کلین‌شیت به تفکیک فصل؛ جنگ ادامه‌دار سرخ و آبی

کلین‌شیت به تفکیک فصل؛ جنگ ادامه‌دار سرخ و آبی

پایگاه خبری فوتبالی - بسته نگه داشتن دروازه یا کلین‌شیت، شاید شرط کافی برای قهرمانی در لیگ برتر ایران نباشد ولی یکی از شروط لازم است.

به گزارش فوتبالی، در 9 فصل اخیر 7 بار تیمی قهرمان شده که صاحب بیشترین تعداد کلین‌شیت بوده و در 7 فصل اخیر، حداقل یکی از تیمهای سقوط کرده کمترین تعداد بسته نگه داشتن دروازه را داشته است. قصه کلین‌شیت در 23 فصل برگزاری تاریخ لیگ برتر چطور رقم خورده است؟

* بیشترین کلین‌شیت

این عنوان طبق معمول تاریخ لیگ برتر به استقلال و پرسپولیس تعلق می‌گیرد که در 6 فصل، بیشترین تعداد کلین‌شیت را داشتند. روی پله بعدی، سپاهان قرار دارد با بهترین بودن در 5 فصل. و تنها دو تیم دیگر یعنی فولاد و ذوب‌آهن، بیشتر از یک بار صاحب بیشترین کلین‌شیت یک فصل شدند: هرکدام 2 بار.

* کمترین کلین‌شیت

این عنوان تعلق می‌گیرد به برق شیراز و استقلال خوزستان. این دو تیم، هرکدام 3 بار کمترین کلین‌شیت را در یک فصل داشتند. سایر تیمهایی که بیشتر از یک بار در صدر این فهرست قرار گرفتند، داماش، صنعت نفت، استقلال اهواز، ملوان، ماشین‌سازی و سیاه‌جامگان هستند که هرکدام 2 بار فصل را با کمترین تعداد بسته نگه داشتن دروازه به پایان بردند.

* مشترک

3 تیم در تاریخ لیگ برتر در هر دو فهرست قرار گرفته‌اند؛ یعنی هم بیشترین کلین‌شیت را در یک فصل داشتند و هم فصلی دیگر را با کمترین تعداد بسته نگه داشتن دروازه، تمام کردند: فولاد، سپاهان و استقلال خوزستان. بین این 3 تیم، حکایت استقلال خوزستان عجیب‌تر است. آنها در لیگ چهاردهم کمتر از هر تیم دیگری کلین‌شیت کردند: 5 بار. ولی فصل بعد، صاحب بیشترین تعداد کلین‌شیت شدند: 17 بار و جام قهرمانی را هم بالای سر بردند. فولاد هم چنین سناریویی را در لیگ‌های دوم (کمترین کلین‌شیت) و سوم (بیشترین کلین‌شیت) داشت ولی قهرمان نشد.

* کم و زیاد

بیشترین کلین‌شیت در یک فصل را استقلال در لیگ‌های 12 و 21 داشت و 21 بازی را بدون گل خورده تمام کرد. کمترین کلین‌شیت هم 3 بازی در یک فصل بوده: برق شیراز (لیگ 8)، ماشین‌سازی (لیگ 20) و صنعت نفت و استقلال خوزستان (لیگ 23). از نظر درصد، استقلال در لیگ بیست و یکم، صدرنشین کلین‌شیت در تاریخ لیگ برتر است با بسته نگه داشتن دروازه‌اش در 70 درصد بازیها. و در قعر هم برق شیراز لیگ هشتم قرار دارد که فقط در حدود 9 درصد بازیهایش، کلین‌شیت کرد.

* استمرار

پرسپولیس و سپاهان، تنها تیمهایی هستند که 2 فصل پیاپی را با بیشترین کلین‌شیت به پایان بردند. سپاهان یک بار و پرسپولیس 2 بار این روال را تکرار کردند. در سمت مقابل هم، سیاه‌جامگان تنها تیمی است که در 2 فصل پیاپی، صاحب کمترین تعداد بسته نگه داشتن دروازه‌اش شد. 

5390