گزارش ویژه/ حزباوی و شائبه پیشنهاد قطری‌ها برای تغییر ملیت؛ با عقل جور در نمی‌آید!

گزارش ویژه/ حزباوی و شائبه پیشنهاد قطری‌ها برای تغییر ملیت؛ با عقل جور در نمی‌آید!

پایگاه خبری فوتبالی- درباره جدایی امین حزباوی از السد قطر حرف و حدیث‌های عجیبی مطرح شده است.

به گزارش فوتبالی، تقریبا دو شب پیش بود که خبر رسید که باشگاه السد قطر قرارداد محمد امین حزباوی مدافع جوان ایرانی‌اش را فسخ کرده است. این باشگاه اعلام کرد که فسخ قرارداد با توافق دوطرفه صورت گرفته است و حالا حزباوی بازیکن آزاد است. این اتفاق در حالی افتاد که حزباوی سال گذشته با قراردادی 5 ساله به السد رفته بود.

از قرارداد 5 ساله‌ای که السد با مدافع 21 ساله ایرانی بسته بود این طور به نظر می‌رسید که باشگاه السد قطر قصد یک سرمایه‌گذاری خوب و بلندمدت روی حزباوی را دارد. چون این باشگاه مبلغی در حدود یک میلیون دلار بابت رضایتنامه به فولاد داده بود و مبلغی نزدیک به 700 هزار دلار برای خود این بازیکن در نظر گرفته بود.

با چنین شرایطی به نظر می‌رسید حزباوی حالا حالاها در السد خواهد ماند و برنامه این تیم احتمالا ترانسفر این بازیکن به لیگ‌های اروپایی و درآمدزایی از اوست. اما خبری که دیشب آمد فوتبالدوستان ایرانی را حیرت‌زده کرد. چرا آنها انتظارات دیگری از ماجرای حزباوی با السد داشتند!

بلافاصله بعد از انتشار این خبر، برخی رسانه‌ها مدعی شدند که ماجرای جدایی حزباوی از السد یک اتفاق فوتبالیِ ساده نیست و پشت پرده مهمی دارد. گفته می‌شد قطری‌ها از حزباوی خواسته‌اند تابعیت قطر را بپذیرد و برای تیم ملی این کشور به میدان برود اما حزباوی این خواسته آنها را نپذیرفته است و به همین دلیل باشگاه السد قرارداد او را فسخ کرده است.

خود حزباوی هم ساعتی پس از انتشار این خبر یک استوری در صفحه شخصی خودش در اینستاگرام منتشر کرد که او را با پیراهن تیم ملی نشان می‌داد. به نظر می‌رسد حزباوی با انتشار این تصویر قصد داشته حرف و حدیث‌ها درباره نپذیرفتن تابعیت قطر را تایید کند.

اما به نظر نمی‌رسد این مساله واقعیت داشته باشد. چون باشگاه السد، رسانه‌های نزدیک به این باشگاه و آن دسته از هواداران السد که در فضای مجازی فعالیت دارند روایت دیگری از این قطع همکاری دارند. آنها می‌گویند قطع همکاری با السد فقط به دلایل فنی بوده و ظاهرا حزباوی انتظارات قطری‌ها را برآورده نکرده است. 

یکی از اعضای فنی تیم السد به صراحت اعلام کرده است که حزباوی به دلایل فنی از این تیم جدا شده و خنده‌دار است که یک عده می‌گویند حزباوی به خاطر دلایل غیر فوتبالی خط خورده است. او در توضیح این اتفاق گفته است: «ما یک مدافع خیلی بزرگ گرفتیم و حزباوی هم چیزی که انتظار داشتیم نبود. چند سال پیش هم یک مدافع ایرانی خیلی خوب به اسم مرتضی پورعلی گنجی داشتیم که او هم به خاطر اینکه یک مدافع تراز اول جهانی گرفتیم مازاد شد. یعنی او هم به خاطر دلایل غیرفوتبالی جدا شد؟»

اما ظاهرا محدودیت جذب بازیکنان خارجی هم در این ماجرا بی‌تاثیر نبوده است. السد سال گذشته یک مدافع مراکشی به نام رومن سایس جذب کرده بود که همراه با مراکش تا نیمه نهایی جام جهانی 2022 هم بالا رفت. اما به دلیل این که حزباوی هم به السد رفته بود مدافع مراکشی را به تیم الشباب عربستان قرض دادند. حالا ماجرا برعکس شده است و السد تصمیم گرفته مدافع مراکشی را برگرداند و به این منظور باید یک بازیکن خارجی را از لیست خارج می‌کرد. نهایتا تصمیم بر این شد که حزباوی از تیم کنار گذاشته شود و به لیست مازاد برود.

البته قطری‌ها سابقه استفاده از بازیکنان دورگه و همچنین تغییر تابعیت بازیکنان خارجی با کیفیت که در لیگ این کشور بازی می‌کردند را دارد. پدرو میگل، لوکاس مندز، محمد مونتاری و قبل‌تر لوییز مارتین جونیور، رودریگو تاباتا و سباستین سوریا بازیکنان خارجی بودند که ابتدا به لیگ ستارگان قطر رفتند و بعد با تغییر تابعیت برای تیم ملی قطر بازی کردند.

اما این مساله که آنها از حزباوی هم چنین درخواستی کرده باشند کمی غیر قابل باور است. چرا که حزباوی همین اواخر دو بازی ملی برای تیم ملی ایران انجام داد و طبق قانون دیگر نمی‌توانست تیم ملی خودش را تغییر بدهد. 

به نظر می رسد این خبررسانی‌ها و خبرسازی‌ها برای در کانون قرار دادن حزباوی باشد که قیمت او را در نقل و انتقالات بالاتر ببرند. می‌بینید که در یکی دو روز گذشته او به استقلال و سپاهان و حتی پرسپولیس هم لینک شده است.

1359