۱۰ ستاره بزرگ المپیک پاریس از نگاه الجزیره

۱۰ ستاره بزرگ المپیک پاریس از نگاه الجزیره

پایگاه خبری فوتبالی- الجزیره ۱۰ ورزشکار مطرح المپیک ۲۰۲۴ را انتخاب و معرفی کرد.

به گزارش فوتبالی، حدود ۱۰۵۰۰ ورزشکار در المپیک تابستانی پاریس شرکت خواهند کرد. الجزیره ۱۰ فوق ستاره این دوره از رقابت‌ها را انتخاب کرده است.

سیمون بایلز (ایالات متحده آمریکا)

سیمون بایلز با کسب ۳۲ مدال در مسابقات قهرمانی جهان و المپیک در طول دوران حرفه‌ای خود به پرافتخارترین ژیمناست آمریکایی در تمام دوران تبدیل شد. او همچنین به دلیل فعالیت‌هایش برای سلامت روان و مبارزه با تجاوز جنسی مورد تحسین قرار گرفت. او در بازی‌های المپیک توکیو در تابستان ۲۰۲۱ در مسابقات تیمی در ژیمناستیک هنری نقره و در چوب موازنه برنز گرفت اما به دلیل ناراحتی شدید روحی و مشکلات تعادلی در چهار مسابقه شرکت نکرد.

بایلز سال ۲۰۱۵ اولین زن جهان شد که سه بار در مسابقات جهانی در تمامی ماده‌ها قهرمان می‌شود. او در آن سال رکورد ۱۰ مدال طلا در مسابقات بین‌المللی را شکست.

رافائل نادال (اسپانیا)

قهرمان بیست‌ودو گرنداسلم و «پادشاه خاک رس» با کارلوس آلکاراس جوان برای بازی دوبل روی زمین خاکی پاریس تشکیل تیم خواهند داد و اعتقاد بر این است که او در مسابقات انفرادی نیز رقابت خواهد کرد. این تنیسور ۳۸ساله اوایل ماه جاری از مسابقات ویمبلدون کناره‌گیری کرد تا برای مسابقات تنیس المپیک که در زمین‌های خاکی رولان گاروس برگزار می‌شود، آماده شود؛ جایی که نادال ۱۴ بار برنده اوپن فرانسه شده است.

نادال سال ۲۰۰۸ مدال طلای انفرادی المپیک و سال ۲۰۱۶ طلای دونفره را به دست آورد.

شلی - آن فریزر - پرایس (جامائیکا)

فریزر-پرایس، ملکه دوی سرعت جامائیکا، در پنجمین و آخرین المپیکش در دوی ۱۰۰ متر زنان شرکت خواهد کرد. این دونده ۳۷ساله که هشت مدال المپیک از جمله سه مدال طلا دارد، پس از پاریس ۲۰۲۴ بازنشسته خواهد شد. او فوریه گذشته به یورو اسپورت گفت: «شما باید به نسلی که بعد از شما می‌آیند فکر کنید و به آنها فرصت بدهید رویاپردازی کنند و رویای بزرگی داشته باشند.»

ویکتور ومبانیاما (فرانسه)

فرانسه در فینال رقابت‌های بسکتبال بازی‌های المپیک توکیو مغلوب ایالات متحده شد اما امیدواری بسیاری وجود دارد تیم ونسان کوله این بار با درخشش ویکتور ومبانیاما بتواند قهرمان شود. ویمبانیاما با قد ۲.۲۴ متر یکی از بهترین ستارگان بسکتبال این دوره از بازی‌هاست. فرانسه اکنون به لطف ومبانیاما در کنار ایالات متحده، کانادا، صربستان و آلمان ِ قهرمان جهان از تیم‌های قدرتمند بسکتبال جهان شمرده می‌شود.

کِلِب درسل (ایالات متحده آمریکا)

درسل در بازی‌های ۲۰۲۱ توکیو پنج مدال طلا را کسب کرد و سپس در سال ۲۰۲۲ با کناره‌گیری ناگهانی از این ورزش برای مراقبت از سلامت روانش دنیای شنا را شوکه کرد. این شناگر ۲۷ساله در بازگشت به رقابت‌ها در ۵۰ متر آزاد و ۱۰۰ متر پروانه قهرمان شد و همه منتظر درخشش او در المپیک ۲۰۲۴ هستند.

الیود کیپچوگه (کنیا)

الیود کیپچوگه کنیایی انتظار دارد با سومین مدال طلای متوالی در ماراتن المپیک در پاریس تاریخساز شود. این دونده ۳۹ساله به خبرنگار رویترز گفت که نتیجه ناامیدکننده‌اش در ماراتن ۲۰۲۰ توکیو و سن نسبتاً بالایش باعث شده خودش نیز به کسب طلا در این دوره شک کند. کیپچوگه سال اولین دونده‌ای بود که مسافت ۴۲.۲ کیلومتری ماراتن را در کمتر از دو ساعت طی کرد.

لبران جیمز (آمریکا)

جیمز چند ماه پس از تولد ۴۰ سالگی‌اش برای چهارمین حضورش در المپیک به تیم ملی بسکتبال آمریکا بازگشته است. قهرمان چهار دوره NBA اولین بسکتبالیست مرد آمریکایی خواهد بود که با حضور در المپیک 2024 در سه دهه مختلف در المپیک شرکت می‌کند. جیمز که برنده سه مدال طلای المپیک است، اوایل این ماه گفت که هنوز در سطح بالایی بازی می‌کند. 

کیتی لدکی (آمریکا)

لدکی با هفت مدال طلای المپیک و ۲۱ عنوان قهرمانی جهان، یکی از بزرگان شنای تمام دوران است و انتظار می‌رود به تعداد مدال‌هایش در پاریس اضافه کند.

نائومی اوزاکا (ژاپن)

فوق ستاره ژاپنی پس از حذف در دور دوم تنیس ویمبلدون تمرکزش را به المپیک پاریس معطوف کرد. اوزاکا امسال پس از وقفه ۱۵ ماهه از ورزش به دلیل تولد اولین فرزندش به مسابقات بازگشت. این دومین المپیک این قهرمان ۲۶ساله و برنده چهار گرنداسلم خواهد بود.

اسکای براون (بریتانیا)

اسکای براون در ۱۳سالگی با کسب مدال برنز در بازی‌های توکیو، جوان‌ترین مدال‌آور المپیکی بریتانیا شد. او در مسابقات قهرمانی جهان در امارات نیز طلا گرفت و به اولین بریتانیایی قهرمان جهان در اسکیت تبدیل شد. این دختر ۱۶ساله که اکنون با ۱.۳ میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام به شهرت رسیده به دنبال تاریخ‌سازی است و می‌خواهد در دو رشته اسکیت و موج‌سواری رقابت کند.

7474