مورایس و چالش انتخاب بازیکن خارجی؛ سپاهان باز هم از این سوراخ گزیده می‌شود؟!

مورایس و چالش انتخاب بازیکن خارجی؛ سپاهان باز هم از این سوراخ گزیده می‌شود؟!

پایگاه خبری فوتبالی- انتخاب‌های خارجی محمد مورایس در این سال‌ها، اکثرا فصل ناموفقی را پشت سر گذاشته‌اند و ایران را ترک کرده‌اند! 

به گزارش فوتبالی، لیگ بیست و چهارم، سومین فصل همکاری مورایس پرتغالی با فولاد مبارکه سپاهان خواهد بود. دورانی که مورایس تنها یک بار موفق به کسب جام حذفی در آن شد و به جای قهرمانی، همیشه در کورس قهرمانی حضوری فعال داشت اما چیزی که در دو سال گذشته، یکی از جدی‌ترین چالش‌های مورایس در جمع طلایی پوشان زاینده رود بوده، چالش انتخاب بازیکن خارجی است. اتفاقی که نزدیک به 80 درصد آن با شکست کامل موجه شده است.  

بازیکنان خارجی لیگ بیست و دوم؛ چنگی به دل نزدند! 

سپاهانی‌ها در اولین فصل همکاری با ژوزه در فصل 1402-1401، اقدام به عقد قرارداد با 5 بازیکن خارجی کردند که هیچ کدام از آن‌ها در حال حاضر عضو سپاهان نبوده و به جز یکی، مابقی رنگ لیگ بیست و سوم را هم حتی ندیده‌اند.  

اولین جذب خارجی آن‌ها در فصل نقل و انتقالاتی لیگ بیست و دوم، رناتو داسیلویرا برزیلی بود که این مدافع در مرداد ماه 1401 به اصفهان آمد. این مدافع در مجموع، 13 بار برای سپاهان به میدان رفت و در بهمن ماه همان سال، یعنی تنها 6 ماه بعد از این تیم جدا شد. دومین خارجی آن فصل الویس کامسوبا وینگراسترالیایی بود. او هم در 15 بازی در 11 ماه تنها موفق به ثبت دو پاس گل شد و در شرایطی که تیر ماه 1401 به این تیم آمده بود، خرداد 1402 از سپاهان جدا شد. سپاهانی‌ها آن فصل دو برزیلی دیگر نیز جذب کردند. نیلسون جونیور مدافعی بود که در مقایسه با 4 خارجی آن سال، بیشتر در سپاهان ماند و طی یک سال و نیم حضور در اصفهان، موفق شد 31 بازی به میدان برود و یک گل و یک پاس گل به ثبت برساند. او که در تابستان 1401 آمده بود، در پاییز 1402 از ایران رفت. 

ایگور کاتاتائو، وینگر برزیلی نیز در بهمن ماه 1401 به ایران آمد و تیر 1402 از ایران رفت. او در این چند ماه در 12 بازی برای سپاهان به میدان رفت و یک گل و یک پاس گل ماحصل کار او بود. آخرین بازیکن خارجی آن سال سپاهان هم مانوئل فرناندز پرتغالی بود. این بازیکن یک سال در سپاهان بود و از تیر 1401 تا تیر 1402، موفق شد در 14 بازی با پست هافبک، یک گل به ثمر برساند.  

لیگ بیست و سوم بهتر از لیگ بیست و دوم! 

عملکرد طلایی پوشان در لیگ بیست و سوم در زمینه جذب بازیکن خارجی تا حدودی بهتر بود. آن‌ها در این فصل تنها دو خارجی را به استخدام خود درآوردند که با این که یکی از آن‌ها یعنی برایان دابو هنوز در سپاهان توپ می‌زند اما بازیکن دوم عیسی عباس (وینگر غنایی) که بهمن ماه 1402 آمد و تا تیر ماه 1403 در این تیم بود با کوله باری از انتقادات جدا شد. 

او در این زمان، تنها 164 دقیقه در مجموع 8 مسابقه به میدان رفت تا تنها یک پاس گل، ماحصل حضورش در فوتبال ایران باشد. برایان دابو اما، تنها بازیکن خارجی باقی مانده مورایس بود تا 6 خرید از 7 خرید خارجی سپاهان در این دو سال، این تیم را در شروع لیگ بیست و چهارم، ترک کرده باشند. دابو نیز در دو فصل حضورش تا این لحظه در سپاهان، در پست هافبک دفاعی، موفق به حضور در 33 بازی و ثبت دو پاس گل شده است.  

سپاهان تا این لحظه نیز در فصل نقل و انتقالاتی، اقدام به جذب بازیکنی خارجی نکرده و باید منتظر ماند و دید در لیگ بیست و چهارم با حضورخارجی‌ها پا به زمین مسابقه می‌گذارد یا با خیل عظیمی از ستارگان ایرانی که تا الآن جذب کرده و تا چند روز دیگر نیز به احتمال زیاد جذب خواهد کرد.

7899