گزارش ویژه/ به بهانه انتقال یک میلیون دلاری رضاییان؛ رامین گران‌‌تر از اورونوف، ماشاریپوف، گولسیانی، آلوز و تورس!

گزارش ویژه/ به بهانه انتقال یک میلیون دلاری رضاییان؛ رامین گران‌‌تر از اورونوف، ماشاریپوف، گولسیانی، آلوز و تورس!

پایگاه خبری فوتبالی- خرید جدید آبی‌ها با قراردادی گران‌قیمت به استقلال پیوسته است.

به گزارش فوتبالی، سرانجام اتفاق غیرمنتظره فصل نقل و انتقالات تابستان رخ داد و رامین رضاییان از سپاهان به استقلال پیوست. این اتفاق در حالی رخ داد که خیلی از فوتبالدوستان ایرانی، خبر توافق رامین با استقلال را مانور رسانه‌ای می‌دانستند و فکر می‌کردند او در آخرین لحظه به پرسپولیس خواهد رفت.

اگرچه این یک انتقالِ مستقیم از پرسپولیس به استقلال (مثل انتقال مهدی هاشمی‌نسب) نبود اما به هر حال برای هواداران پرسپولیس اتفاق ناراحت‌کننده‌ای محسوب می‌شود، چون آنها اصلا تصور نمی‌کردند روزی این اتفاق بیفتد و بازیکنی که روی سکوهای پرسپولیسی حسابی محبوب بود راهی استقلال شود.

اما نکته این است که در فوتبال حرفه‌‌ای این یک امر مرسوم است و علیرغم تنش‌‌هایی که ممکن است بین هواداران دو تیم به وجود بیاید چنین انتقالاتی صورت می‌گیرد اما به دلیل تبعات سنگینی که ممکن است برای بازیکن به وجود بیاید هزینه این انتقالات معمولا بالاست. 

«فوتبالی» روز گذشته خبر داد که قرارداد رامین با استقلال 60 میلیارد تومان است. البته 15 میلیارد تومان از این مبلغ بابت رضایتنامه به حساب باشگاه سپاهان واریز می شود و بقیه پول سهم رامین خواهد بود. در هر حال این انتقال بزرگ، هزینه سنگینی به مبلغ 60 میلیارد تومان برای استقلال ایجاد کرده است و این پول از جیب استقلال می رود اما اگر بخواهیم آن را با نرخ دلار محاسبه کنیم (دلار حدود 59 هزار تومان) مبلغی در حدود یک میلیون دلار خواهد شد! سوال این است که آیا فوتبال ایران، توان پرداخت این رقم سنگین را دارد؟ 

این مبلغ برای یک فوتبالیست آن هم در بازار فوتبال ایران رقم سنگینی محسوب می‌شود. اگر بخواهیم قرارداد رامین را با چند ستاره خارجی لیگ برتر مقایسه کنیم بهتر به هزینه سنگین قرارداد او با استقلال پی می‌بریم. قرارداد جلال‌الدین ماشاریپوف با استقلال 550 هزار دلار و اوستون اورونوف با پرسپولیس 450 هزار دلار است و همین حالا قرارداد رامین با استقلال تقریبا دو برابر قرارداد ماشاریپوف با این تیم است.رقم های قرارداد آلوز، گولسیانی و تورس هم زیر 600 هزار دلار است. 

نکته مهم دیگر محدودیتی است که انتقال رامین به استقلال در خریدهای بعدی این تیم ایجاد می‌کند. استقلال برای فصل آینده سقف بودجه‌ای به مبلغ 425 میلیارد تومان دارد. فقط 60 میلیارد تومان از این بودجه برای رامین صرف شده است است. یعنی یک‌هفتم کل بودجه استقلال به پای یک بازیکن رفته است! و حالا استقلال برای بقیه بازیکنان و اعضای کادر فنی‌اش می‌تواند 365 میلیارد تومان هزینه کند.

1359