انتقادات بی‌سابقه و ناگهانی یک داور لیگ برتری حین سخنرانی رییس فدراسیون فوتبال

انتقادات بی‌سابقه و ناگهانی یک داور لیگ برتری حین سخنرانی رییس فدراسیون فوتبال

پایگاه خبری فوتبالی - یاسر همرنگ انتقادات بی‌سابقه و تندی حین صحبت های رئیس فدراسیون فوتبال داشت.

به گزارش فوتبالی، در مراسم تقدیر از داوران استان تهران و آیین رونمایی از البسه داوران، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، در حال سخنرانی بود و در خلال صحبت هایش یاسر همرنگ، داور لیگ برتری فوتبال ایران، به یکباره از میان حضار بلند شد و انتقادات بی‌سابقه و تندی را داشت که حتی برخی از حضار از او خواستند سکوت کند اما در یک کار جالب توجه، مهدی تاج از او خواست به صحبت هایش ادامه دهد و خودسانسوری نکند.

در حالی که مهدی تاج درباره پاک و منزه بودن بدنه سیستم داوری صحبت می‌کرد و مدعی بود پرداخت‌ها به داوران از همه اقشار فوتبال کمتر است و او دستور داده که این موارد اصلاح شود، یاسر همرنگ از میان حضار برخواست و با لحنی تند خطاب به رئیس فدراسیون فوتبال انتقاداتش را گفت. البته همرنگ از تاج انتقاد نکرد اما از سیستم داوری و انتخاب افراد حاضر در کمیته و دپارتمان به شدت انتقاد کرد و سخنانش را این چنین آغاز کرد: «کل داوری بازی های لیگ برتر ما ۲۴۰ بازی است که اگر هر بازی را ۲۰ میلیون تومان حساب می‌کنیم، در مجموع ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان می‌شود که پول یک بازیکن درجه سه لیگ برتر هم نمی‌شود. شما می‌گویید دیدتان نسبت به داوران مثبت است؛ کجای دید شما مثبت است وقتی داوران را از مصاحبه ممنوع کرده‌اید و حق ندارند حرف بزنند، کمیته داورانی انتخاب کردید که سه تن از آن‌ها در زندگی خود لیگ دو را ندیده‌اند و دید شما به چه چیزی مثبت است!؟»

وی ادامه اظهارات تندش را چنین ادامه داد: «شما می‌گویید دو مورد برای فدراسیون مهم است، یکی تیم ملی و یکی داوران. تیم ملی چه لباسی برایشان می‌گیرید و اگر لباس بی‌کیفیت بگیرید آن‌ها چه کار می‌کنند و برای داوران چه لباسی می‌گیرید و اگر لباس بد بگیرید کجا می‌توانند اعتراض کنند؟ اگر داور حرف بزند چه کارش می‌کنند و تا داوری حرف می‌زند، می‌گویید نباید مصاحبه کند. داوران بین‌المللی ما نمی‌توانند حرف بزنند! مجموعه‌ای که اجازه نمی‌دهد داورانش حرف بزنند کجا دنبال صداقت و پاکی می‌گردد!؟ اگر داور نتواند حرف بزند، چه کسی باید حرف بزند؟»

اینجا حضار با صدای بلند برای همرنگ کف زده و او را تشویق می‌کنند و درحالی که تاج از همرنگ می‌خواهد به صحبت هایش ادامه دهد، یکی از مسئولین دپارتمان داوری از همرنگ می‌خواهد بنشیند که با واکنش تند وی مواجه می‌شود.

این داور باتجربه به درخواست این مسئول با تن صدای بلند چنین واکنشی داشت: «بنشینم؟ هیچ کسی تا به الان این صحبت‌ها را به آقای تاج نگفته و ایشان اصلاً نمی‌داند! اگر می‌خواهید بیرون بروم! هر کجا داور خواست حرف بزند، باید بنشیند. عیبی ندارد، من که از داوری رفته‌ام و از اینجا هم می‌روم!»

تاج با اصرار از همرنگ می‌خواهد به صحبت هایش ادامه دهد و جلسه را ترک نکند که وی چنین ادامه می‌دهد: «متاسفانه کسانی که زیر مجموعه شما در امر داوری هستند، گزارش درستی به شما نمی‌دهند اما من می‌دانم شما آنقدر آدم باهوشی هستید که بدانید حال داوری ما خوب نیست.»

وی ادامه داد: «داوران ما از لحاظ ذهنی فرسوده شده‌اند. آنقدر سر ما زدند که در خانه کسی به ما تو می‌گوید، به او می‌پریم! من یاسر همرنگ ۲۵ سال قضاوت کردم و از نونهالان به لیگ برتر رسیده‌ام و یک نفر از من طلبکار نیست. من طلبکارم از این جهت که سالم کار کردم و در این ۲۵ سال ۵۰۰ میلیون نگرفته‌ام و ۴۳ سالم است و این وضع زندگی من است. آیا در فوتبال حق یک داور این است؟»

صحبت‌های پایانی همرنگ این چنین بود: «من معلم باید پدرم دربیاید تا یک مرخصی بگیرم، چهارشنبه ظهر ندانم که جمعه بازی دارم آیا حق داوری این است؟ داوران بانوان ما ۶ بازی رفته‌اند و ۴ میلیون و ۸۰۰ برایش ریخته‌اند، آیا حق داوری این است؟ شما می‌گویید گفته‌ام پرداختی‌ها مرتب شود، آیا اصلاً پرداختی وجود دارد که بخواهد مرتب شود؟ بیژن حیدری بیشترین قضاوت را کرده و ۱۰۰ میلیون تومان نگرفته است. ناظر داوری ما هر بازی یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان حق نظارتی دارد، آیا این توهین به داوری و نظارت نیست؟»

1997