گزارش ویژه/ ماموریت دشوار علی سامره در کرمان؛ باید مس را به روزهای اوج برگرداند!

گزارش ویژه/ ماموریت دشوار علی سامره در کرمان؛ باید مس را به روزهای اوج برگرداند!

پایگاه خبری فوتبالی- علی سامره دیروز سرمربی مس کرمان شد و حالا شنیده شده او یک برنامه دوساله برای احیای مس کرمان و البته بازگرداندن این تیم به لیگ برتر و سطح اول فوتبال ایران دارد.

به گزارش فوتبالی، ماجرای فساد در فوتبال ایران از چند ماه پیش با افشاگری «فوتبالی» از اتفاقاتی که در باشگاه مس رفسنجان انجام داد شروع شد و حالا به مرحله‌ای رسیده است که علاوه بر مدیران سابق این باشگاه پای چند تن از مدیران سابق و فعلی سازمان لیگ و فدراسیون و چند فعال رسانه‌‌ای هم به این ماجرا باز شده است.

فوتبالی همان روزها خبر داد که مساله فساد در فوتبال فقط منحصر به باشگاه مس رفسنجان نیست و چند باشگاه دیگر هم در این پرونده نقش دارند و اتفاقا باز هم «فوتبالی» بود خبر داد بعد از مس رفسنجان نوبت به تیم‌های دیگر استان کرمان از جمله مس کرمان خواهد رسید.

حدود دو ماه پیش و پس از خبر فوتبالی، ایسنا خبر داد که پای باشگاه مس کرمان هم به این پرونده باز شده که از سوی نهادهای نظارتی و امنیتی در حال پیگیری است. ظاهرا در این پرونده، موضوعِ پرداخت تعدادی سکه از سوی باشگاه مس کرمان در دو فصل گذاشته در حال بررسی است. 

پرونده مس کرمان همچنان در حال پیگیری است و بعد از آن اتفاقات تغییرات زیادی در کادر مدیریتی این باشگاه رخ داده است. اما خبر خوب این است که شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان مالک این باشگاه قصد دارد تغییرات بزرگی در این باشگاه ایجاد کند. چیزی شبیه به یک رنسانس! و یک پاکسازی همه جانبه.

مس کرمان در روزگاری نه چندان دور یکی از تیم‌های بزرگ و قدرتمند فوتبال ایران بود و آبروی استان کرمان و حتی ایران محسوب می‌شد. ستاره‌های بزرگی مثل ادینهو، سید مهدی رحمتی، قاسم دهنوی، امیرحسین صادقی، مهدی رجب‌زاده، سپهر حیدری، فرزاد آشوبی، غلامرضا عنایتی، شجاع خلیل‌زاده، محسن خلیلی و محسن بیاتی‌نیا و حتی همین علی سامره روزهای خوبی را در این تیم پشت سر گذاشته‌اند.

مس کرمان حتی حضور در لیگ قهرمانان آسیا را هم در سال 2010 تجربه کرد و توانست از گروهی که تیم‌های الهلال عربستان، السد قطر و شباب الاهلی امارات هم در آن بودند به عنوان تیم دوم صعود کند. مس موفق شد همه این تیم‌ها را در کرمان شکست بدهد. آنها در مرحله حذفی به دیگر تیم ایرانی یعنی ذوب آهن برخورد کردند و با شکست در مجموع دو بازی حذف شدند. اما نکته این است که ذوب آهن آن سال تیم بسیار قدرتمندی بود و توانست به فینال لیگ قهرمانان برسد.

این اتفاقات حدود 14 سال پیش افتاده است اما حالا مس کرمان حال و روز خوبی ندارد. آنها بیشتر این سال‌ها را در لیگ دسته یک پشت سر گذاشته‌اند و حالا هم مساله فساد دامنگیر این باشگاه شده است. برای همین هم مدیران مس قصد دارند با انجام برخی کارهای اصولی، مس را دوباره به روزهای اوجش برگردانند. 

مدیران مس در قدم اول تصمیم گرفتند از یک سرمربی بومی و خوشنام استفاده کنند و به همین دلیل سکان هدایت این تیم را به علی سامره که در رفسنجان به دنیا آمده و سال‌ها در همین تیم، مس رفسنجان و مس سرچمشه بازی کرده است، داده اند.

سامره خودش هم می‌داند که کار بسیار سختی در مس کرمان در پیش دارد و برای رسیدن به هدف سختی که برای خودش تعیین کرده است نیاز به کمک هم دارد. برای همین هم هست که با موافقت باشگاه، داود مهابادی را به عنوان مدیر فنی به کمک خودش فراخوانده است.

نکته مهم درباره مهابادی این است که او خودش سال‌های سال در لیگ یک و در تیم‌هایی مثل تربیت یزد، فجر شهید سپاسی، مس سرچشمه، استقلال اهواز، پاس همدان، آلومینیوم اراک، نساجی مازندران، شهرداری ماهشهر و ... سرمربیگری کرده و به جو و فضای حاکم بر این مسابقات آشناست. 

سامره در یک برنامه‌ریزی واقع‌بینانه که با موافقت مدیران مس کرمان مواجه شده است یک برنامه دوساله برای بازگشت به لیگ برتر تعریف کرده است. البته او قصد دارد تیمی ببندد که در همین فصل پیشِ رو هم مدعی باشد و برای صعود به لیگ برتر بجنگد اما برنامه او دوساله است. 

سامره در مس کرمان کار بسیار دشواری در پیش دارد. تنها 3 هفته تا شروع فصل جدید لیگ آزادگان باقی مانده است و از 26 بازیکنی که فصل گذشته در مس کرمان بازی می‌کردند 22 بازیکن جدا شده‌اند. فقط 4 نفر از نفرات اصلی مس در فصل گذشته به شمس آذر قزوین پیوسته‌اند. 

مساله دیگری که کار را برای سامره سخت ‌‌می‌کند محدودیت بودجه است. تیم‌های لیگ یکی نمی‌توانند بیشتر از 45 میلیارد تومان هزینه کنند و این کارِ تیم بستن را برای تیمی که 22 بازیکنش را از دست داده دشوارتر می‌کند.

با این وجود در کرمان این خوش‌بینی به وجود آمده است که با حضور یک مربی بومی مثل علی سامره و برنامه واقع‌بینانه او، مس می‌تواند خیلی زود به روزهای اوجش در لیگ برتر برگردد و تبدیل به همان تیمی شود که برای کسب سهمیه آسیا می‌جنگید.

1359