به بهانه هجوم تیم‌های ایرانی به ترکیه؛ وقتی اردوی خارجی ممنوع بود!

به بهانه هجوم تیم‌های ایرانی به ترکیه؛ وقتی اردوی خارجی ممنوع بود!

پایگاه خبری فوتبالی- تیم‌های مدعی و بالانشین فوتبال ایران قبل از شروع لیگ برتر برای برگزاری اردو به ترکیه رفتند.

به گزارش فوتبالی، در حالی که 15 روز به زمان آغاز بیست و سومین دوره لیگ برتر باقی مانده است تیم‌ها به شدت در حال برگزاری تمرینات پیش‌فصل و اردوهای آماده‌سازی هستند. اغلب تیم‌‌ها در فاز پایانی دوران بدنسازی قرار دارند و همزمان بازی‌های دوستانه را هم برگزار می‌کنند. 

در سال‌های دور و دهه‌های گذشته اغلب تیم‌ها، تمام تمرینات پیش‌فصل را در زمین تمرین اختصاصی خودشان برگزار می‌کردند. برخی تیم‌ها هم برای تمرکز بیشتر و دوری از حواشی به شهرهای دیگری مثل کرج، اردبیل، کیش، رامسر و چند شهر شمالی می‌رفتند.

اما از چند سال پیش و با بهتر شدن اوضاع مالی باشگاه‌ها راه برای برگزاری اردوهای خارجی هم باز شد. کشورهایی مثل ترکیه، امارات متحده عربی، ارمنستان، اوکراین، آلمان و ... به مقاصد باشگاه‌های ایرانی برای برگزاری اردوهای تدارکاتی پیش‌فصل و نیم‌فصل تبدیل شدند.

در این بین تیم‌های ایرانی از ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران، امکانات مناسب، آب و هوای معمولا خوب و ارزان‌تر بودن، نسبت به سایر کشورها استقبال بیشتری کردند. همین حالا اعضای 3 تیم تراکتور، استقلال و پرسپولیس در ترکیه هستند و سپاهانی‌ها هم به تازگی از این کشور برگشته‌اند.

اما نکته جالب این است که همین چند سال پیش برگزاری اردوی خارجی برای تیم‌های ایرانی ممنوع شده بود. این اتفاق اولین بار در اوایل سال 1398 افتاد و رییس فدراسیون فوتبال در آن مقطع گفته بود: «در جلسه‌ای که با وزیر ورزش و مدیران ۱۶ باشگاه لیگ برتری داشتیم، به این تصمیم رسیدیم که تیم‌ها به اردوی خارجی نروند. در واقع ما دیگر مجوز برگزاری اردوی خارجی را صادر نمی‌کنیم و از آنها می‌خواهیم از امکانات داخلی استفاده کنند.»

بخشی از این تصمیم به این دلیل بود که اغلب باشگاه‌ها دولتی بودند و طبیعتا مدیران باشگاه‌ها دست‌شان برای صدور مجوز سفر خارجی و تخصیص بودجه چندان باز نبود. بخش دیگری از دلایل اتخاذ این تصمیم، حاشیه‌هایی بود که امکان داشت برای بازیکنان یا تیم‌ها به وجود بیاید.

این ممنوعیت تقریبا تا دو سال ادامه داشت. در سال 1399 باز هم روی این ممنوعیت تاکید شد. در مرداد 1399 اعلام شد به دلیل افزایش شکایات مربیان و بازیکنان خارجی از باشگاه‌های ایرانی در فیفا جذب بازیکن و مربی خارجی ممنوع شده و چند روز بعد هم اعلام شد برگزاری اردوی خارجی همچنان ممنوع است. 

اما در اواخر 1400 این ممنوعیت برداشته شد. هر چند به دلیل نحوه اطلاع‌‌رسانی این سوتفاهم وجود داشت که هنوز برگزاری اردوی خارجی ممنوع است. اما مقامات فدراسون فوتبال اعلام کردند که هر گونه اعزام شامل اردوهای فردی، تیمی و باشگاهی به خارج از کشور نیازمند تایید شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان است و پس از اخذ مجوزهای لازم هیچ محدودیت و ممنوعیتی در این میان وجود ندارد.

امسال و با حضور 4 تیم سپاهان، تراکتور، استقلال و پرسپولیس در ترکیه باز هم مشخص شد تیم‌های ایرانی از حضور در کمپ‌های ورزشی ترکیه استقبال می‌کنند و اعتقاد دارند حضور در این کمپ‌ها و اردوها به بالاتر رفتن سطح تیم‌ها کمک می‌کند.

1359