گزارش ویژه/ ایرادات ورزشگاه آزادی تا شروع لیگ نخبگان آسیا برطرف می‌شود؟

گزارش ویژه/ ایرادات ورزشگاه آزادی تا شروع لیگ نخبگان آسیا برطرف می‌شود؟

پایگاه خبری فوتبالی- طی روزهای اخیر جلساتی با هدف استانداردسازی ورزشگاه‌های میزبان تیم‌های لیگ برتری در مرکز ملی فوتبال برگزار شد تا آخرین وضعیت این ورزشگاه‌ها پیش از شروع لیگ و همچنین مسابقات انتخابی جام جهانی 2026 و لیگ نخبگان آسیا مشخص شود.

به گزارش فوتبالی، بدون شک مهم‌ترین ورزشگاه‌ کشور که میزبان بازی‌های ملی در مقابل حریفان است، ورزشگاه بزرگ آزادی با گنجایش نزدیک به 80 هزار نفر است. ورزشگاهی که در یک سال اخیر از سوی سازمان توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در دست تغییر و نوسازی قرار گرفته است.

طی این جلسات که با مدیریت ریاست محترم فدراسیون فوتبال در مرکز ملی فوتبال برگزار شد، اعلام شد که می‌بایست حداقل امکانات در تمامی ورزشگاه‌ها از جمله ورزشگاه آزادی آماده شود که البته همین حداقل امکانات نیاز به زمان‌بندی مناسبی دارد تا بتواند به غیر از دیدارهای ملی در انتخابی جام جهانی، میزبان حریفان دو تیم استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان آسیا باشد که از 26 شهریور ماه آغاز می‌شود.

در این گزارش به بررسی برخی از ایرادات ورزشگاه آزادی می‌پردازیم که همچنان طبق گفته مسئولان و مدیران پروژه، این مجموعه با 3 شیفت کار 8 ساعته و 500 نفر نیروی کار در حال حاضر در تلاش برای مرتفع سازی این ایرادات هستند.

جایگاه‌های اختصاصی

طبق قوانین لحاظ شده از سوی AFC برای ورزشگاههای میزبان باید تمامی صندلیها شماره گذاری و جایگاههایCIP و VIP و VVIP همچنین جایگاه خبرنگاران باید با شکل و شمایل جدیدی بازسازی و ساخته شوند تا از سایر جایگاه‌ها متمایز باشند. ضمن این که امکاناتی نظیر اینترنت بی‌سیم و سیستم صوت و تصویر باید در اختیار این جایگاه‌ها قرار بگیرد.

یک اسکوربورد کم است!

یکی دیگر از الزامات مهم ورزشگاه آزادی، داشتن دو اسکوبورد در دو سوی ورزشگاه و در مقابل هم است تا تمامی تماشاگران حاضر در ورزشگاه از اتفاقات مسابقه با خبر شوند. با وجود یک اسکوربورد، یک سوم حاضرین ورزشگاه نمی‌توانستند از نتیجه، زمان مسابقه، صحنه‌های آهسته و حتی تصمیمات داوران ویدیویی باخبر باشند. اکنون در اکثر ورزشگاه های فوتبال در آسیا و اروپا شاهد دو اسکوربورد هستیم. پیش از این فقط یک اسکوبورد در ضلع شمالی ورزشگاه آزادی بود که البته باید قابلیت پخش مسابقه و همچنین نکات و نوشته‌های مربوط کمک داور ویدیویی را داشته باشد که در جلسه به این موضوع اشاره شد و عنوان شد که حتی همان اسکوبورد هم دچار نقص فنی و ایرادات پخش است.

نور حداقل 2000 لوکس

از آنجایی که سازمان صدا و سیما و همچنین AFC برای پخش مسابقات با کیفیت بالا 4K نیاز به نور بالایی در هنگام برگزاری مسابقات در شب دارند، باید بتوانند حداقل 2000 هزار لوکس نور را تامین کنند که به غیر از ورزشگاه آزادی، نقش جهان اصفهان و یادگار امام تبریز هم که جزو ورزشگاه‌های بین المللی محسوب می‌شوند، باید بتوانند این مقدار نور را تامین کنند. پیش از این نور ورزشگاه آزادی 1600 لوکس بود.

اتاق کنفرانس و بزرگ‌ترین مشکل

اما نکته‌ای که در حال حاضر هم مدیر اجرایی پروژه و هم مسئولین فدراسیون را سردرگم کرده است، اتاق کنفرانس و نشست خبری با گنجایش 100 نفر است. اتاقی که ابتدا در زیر سکوهای ضلع غربی بود و پس از آن به طبقه دوم همان ضلع منتقل شد و حالا با دستور جدید AFC مربیان و بازیکنان نباید از کاسه ورزشگاه محل برگزاری خارج شوند و البته رفت و آمد آنها هیچ گونه تداخلی با حاضرین و تماشاگران ورزشگاه نداشته باشد. این یعنی باید یک اتاق در زیر سکوهای ورزشگاه برای محل کنفرانس یا نشست خبری در نظر گرفته شود و این در حالی است که هنوز هیچ اتاقی در زیر سکوهای ضلع غربی ساخته نشده است و اتاق‌های ضلع شرقی هم در اختیار پست برق ورزشگاه و موتور خانه تامین آب ورزشگاه و آبیاری چمن ورزشگاه است که در جلسه گذشته صحبت از جابجایی این اتاق‌ها از ضلع شرقی به غربی ورزشگاه بود که قطعا زمان بسیار زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. حالا مسئولان همچنان باید به فکر آماده کردن یک اتاق در ضلع شرقی ورزشگاه باشند که با توجه به میزان گنجایش باید دو اتاق از زیر سکوهای شرقی برای کنفرانس در نظر گرفته شود. در پی همین تغییرات نیز باید چاره‌ای برای ورود و خروج خبرنگاران به اتاق کنفرانس و محل مصاحبه یا میکسدزون اندیشیده شود. از دیگر اتاق‌های مد نظر AFC، اتاق ناظرین و داوران مسابقه است که نباید هیچ نوع ارتباطی با رختکن تیم‌های میزبان و میهمان داشته باشد.

پیست تارتان و سیستم صوتی

با توجه به فرسایش پیست تارتان و عدم بازسازی آن در سال‌های اخیر، به گفته مدیر پروژه برای حفظ زیبایی بصری ورزشگاه، این قسمت نیز قطعا تعویض خواهد شد تا در صورت نیاز، ورزشگاه آزادی از رقابت‌های دو و میدانی کشور هم میزبانی کند. دیگر ایراد ورزشگاه آزادی، سیستم صوت و پخش صدای آن برای تماشاگران و حاضرین در ورزشگاه است که خوشبختانه این بخش در زمان معین مورد بازسازی قرار گرفته وبرای شروع مسابقات  لیگ وآسیا دچار مشکل نخواهد بود.

مقاوم سازی سکوی غربی

در بخش آخر باید به همین ضلع غربی که در حال بازسازی است بپردازیم که برای مقاوم سازی ستون‌های اصلی و سکوهای زیرین آن برای بتن ریزی، با خاک نرم یا غرقابی که برگرفته از شن و ماسه است مواجه شده‌اند که این مساله به دلیل نرم بودن خاک، از نظر مهندسی برای بتن ریزی تایید نمی‌شود و همین باعث تاخیر در مقاوم سازی و آماده سازی سکوهای غربی شده است. 

بعد از بازسازی سکوهای غربی ورزشگاه آزادی، طبق برنامه از پیش تعیین شده دو ضلع شمال و جنوب و سپس ضلع شرقی ورزشگاه مورد بازسازی قرار خواهد گرفت که این هم خودش پروسه زمان‌بری است. حالا سوالی که ذهن هواداران فوتبال را مشغول خود می‌کند این است که آیا با این مشکلات متعدد ورزشگاه آزادی به اولین بازی در لیگ نخبگان آسیا می‌رسد؟


1229