها می‌توانند 325 میلیارد تومان هزینه کنند ولی تیم‌هایی که در مسابقات آسیایی حضور دارند مجاز هستند که 100 میلیارد بیشتر هزینه کنند.

برای تیم‌هایی مثل پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور که در رقابت‌های آسیایی حضور دارند سقف بودجه نسبت به سال گذشته 100 میلیارد تومان افزایش داشته است اما از دید دو باشگاه استقلال و سپاهان این افزایش برای برخی تیم‌ها کافی نیست و خواستار افزایش سقف بین 100 تا 200 میلیارد تومان دیگر هم هستند!

بر اساس شنیده‌ها باشگاه‌های استقلال و سپاهان به شدت به دنبال افزایش سقف بودجه هستند اما پرسپولیس به شدت مخالف آن است. سایت روزنامه خبر ورزشی در این باره گزارش افشاگرانه و عجیبی را منتشر کرده و نوشته است:" تلاش باشگاه‌های سپاهان و استقلال برای بالا رفتن سقف بودجه باشگاه‌های لیگ برتری و به ویژه باشگاه‌های حاضر در لیگ نخبگان ادامه دارد و بر همین اساس مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال نیز به دنبال آن است تا سقف بودجه را به میزان ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد افزایش دهد. این در شرایطی است که مدتی قبل جلسه‌ای با همین دستور جلسه برگزار شد اما به واسطه مخالفت رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، با بالا رفتن سقف مخالفت شد اما تلاش‌ها همچنان ادامه دارد."

سایت خبر ورزشی نوشته است:" قرار است موضوع بالا رفتن سقف بودجه باشگاه‌ها در جلسه غیر رسمی هیات رئیسه مورد بحث قرار بگیرد. این جلسه قرار است صبح روز شنبه برگزار شود اما سوال اصلی این است که آیا روال قانونی برای برگزاری این نشست طی شده است؟ قانون می‌گوید اعضای هیات رئیسه فدراسیون برای برگزاری جلسه باید حداقل ۷ روز قبل در جریان برگزاری جلسه قرار گرفته و به بررسی دستور جلسه بپردازند. آیا رییس فدراسیون فوتبال، یک هفته قبل به اعضای هیات رییسه اعلام کرده بود ۲۷ مرداد جلسه‌ای با محوریت سقف بودجه برگزار می‌شود یا بدون رعایت این پروسه به دنبال برگزاری جلسه فوری هیات رییسه است؟ البته گفته می‌شود جلسه امروز جلسه رسمی نیست و مهدی تاج تنها چند نفر از اعضای هیات رییسه را به مشورت دعوت کرده است و هنوز هیچ دستور جلسه ای هم به اعضا اعلام و ابلاغ نشده است."

در هر حال باشگاه پرسپولیس همچنان مخالف جدی افزایش سقف قراردادهاست. رضا درویش گفته است که پرسپولیس به دلیل رعایت سقف بودجه نتوانست مهره‌های کلیدی‌اش مثل علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی و دانیال اسماعیلی‌فر را حفظ کند. همین قانون دست و پای این باشگاه را برای جذب چند بازیکن خوب اما گران‌قیمت دیگر بست. به این دلایل پرسپولیسی‌ها مخالف افزایش بودجه هستند. 

حالا شرایط به نحوی است که انگار باشگاههای استقلال و سپاهان در همین فصل سقف را رعایت نکرده‌ باشند به مهدی تاج فشار می‌آورند تا سقف را بالاتر ببرد و مهدی تاج نباید به این راحتی زیربار برود چرا که اگر زیر بار برود به جبهه استقلال و سپاهان می پیوندد. حالا باید دید جنگی که یک طرف آن باشگاه‌های استقلال و سپاهان هستند و ممکن فدراسیون یارشان شود یا نشود و طرف دیگرش پرسپولیس به کجا ختم خواهد شد.

نکته دیگر این است که هواداران پرسپولیس می‌خواهند بدانند دلیل حمایت احتمالی فدراسیون فوتبال از تلاش‌ها برای بالا بردن سقف بودجه چیست و اگر قرار بود چنین اتفاقی رخ دهد چرا از همان ابتدای نقل و انتقالات برای بالا بردن سقف بودجه راهکار مناسبی اندیشیده نشد؟ در این شرایط که پرسپولیس بازیکنان خود را از دست داده در صورتی که ائتلاف مدیران دو باشگاه استقلال و سپاهان با فدراسیون فوتبال جواب بدهد و به یک باره سقف بودجه بالاتر برود، راهکار مدیرعامل پرسپولیس چه خواهد بود؟ آن هم در شرایطی که یک سهمیه خارجی خود را هم از دست داده است!

ساعتی پیش رضا درویش نظر نهایی خودش را در این باره که نظر رسمی باشگاه پرسپولیس تلقی می‌شود اعلام کرد. او برای پذیرش افزایش سقف قراردادها شرطی گذاشته است که عملا امکان پذیر نیست و به معنای یک «نه» محکم به درخواست استقلال و سپاهان است.

درویش گفته است:«ما نتوانستیم با برخی از بازیکنان شایسته خود که طی چند فصل اخیر نقش انکارناپذیری در قهرمانی باشگاه بزرگ پرسپولیس داشتند تمدید قرارداد کنیم و این نفرات در نهایت مجبور به ترک تیم محبوب خود شده و راهی تیم های دیگر شدند. حال معلوم نیست چرا در شرایطی که روزهای آخر نقل و انتقالات را پشت سر می‌گذاریم این همه فشار به ما می‌آورند تا سقف را بالاتر ببرند. سوال این است که کدام باشگاه‌ها قانون سقف بودجه را رعایت نکرده‌اند که حالا با فشار گذاشتن روی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ سعی دارند باشگاه پرسپولیس را هم مجبور به پذیرش افزایش سقف کنند. اما حرف آخر باشگاه پرسپولیس همانی است که قبل‌تر زده‌ایم و از فدراسیون فوتبال و آقای مهدی تاج هم درخواست می‌کنیم که در مقابل این فشارها کوتاه نیامده و قانون را همانطور که خودشان وضع کرده‌اند اجرایی کنند. مگر قانون اجازه می‌دهد بازیکنانی که به خاطر رعایت همین سقف بودجه از باشگاه ما جدا شده‌اند حالا به تیم پرسپولیس برگردند؟ خب طبیعی است که چنین کاری غیر ممکن است.»

حالا قرار است تا ساعاتی دیگر این جلسه برگزار شود. هنوز معلوم نیست در این جلسه چه اتفاقی رخ خواهد داد. ضمن مشخص نیست که تصمیمی که در این جلسه گرفته می‌شود در حکم «قانون» است یا نه. چون تصویب چنین قوانینی نیاز به ساز و کارهای مشخص و از پیش تعریف شده دارد که ظاهرا در این مورد رعایت نشده است. 

1359