در پی خوشحالی جنجالی بازیکن ترکیه، سفیران آلمان و ترکیه احضار شدند!

در پی خوشحالی جنجالی بازیکن ترکیه، سفیران آلمان و ترکیه احضار شدند!

پایگاه خبری فوتبالی - مریح دمیرال بازیکن تیم ملی ترکیه با خوشحالی خود در بازی این تیم و اتریش به شدت جنجال ساز شده است.

به گزارش فوتبالی، دمیرال پس از گل دوم ترکیه، حرکتی را با انگشتانش نشان داد که نشانه سلام دادن به گروه های راست گرای افراطی در ترکیه بود. این اتفاق باعث افزایش تنش و درگیری میان مقامات سیاسی آلمان و ترکیه شده است. وزارت خارجه آلمان در روز پنجشنبه، سفیر ترکیه را احضار کرد و پیش از آن نیز دولت آنکارا، همین کار را در مورد سفیر آلمان انجام داده بود. 

دمیرال با حرکت خود به جنبش "اویکوکو" علامت داد که تحت عنوان "گرگ های خاکستری" شناخته می شوند. این جنبش که در دهه 1960 میلادی آغاز شد، در آلمان تحت عنوان جنبش راست گرای افراطی شناخته می شود و پلیس فدرال حرکات این جنبش را به شدت زیر نظر دارد هر چند که فعالیت هایشان غیرقانونی نیست. گفته می شود که 18500 ترکیه ای در آلمان حامی این جنبش هستند. این جنبش یکی از شرکای سیاسی رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به شمار می رود. 

پس از خوشحالی دمیرال، وزیر کشور آلمان از یوفا خواست که این بازیکن را تنبیه کند و دولت ترکیه نیز رفتار دولت آلمان را ناخوشایند دانست و سفیر این کشور را احضار کرد. یک روز بعد از آن، وزارت خارجه آلمان نیز سفیر ترکیه را احضار کرد. 

جم ازدمیر وزیر کشاورزی دولت آلمان که اصالتی ترکیه ای را دارد، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:" به عنوان میزبان یورو 2024 می خواهیم که ورزش، متحد باشد. سفیر ترکیه امروز احضار شد. هیچ نکته مخفی در خوشحالی گل بازیکن ترکیه وجود نداشت. پیام او در حمایت راست گراهای افراطی، تروریسم و فاشیسم است. بحث کردن در این باره خسته کننده است. یوفا باید اقدامی صورت بدهد." 

پیش از این دمیرال گفته بود که حرکتش صرفا برای افتخار به ترک بودنش انجام شده و هیچ پیام مخفی پشت آن وجود نداشته است. از سویی دوزان تکل، فعال کرد نیز مدعی شده بود که در سالهای اخیر بارها توسط گروه "گرگ های خاکستری" به مرگ تهدید شده و حرکت دمیرال، توهینی به قربانیان این جنبش بوده است. 

4125