گزارش ویژه/ رمضان‌اف، با کتف یزدانی چه کرد؟ یک کشش طلاپران و دیگر هیچ!

گزارش ویژه/ رمضان‌اف، با کتف یزدانی چه کرد؟ یک کشش طلاپران و دیگر هیچ!

پایگاه خبری فوتبالی- حسن یزدانی به دلیل مصدومیت از ناحیه کتف نتوانست در مبارزه با رقیب بلغارستانی خود درخشان ظاهر شود و به کسب مدال نقره بسنده کرد.

به گزارش فوتبالی، تقریبا 60 سال از درگذشت جهان‌پهلوان تختی می‌گذرد اما نام او هنوز ورد زبان‌ها و یادش با مردم ورزش‌دوست ایران است. شادروان غلامرضا تختی اسوه کاملی برای کشتی‌گیران دیروز، امروز و فرداست. نمونه برتر یک ورزشکار که علاوه بر کشتی‌ در اخلاق و جوانمردی هم سرآمد بود.

وقتی در جریان برگزاری مسابقات کشتی قهرمانی جهان در سال 1962 غلامرضا تختی برای کسب مدال طلا مقابل الکساندر مدوید از شوروی قرار گرفت متوجه شد که حریفش از ناحیه زانو دچار مشکل است. بنابراین در طول پیکار هیچ‌گاه به سمت پای او حمله کرد و مراعات حالش را کرد.

کشتی با نتیجه مساوی به پایان می‌رسد و تختی به ‌خاطر 100 گرم اضافه وزن بیشتر بازنده می‌شود و به مدال نقره بسنده می‌کند در حالی که می‌توانست راحت قهرمان شود. در این‌باره مدوید، یکی از پرافتخارترین کشتی‌گیران تاریخ این‌چنین می‌گوید: " از ناحیه پای راست به شدت آسیب دیده بودم و غلامرضا در حال عبور از رختکن به چشم دید که پزشک تیم شوروی در حال بانداژ پای مصدوم من است. زمانی که تختی رفت، دکتر بلافاصله رو به من کرد و گفت دیگر کارت تمام است، حریف فهمید پای راست تو آسیب دیده و راحت شکستت می‌دهد. حتی سرمربی تیم از من خواست انصراف بدهم و کشتی نگیرم زیرا تختی کشتی‌گیر سرسخت و قدرتمندی بود و همیشه کشتی‌های من با او یک - یک یا یک بر صفر می‌شد اما من روی تشک حاضر شدم و غلامرضا در طول مبارزه حتی یک بار هم به پای آسیب دیده من دست نزد و در آخر تختی با نتیجه مساوی و به خاطر 100 گرم وزن بیشتر به من باخت اما برنده واقعی او بود. او با همه کشتی گیران دنیا فرق داشت، آن مبارزه‌ام با او پاک‌ترین مبارزه عمرم بود."

جهان‌پهلوان تختی در جریان یک کشتی دیگر با حریف آمریکایی خود وقتی متوجه می‌شود که رقیبش از ناحیه کتف دچار مشکل است در طول مبارزه تنها با یک دست با او کشتی ‌می‌گیرد و به همین خاطر مسئولان ورزش آمریکا به پاس قدردانی از این اسطوره، تندیس یک دست او را در موزه ورزش خود قرار داده‌اند که عکس آن همین امشب دوباره وایرال شد.

حالا بیش از نیم‌قرن از آن روزها گذشته و حسن یزدانی در مصاف با رمضان اف بلغارستانی از ناحیه کتف دست چپ احساس درد می‌کند. او از پنح شنبه شب دچار کتف درد می‌شود و تا عصر جمعه روی کتف مصدوم خودش یخ می‌گذارد و کار می کند تا بتواند در فینال همان دلاور همیشگی باشد اما به محض آغاز مسابقه حریف بلغار که مشخص نیست از مصدومیت کتف یزدانی اطلاع دارد یا ندارد که به نظر می رسد، دارد، در همان ثانیه ای اول کشتی، دست چپ او را به سمت خود با قدرتی عجیب می‌کشد و البته به شکل عجیبی مرتکب چنین کاری می شود و در نهایت این کشش، طلا را می پراند. 

حسن یزدانی بعد از این اتفاق دائما در طول مسابقه با درد شدید روبه‌رو می‌شود و دکتر وارد زمین می شود اما ظاهرا کتف دررفته است و کاری هم نمی شود کرد. در طول کشتی حریف بلغاری هم تا حدودی رعایت حال یزدانی را می کند اما او کارش را هم ثانیه های اول انجام داده و دیگر احتیاجی به کار کردن و یورش بردن به دست چپ و کتف چپ یزدانی را ندارد. یزدانی با همان یک دست دو بار تا آستانه خاک کردن حریف بلغاری می رود، اما در نهایت رمضان اف از دست یزدانی فرار می کند و در نهایت هفت بر یک یزدانی را شکست می دهد تا برنده مدال طلا باشد. 

حالا کتف یزدانی سوژه است و همه از همین امشب به کتف او می پردازند.اینکه چرا مصدوم شد و چرا چنین اتفاقی افتاد و چرا اصلا از دیشب ماجرای کتف یزدانی رسانه ای نشد. اینکه واقعا کتف یزدانی، در طول مبارزه 5 بار در رفته باشد، آنقدر عجیب است که هنوز هم قابل هضم نیست. باید دید تیم پزشکی فدراسیون کشتی و کمیته ملی المپیک، در این باره چه خواهند گفت. واقعا رمضان اف با کتف یزدانی چه کرد؟ با همان کشش صاعقه وار ثانیه های اول، طلای یزدانی را پراند و به نقره تبدیل کرد!

گزارش از جواد حامدنیا/ پایگاه خبری فوتبالی