اختصاصی/ ورود فدراسیون فوتبال و نهادهای نظارتی به ماجرای عدم رعایت سقف قرارداد در چند باشگاه بزرگ؛ کسر امتیاز و محرومیت از راه می‌رسد؟

اختصاصی/ ورود فدراسیون فوتبال و نهادهای نظارتی به ماجرای عدم رعایت سقف قرارداد در چند باشگاه بزرگ؛ کسر امتیاز و محرومیت از راه می‌رسد؟

پایگاه خبری فوتبالی- ظاهرا امسال هم برخی تیم‌های مدعی سقف بودجه را نادیده گرفته‌اند و همین ماجرا باعث ورود فدراسیون فوتبال و نهادهای نظارتی به این ماجرا شده است!

به گزارش فوتبالی، سال گذشته بود که فدراسیون فوتبال با همکاری سازمان لیگ قانون سقف بودجه را تصویب و به باشگاه‌ها ابلاغ کرد. بر اساس این قانون باشگاه‌های لیگ برتری می‌‌توانستند حداکثر 275 میلیارد تومان برای تشکیل تیم‌شان هزینه کنند. البته این مبلغ برای تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشتند تا 325 میلیارد تومان می‌توانست افزایش پیدا کند.

نکته این بود که اغلب تیم‌های لیگ برتری با هزینه‌ای بسیار کمتر از این سقف، تیم‌شان را بسته بودند اما تیم‌های مدعی اغلب نزدیک به این عدد و یا حتی بیشتر از آن هزینه کردند. نتیجه این شد که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال باشگاه‌هایی مثل سپاهان و پرسپولیس را به کسر امتیاز و جریمه نقدی محکوم کرد. هرچند بعدتر امتیازات کسر شده به تیم‌ها برگشت اما بازیکنان بالاتر از سقف قرارداد هم قراردادهایشان را کم کردند.

آن روزها خیلی از کارشناسان معتقد بودند که قانون سقف بودجه نه تنها ضمانت اجرایی ندارد بلکه نقاط ضعف بسیاری هم دارد و این مشکلات به باشگاه‌ها اجازه می‌دهد سقف بودجه را دور بزنند و هر چقدر که در توان دارند برای تیم‌شان هزینه کنند اما مدیران فدراسیون ادعا کردند نقاط ضعف این قانون را برای فصول آینده رفع می‌کنند.

حالا در فصل نقل و انتقالات تابستانی به سر می‌بریم و باشگاه‌ها در حال بستن تیم‌شان برای حضوری قدرتمند در لیگ بیست و چهارم هستیم. فدراسیون فوتبال چندی پیش اعلام کرد که سقف بودجه برای تیم‌ها در لیگ بیست و چهارم 325 میلیارد تومان است که برای تیم‌هایی که در مسابقات آسیایی حضور دارند به 425 میلیارد تومان هم افزایش پیدا می‌کند.

اما واقعیت این است که در همین مدت کوتاهی که از شروع فصل نقل و انتقالات گذشته است برخی از تیم‌ها با اعداد و ارقامی که بسته اند از سقف قرارداد عبور کرده‌اند. اگر هم عبور نکرده باشند با روالی که در پیش گرفته‌اند قطعا از سقف عبور خواهند کرد. آن هم بسیار بیشتر از حد مجاز!

فدراسیون فوتبال از همان سال گذشته اعلام کرده بود قانون سقف بودجه را در فصل آینده با سخت‌گیریِ تمام اجرا خواهد کرد و دیگر قرار نیست از موضعش درباره اجرای سفت و سخت این قانون کوتاه بیاید. حالا خبر آمده که فدراسیون فوتبال با همکاری نهادهای نظارتی در حال رصد فعالیت تیم‌ها در فصل نقل و انتقالات هستند و برای تیمهایی که تخلف کرده اند پرونده هایی تشکیل شده است.

همین امروز جلسه اعضای کارگروه نقل و انتقالات لیگ برتر با حضور مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال برگزار شد که مصوباتی هم داشت. تاج در پایان این جلسه درباره ماجرای سقف بودجه گفت: «یک کار اصولی و درست انجام دادیم که باید پایش بایستیم اما باید با رقبای آسیایی هم مقابله کنیم. این دستور کلی است. باید روی این موضوع فکر کنیم که دور زدن قانون از بین برود. البته باشگاه ما را دور نمی‌زند بلکه خودش را دور می‌زند. ما سقف را مشخص و قراردادها را منتشر می‌کنیم.»

حالا با اعداد و ارقامی که در روزهای اخیر پیرامون قراردادهای بازیکنان داخلی و خارجی در برخی از باشگاه‌ها شنیده می‌شود، برای همه مسلم و مشخص است که همه تیم‌های مدعی به میزان زیادی از سقف بودجه عبور کرده‌اند یا در روزهای آینده عبور خواهند کرد. این جاست که انتظار می رفت فدراسیون فوتبال باید قاطعیت خودش را نشان بدهد و مجازات‌هایی را که برای عبور از سقف بودجه تعیین کرده است بدون مماشات اعمال کند. به نظر می رسد امسال کسر امتیاز و محرومیت در انتظار بازیکنان و باشگاههای متخلف باشد.

1359