نتایج کشتی فرنگی و آزاد در پاریس؛ چیزی شبیه به المپیک لندن

نتایج کشتی فرنگی و آزاد در پاریس؛ چیزی شبیه به المپیک لندن

پايگاه خبری فوتبالی- نتایج کشتی فرنگی و آزاد ایران در المپیک 2024 پاریس تا حدی شبیه به اتفاقات المپیک 2012 در لندن است.

به گزارش فوتبالی، کاروان ورزشی ایران در المپیک 2024 پاریس صاحب 3 مدال طلا، 6 نقره و 3 برنز شد و در مجموع با کسب 12 مدال به کار خود پایان داد. 

ایران تنها در رشته‌های تکواندو، کشتی فرنگی و آزاد توانست به مدال دست یابد که نکته جالبی در این خصوص وجود دارد. 

عملکرد کشتی فرنگی و آزاد ایران در پاریس تا حدی به نتایج به دست آمده در المپیک 2012 لندن شباهت دارد. در المپیک لندن، کشتی فرنگی در 3 وزن صاحب مدال طلا شد که توسط حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی به دست آمد. در کشتی آزاد اما خبری از خوش‌رنگ‌ترین مدال نبود و دست هیچ کدام از شاگردان رسول خادم به طلا نرسید تا حاصل تلاش آزادکاران ایران در لندن، یک مدال نقره( صادق گودرزی) و دو برنز ( احسان لشگری و کمیل قاسمی) باشد. 

البته نکته‌ای در خصوص مدال برنز کمیل قاسمی وجود دارد که در سال 2021 مثبت بودن تست دوپینگ «آرتور تایمازوف» ازبکستانی و «داوید مادزمانشویلی» به عنوان نفرات اول و دوم کشتی آزاد سنگین وزن المپیک 2012 لندن تایید شد و کمیته بین‌المللی المپیک رسما و به طور مشترک «کمیل قاسمی» و «بلال ماخوف» روسی را به‌ عنوان مردان طلایی این وزن معرفی کرد.

حال پس از 12 سال دوباره این اتفاق تکرار شد و علیرغم اینکه امیدواری‌ها برای کسب مدال طلا در کشتی آزاد بیشتر بود، کشتی فرنگی با مدال طلای هادی ساروی و سعید اسماعیلی توانست عملکرد بهتری از خود نشان دهد. 

یکی دیگر از اتفاقات مشابه کشتی المپیک پاریس و لندن، مصدومیت رضا یزدانی و حسن یزدانی است. در المپیک 2012 لندن رضا یزدانی در مرحله نیمه نهایی وزن 96 کیلوگرم با حریف اوکراینی دیدار داشت که به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو نتوانست به مبارزه خود ادامه دهد. این اتفاق با اندکی تفاوت درست 12 سال بعد و در المپیک 2024 پاریس برای حسن یزدانی رخ داد که در فینال مقابل حریف بلغارستانی از ناحیه کتف دچار مصدومیت شد و همین اتفاق باعث شد تا او قافیه را به حریف خود ببازد. این اتفاق برای دومین بار در المپیک مدال طلا را از حسن یزدانی گرفت. 

1999