گزارش ویژه/ لیگ 24 از روی نیمکت

گزارش ویژه/ لیگ 24 از روی نیمکت

پایگاه خبری فوتبالی - چیدمان نیمکت‌های لیگ 24 مشخص شده است و تنها احتمال بالای تغییر در آن، عدم همکاری مسعود شجاعی با هوادار خواهد بود. 

به گزارش فوتبالی، در فصل پیش رو، فعلا 4 سرمربی خارجی حضور دارند و 12 مربی داخلی.

 هر دو تازه‌وارد تاریخ لیگ برتر هم خارجی هستند. به جز گل‌محمدی، هیچکدام از 15 سرمربی دیگر قهرمان این بازیها نشده‌اند. جز ژوزه مورایس، هیچ سرمربی دیگری نتوانسته بیشتر از 2 امتیاز از هر بازی کسب کند. فعلا 9 تیم با همان سرمربی فصل قبل ادامه می‌دهند و 7 تیم، سرمربی جدیدی انتخاب کرده‌اند.

  ژوزه مورایس: برای سومین سال پیاپی روی نیمکت سپاهان خواهد نشست. او در میان سرمربیان لیگ 24 دارای بهترین معدل امتیازگیری است: 2.03 از هر بازی. هیچکدام از سرمربیان دیگر لیگ بعدی، بیشتر از 2 امتیاز از هر بازی نگرفته‌اند.

  محرم نویدکیا: به مانند نیمه دوم لیگ قبل، این فصل هم هدایت مس رفسنجان را برعهده خواهد داشت. او سابقه سرمربیگری سپاهان را هم دارد و چهارمین فصل سرمربیگری‌اش را سپری خواهد کرد.

  یحیی گل‌محمدی: دوازدهمین فصل حضورش در لیگ برتر به عنوان سرمربی را سپری خواهد کرد. او حالا سرمربی فولاد است و سابقه هدایت صبا، پرسپولیس، نفت، ذوب‌آهن، تراکتورسازی و شهرخودرو را هم در کارنامه دارد.

  جواد نکونام: بعد از وینفرد شفر در لیگ های 17 و 18، استقلال فعلا با مدیریتی که هلدینگ خلیج فارس برای استقلال انتخاب کرد با همان سرمربی قبلی ادامه خواهد داد. نکونام سابقه نشستن روی نیمکت نساجی و فولاد را هم دارد. لیگ بیست و چهارم، هفتمین فصل حضور او در لیگ برتر است. البته آنطور که فرشید سمیعی، سرپرست مدیرعاملی استقلال روی آنتن زنده گفت هلدینگ تصمیم به قطع همکاری با او گرفته بود و حتی دو بازیکن خارجی هم بدون اطلاع نکونام برای استقلال گرفته بود اما در نهایت ترجیح داده به نکونام دست نزند. البته پس از انتخابات ریاست جمهوری و تغییر و تحولات در وزارت نفت و هلدینگ خلیج فارس، تغییر مدیریت استقلال حتمی به نظر می رسد و آن وقت است که نیمکت استقلال هم ممکن است دچار تغییر و تحول شود اما تا آن زمان نکونام روی صندلی سرمربیگری است. 

  دراگان اسکوچیچ: بعد از 4 فصل دوری از لیگ برتر در فصل پیش رو با نشستن روی نیمکت تراکتور به فوتبال ایران برخواهد گشت. او که حالا برای پنجمین فصل در لیگ برتر حضور دارد، سابقه هدایت ملوان و فولاد و صنعت نفت را در کارنامه دارد.

  محمد ربیعی: برای پنجمین فصل پیاپی، یکی از صاحبان نیمکت‌های لیگ برتر است. ربیعی 3 فصل ابتدایی حضورش را با هدایت مس رفسنجان سپری کرد و در لیگ 24، برای دومین سال پیاپی روی نیمکت ذوب‌آهن می‌نشیند.

  سعید دقیقی: فصل قبل هدایت شمس‌آذر را برعهده داشت؛ تیمی که خودش از لیگ یک به لیگ برتر آورده بود. این فصل اما راهی انزلی شده تا سرمربی ملوان باشد. دقیقی در دومین فصل حضورش در لیگ برتر، دومین تیمش را تجربه می‌کند.

  مجتبی حسینی: هفتمین فصل لیگ برتری بودن حسینی با هدایت آلومینیوم خواهد بود که فصل قبل هم سرمربی‌اش بود. او جز این تیم، روی نیمکت ذوب‌آهن، تراکتورسازی، نفت مسجدسلیمان و پیکان هم نشسته است.

  مسعود شجاعی: اگرچه هنوز ادامه حضورش در هوادار به صورت قطعی اعلام نشده ولی بعید است بودن در لیگ برتر را از دست بدهد. شجاعی جز این تیم، 10 بازی در لیگ بیستم هم سرمربی تراکتور بود و برای آنها، بازی هم می‌کرد. او حتی گزینه گل گهر هم شده بود که در نهایت گل گهری ها مهدی تارتار را به عنوان سرمربی انتخاب کردند.

 ساکت الهامی: در ششمین فصل حضورش در لیگ برتر، همچنان روی نیمکت نساجی می‌نشیند که فصل قبل از سقوط، نجاتش داد. الهامی سابقه هدایت تراکتور و نساجی و هوادار را هم در کارنامه دارد ولی قصه او و نساجی، چیز دیگری است.

  مهدی تارتار: پانزدهمین فصل سرمربیگری‌اش در لیگ برتر با هدایت گل‌گهر سپری خواهد شد. در کارنامه او نشستن روی نیمکت تیمهای راه‌آهن، داماش، گهر، گسترش فولاد، صبا، پارس جنوبی، نفت مسجدسلیمان، پیکان، ذوب‌آهن و ملوان دیده می‌شود.

  رضا مهاجری: با خیبر به لیگ برتر صعود کرد و حالا دهمین فصل حضورش در این بازیها را با نماینده استان لرستان می‌گذراند. در کارنامه او هدایت این تیمها هم دیده می‎‌شود: استقلال اهواز (یک بازی در لیگ هفتم)، شهرخودرو، ماشین‌سازی، نساجی و نفت مسجدسلیمان.

  سعید اخباری: بعد از دو تجربه تقریبا ناموفق در لیگ برتر به عنوان سرمربی سایپا و ماشین سازی (در 2 مقطع)، استان یزد را بعد از حدود 2 دهه صاحب نماینده در این بازیها کرد و پاداشش را با دومین فصل حضور در بالاترین سطح فوتبال ایران گرفت.

  خوان کارلوس گاریدو: یک سرمربی اسپانیایی که در ششمین دهه زندگی‌اش قرار است روی نیمکت قهرمان تقریبا همیشگی این یک دهه اخیر فوتبال ایران بنشیند. گاریدو می‌خواهد اولین ماتادور موفق فوتبال ایران لقب بگیرد.

  مازیار زارع: در لیگ 22، توانست ملوان را بعد از چند فصل دوری به لیگ برتر برگرداند و هدایتش را در این بازیها برعهده بگیرد. او حالا بعد از یک فصل دوری، قرار است دومین فصل حضورش را روی نیمکت شمس‌آذر سپری کند.

  میودراگ بوژوویچ: دومین تازه‌وارد لیگ برتر در فصل 24 است که روی نیمکت استقلال خوزستان خواهد نشست. یک مربی 56 ساله اهل مونته‌نگرو که فقط یک بار در سال 1990 توانست پیراهن تیم ملی جوانان یوگسلاوی را به تن کند. 

5390