گزارش روز؛ جدال آلمان و اسپانیا، نبرد میان هافبک‌ها

گزارش روز؛ جدال آلمان و اسپانیا، نبرد میان هافبک‌ها

پایگاه خبری فوتبالی- روز جمعه دو تیم اسپانیا و آلمان به مصاف همدیگر خواهند رفت تا تکلیف یکی از تیم‌های صعودکننده به مرحله نیمه نهایی مشخص شود.

به گزارش فوتبالی، به زعم خیلی از کارشناسان، تقابل اسپانیا و آلمان فینالی زودرس است. دو تیمی که تا به اینجای تورنمنت بهتر از سایر مدعیان ظاهر شدند و توانستند نام خودشان را به عنوان مدعیان اصلی قهرمانی بر سر زبان‌ها بیاندازند. آلمان با هدایت یولیان ناگلزمن جوان انگیزه زیادی دارد تا به روند ناکامی‌های خود در چند تورنمنت اخیر پایان دهد. از طرف دیگر، اسپانیا با لوییس دلا فوئنته هر 4 بازی خود را در یورو 2024 با برد پشت سر گذاشته و با ستاره‌های جوان خود آماده می‌شود تا برای بار چهارم قهرمانی یورو را جشن بگیرد.

اما شاید بتوان گفت جنگ خط هافبک‌های دو تیم سرنوشت این بازی را رقم می‌زند. ناگلزمن در طول تورنمنت به زوج آندریخ و تونی کروس برای مرکز خط زمین اعتماد کرد. آندریخ وظیفه تخریب بازی حریف را انجام می‌دهد و تونی کروس در کنار او وظیفه بازیسازی از عقب زمین را بر عهده می‌گیرد. اما با وجود دو وینگر سرعتی و خطرناک اسپانیا، شاید آندریخ مجبور شود بیشتر در کانال‌های کناری حضور داشته باشد و به مدافعان کنارش تیمش کمک کند.

اگر چنین اتفاقی بیافتد، کروس در پست 6 تنها خواهد ماند و کار برایش سخت خواهد شد چون مهار پدری و فابیان رویز، کاری نیست که کروس به تنهایی بتواند انجام دهد. از طرف دیگر، دو وینگر تیم ملی اسپانیا، یعنی لامینه یامال و نیکو ویلیامز نشان دادند که هم در لب خط موثر ظاهر می‌شوند و هم در نیم‌فضاها. اگر این دو بازیکن به نیم‌فضاها هجوم ببرند و در مرکز زمین برتری عددی به وجود بیاورند، کار برای دو هافبک مرکزی آلمان دشوار خواهد شد.

اما در آن سوی میدان، دست ناگلزمن هم برای سلطه در میانه میدان چندان خالی نیست. او به غیر از آندریخ و تونی کروس، چند هافبک باکیفیت دیگر را هم در اختیار دارد. ایلکای گوندوغان، فلورین ویرتز و جمال موسیالا، همگی بازیکنانی هستند که توانایی بالایی در حفظ توپ دارند و می‌توانند در جنگ میانه زمین به داد ژرمن‌ها برسند. ناگلزمن می‌تواند با استفاده از سیستم سه دفاعه که در بایرن مونیخ هم از آن استفاده می‌کرد، جاشوا کیمیش را به خط هافبک نزدیک‌تر کند. کیمیش توانایی بازی در میانه میدان را هم دارد و اگر در کمربند خط میانی حضور داشته باشد، می‌تواند سبب شود تا تیم ملی آلمان نبرد میانه میدان را از اسپانیا ببرد و بر بازی مسلط شود.

البته باید این نکته را هم اضافه کرد که اگر ناگلزمن از همه این بازیکنان استفاده کند، تحرک تیم ملی آلمان در فاز هجومی کاهش خواهد یافت. در بازی مقابل دانمارک دیدیم که لروی سانه با فرارهای خود از پشت مدافعین حریف، تحرک بیشتری به خط آتش آلمان‌ها بخشید.

حالا باید منتظر ماند و دید روز جمعه کدام سرمربی شطرنج تاکتیکی را از دیگری می‌برد؟ آیا آلمان سرانجام می‌تواند پس از 36 سال اسپانیا را شکست دهد یا دوباره این ماتادورها هستند که تیم ملی آلمان را اسیر بازی مالکانه خود می‌کنند؟

گزارش از مازیار فقیه عبدالهی/ پایگاه خبری فوتبالی

1428