خطر کسر سهیمه آسیایی ایران در فصل 2026-2027

خطر کسر سهیمه آسیایی ایران در فصل 2026-2027

پایگاه خبری فوتبالی- بر اساس اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، لیگ ایران در رده پنجم برترین لیگ‌های قاره کهن قرار گرفت.  

به گزارش فوتبالی، آخرین رده بندی کنفدراسیون فوتبال آسیا در خصوص رنکنیگ تیم‌ها و لیگ‌ها برای تعیین سهمیه هر کشور در بازی‌های باشگاهی آسیا در دو فصل بعدی، چند روز پیش اعلام شد و بر اساس این رده بندی، ایران در رتبه پنجم و بعد از عربستان، ژاپن، کره جنوبی و امارات قرار گرفت که بر این اساس، سهیمه ایران برای بازی‌های آسیایی فصل 2027-2026، دو سهمیه مستقیم و یک سهیمه غیر مستقیم در لیگ نخبگان آسیا و یک سهمیه مستقیم برای لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود. یعنی دقیقا همین مقدار سهیمه‌ای که امسال دشت کرده‌ایم.  

نکته تامل برانگیز اما اینجاست که قطر با فاصله‌ای اندک، پس از ما در رتبه ششم قرار دارد و با توجه به حذف سپاهان از پلی آف امسال و حضور الغرافه قطر در پلی آف، در صورت پیروزی الغرافه برابر شباب الاهلی، حضور این تیم در لیگ نخبگان قطعی شده و قطر با سه سهمیه، بیشتر از ایران با دو سهمیه نماینده خواهد داشت و این یعنی احتمال دارد که قطر جای ما را در رتبه پنجم بگیرد که در این صورت، سهمیه ما کم شده و از 1+2 به 1+1 تبدیل خواهد شد. 

درخشش العین و قهرمانی این تیم در لیگ قهرمانان آسیا باعث شده تا سهمیه ایران برای دو فصل کاهش پیدا کند. یعنی در دومین دوره لیگ نخبگان که پاییز 1404 (سال بعد) آغاز می‌شود و در بهار 1405 به پایان می‌رسد (فصل 2025-2026) ایران یک سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی آف دارد.

در نهایت اما این رده بندی، اولین رده بندی منتشر شده است که احتمال تغییر آن در ماه‌های آینده بسیار زیاد است و تا رده بندی آخر و قطعی، هم زمان بسیاری باقی مانده و هم ممکن است در لیگ نخبگان، عملکرد تیم‌های ایرانی یعنی پرسپولیس و استقلال بهتر از تیم‌های قطری باشد و این بهتر بودن، بر جدول رده بندی نهایی تاثیرگذار خواهد بود. تاثیری که امیدواریم برای ما مثبت باشد و سهیمه‌ای را از دست ندهیم.

7899