قانون عجیب سازمان لیگ برای فوتسال زنان؛ پنج منهای یک

قانون عجیب سازمان لیگ برای فوتسال زنان؛ پنج منهای یک

پایگاه خبری فوتبالی- در چند روز اخیر ابلاغیه ای به باشگاه های فوتسال زنان صادر شده که در آن تعداد ملی پوشان هر تیم عنوان شده است. ابلاغیه ای که نکات عجیبی را در خود گنجانده است.

به گزارش فوتبالی، لیگ برتر فوتسال زنان قرار است از اواسط شهریور ماه آغاز شود. لیگی که احتمالا با توجه به نزدیکی به مسابقات مهم از جمله جام ملت های آسیا خیلی جذاب تر از همیشه دنبال خواهد شد. 

اما چیزی که این روزها صدای باشگاه ها را درآورده است قانون عجیبی است که سازمان لیگ آن را به تصویب رسانده است. سال ها قبل وقتی شهرزاد نصیری مسئول برگزاری لیگ فوتسال زنان بود، قانونی را به تصویب رساند که هر تیم فقط سه بازیکن ملی پوش داشته باشد. دلیل این کار نزدیک شدن قدرت تیم ها و کیفیت بازی ها بود که اتفاقا خیلی هم به بهبود کیفیت فوتسال زنان کمک کرد. 

با رفتن شهرزاد نصیری و آمدن سمیرا بیگدلی همه منتظر ادامه روزهای خوب فوتسال بودند اما در چند وقت گذشته فوتسال زنان اتفاقات عجیب کم نداشته است. از مراسم بهترین ها و انتخاب های عجیب تا تبدیل سوپرلیگ به لیگ برتر و آخرین مورد هم قانون تعداد ملی پوشان است که به باشگاه ها ابلاغ شده است.

در این قانون آمده است: به جهت تعدیل بازیکنان ملی پوش در همه تیم ها، هر تیم فقط چهار بازیکن ملی پوش (به جز گلر) از آخرین مسابقات ملی می تواند جذب و عقد قرارداد نماید.(مسابقات کافا ۱۴۰۲).

این قانون دو موضوع مهم را در خود دارد؛ اول اینکه چرا گلر که خود پنجاه درصد تیم است نباید جزو بازیکنان ملی پوش به حساب بیاید و این کار باعث سود فقط دو باشگاه می شود چرا که تیم ملی فقط ۲ دروازه بان دارد. دومین موضوع که خیلی هم عجیب است معیار انتخاب ملی پوشان است که مسابقات کافای پارسال عنوان شده است. تیم ملی چند روز قبل در مسابقات چین شرکت کرد و آخرین مسابقه ملی ایران این تورنمنت به حساب می آید. البته این قانون برای تیمی مثل سایپا خوب بوده است چرا که آن ها با استفاده از همین قانون توانستند ملی پوشان زیادی را جذب کنند. سایپا که در نقل و انتقالات خوب عمل کرده است توانسته فرزانه توسلی، سارا شیربیگی، مهتاب بنایی، مریم سید، فاطمه رحمتی و فرشته خسروی را جذب کند. طبق مسابقات کافا این تعداد با قانون جدید همخوانی دارد اما طبق آخرین بازی های ملی، سایپا از حد مجاز بیشتر بازیکن گرفته و حالا شش ملی پوش دارد.

گفته می شود این قانون به تصویب هیات رییسه سازمان لیگ نرسیده و مسئولان برگزاری مسابقات سر خود این قانون را به تیم ها اعلام کرده اند. این اتفاقات ممکن است به فوتسال زنان ایران ضربات جبران ناپذیری بزند که درست کردن آن سخت باشد. باید دید مسئولان سازمان لیگ در روزهای آینده چه واکنشی به این موضوع نشان خواهند داد.

۶۰۰۱