گزارش یک تخلف عجیب؛ باخت سپاهان یک خوش‌شانسی برای فوتبال ایران بود!

گزارش یک تخلف عجیب؛ باخت سپاهان یک خوش‌شانسی برای فوتبال ایران بود!

پایگاه خبری فوتبالی- ظاهرا بخش اجرایی فدراسیون فوتبال در ماجرای ثبت نام بازیکنان سپاهان مرتکب یک گاف بزرگ شده است.

به گزارش فوتبالی، سه‌شنبه هفته گذشته بود که تیم سپاهان در مرحله اول پلی آف لیگ نخبگان آسیا در زمین خودش یعنی ورزشگاه نقش جهان اصفهان مقابل تیم شباب الاهلی امارات قرار گرفت.

در حالی که هواداران تیم و اهالی فوتبال در ایران به شدت امیدوار بودند سپاهان با پیروزی در این مسابقه به لیگ نخبگان برسد اما در نهایت این شباب الاهلی بود که با نتیجه 4 بر یک پیروز شد و سپاهان را راهی لیگ قهرمانان آسیا سطح دو کرد.

سپاهان در این مسابقه چند تن از مدافعان اصلی خودش را در اختیار نداشت اما سعی کرد از بازیکنانی که به تازگی جذب کرده استفاده کند و شانس پیروزی خودش را بالا ببرد. اتفاقی که در نهایت رخ نداد و سپاهان به لیگ نخبگان آسیا راه پیدا نکرد.

حالا یک موضوع مهم توسط سایت روزنامه خبر ورزشی مطرح شده که نشان می‌دهد یک اشتباه اداری عجیب در این مورد صورت گرفته است. اشتباهی که اگر سپاهان می توانست شباب الاهلی را ببرد تیم اماراتی قادر بود با استفاده از این اشتباه به ای اف سی شکایت و سپاهان را حذف کند! البته که سپاهان بازی را باخت و کار به شکایت نکشید اما رخ دادن این اشتباه واقعا عجیب است!

حالا ماجرا چیست؟ وقتی سپاهان لیست بازیکنانش برای بازی با شباب الاهلی امارات را به فدراسیون فوتبال ارسال کرد، دبیرکل فدراسیون فوتبال به جای این که این لیست را در جهت ثبت داخلی قراردادها و احراز هویت بازیکنان به سازمان لیگ بفرستد آن را به کنفدراسیون فوتبال آسیا فرستاد. به این ترتیب برای بازیکنان سپاهان بدون این که در سازمان لیگ ثبت نام شوند، کارت بازی صادر شد!

اما چند روز بعد فدراسیون خبر عجیبی را روی سایت رسمی خودش منتشر کرد. در این خبر آمده بود که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال باشگاه‌های سپاهان، ذوب آهن، هوادار، ملوان، شمس آذر، استقلال خوزستان، فولاد، پرسپولیس، استقلال، نساجی، آلومینیوم، خیبر خرم آباد و مس رفسنجان را به دلیل رعایت نکردن مهلت مقرر نسبت به ثبت قرارداد حداقل ۱۶ بازیکن به میزان ۵۰ میلیون تومان جریمه شدند.

قانون می‌گوید باشگاه‌های لیگ برتری موظف هستند تا ۲۰ روز مانده به آغاز لیگ، حداقل ۱۶ بازیکن خود را ثبت کنند. در واقع این ۱۳ باشگاه باید تا روز ۱۴ مرداد نسبت به ثبت نام حداقل ۱۶ نفر از بازیکنان خود به به سازمان لیگ اقدام می‌کردند. اما این اتفاق نیفتاد و اسامی بازیکنان سپاهان به جای این که در سازمان لیگ ثبت شود به ای اف سی ارسال شد!

سایت روزنامه خبر ورزشی در این باره خبر داده است که نهادهای نظارتی روی این موضوع حساس شدند که اگر سپاهان هنوز لیست خود را در اختیار سازمان لیگ قرار نداده پس چطور از بازیکنان جدید خود مقابل شباب الاهلی امارات بهره برده است؟

گویا آنها از سازمان لیگ استعلام می‌گیرند و متوجه می‌شوند فهرست سپاهان بعد از ارسال از این باشگاه به فدراسیون فوتبال، در اختیار سازمان لیگ قرار نگرفته و مستقیم به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شده است!

نکته مهم این است که باشگاه سپاهان مرتکب اشتباهی نشده است. این باشگاه مطابق روال معمول، لیست بازیکنان خودش برای بازی برون مرزی و بین المللی را در اختیار فدراسیون فوتبال قرار داد. دبیر کل فدراسیون فوتبال باید لیست را طبق قوانین به سازمان لیگ ارائه می‌کرد نه این که سازمان لیگ دور زده شود و لیست از طریق امور بین الملل فدراسیون فوتبال در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار بگیرد.

خبر ورزشی در گزارشی که در این باره منتشر کرده نوشته است: «نمی‌توان قبول کرد دبیر کل فدراسیون فوتبال نداند برای شرکت در مرحله انتخابی لیگ نخبگان آسیا ابتدا لیست سپاهان باید به طور کامل در سازمان لیگ ایران ثبت شود و پس از احراز هویت و اثبات این موضوع که تمام بازیکنان به شکل قانونی عضو سپاهان هستند و بازیکنان جدید نیز به شیوه قانونی به این تیم پیوسته‌اند، لیست به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه شود.» البته مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال از این داستان باخبر نبوده و اساسا موردی هم نیست که رییس فدراسیون باید در جریان قرار بگیرد و خود دبیرکل و امور بین الملل باید با هماهنگی سازمان لیگ کارها را انجام بدهند.

خبر ورزشی مدعی شده نهادهای نظارتی به این تخلف که شائبه تبانی را هم در پی داشته ورود کرده اند. صرف نظر از این که شائبه دور زدن سازمان لیگ به دلیل قانون سقف بودجه وجود دارد، بحث تخلف دبیرکل و بین الملل فدراسیون در ارائه لیست سپاهان به کنفدراسیون فوتبال آسیا بدون ثبت در سازمان لیگ مطرح است.

حالا تصور کنید سپاهان تیم شباب الاهلی را شکست می‌داد اما باشگاه اماراتی از سپاهان شکایت می‌کرد و با این شکایت سپاهان حذف می‌شد. در این صورت فدراسیون فوتبال چه پاسخی برای سپاهان و توجیه این اشتباه داشت؟

خبر ورزشی در انتهای این گزارش نوشته است: «قطعا مهدی تاج از این تخلف زیردستان خود بی‌خبر بوده چرا که امکان ندارد رییس فدراسیون فوتبال به دلیل در اختیار داشتن کرسی نایب رییسی کنفدراسیون فوتبال آسیا قوانین بین المللی را نداند و یا نسبت به اجرای این قوانین بی تفاوت باشد اما جا دارد از رییس فدراسیون فوتبال بپرسیم اگر سپاهان مغلوب زمین چمن نقش جهان نمی‌شد و شباب الاهلی را می‌برد و تیم اماراتی به تخلف دبیرکل و بین الملل فدراسیون اعتراض می‌کرد و فوتبال ایران درگیر یک پرونده شکایت بین المللی می‌شد، چه کسی پاسخگوی این خطا و عواقب آن بود؟

1359