مرادی: اشتباهات داوری کمتر شد چون چینش‌ها در هفته‌های پایانی قائل به فرد نبود

مرادی: اشتباهات داوری کمتر شد چون چینش‌ها در هفته‌های پایانی قائل به فرد نبود

پایگاه خبری فوتبالی- سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: در هفته‌های پایانی خدا کمک کرد و چیدمان‌های داوری به صورت شورایی انجام شد.

به گزارش فوتبالی، دانیال مرادی درخصوص جلسه کمیته داوران با اعضای جدید، اظهار داشت: امروز اولین جلسه اعضای جدیدی کمیته داوران که مراسم اهدای احکام بود با حضور رئیس فدراسیون فوتبال انجام شد. تغییراتی داشتیم که 2 عضو جدید به ما اضافه شدند. حسین نیرویار و علی جوادی به کمیته داوران اضافه شدند. سه عضو قبلی اسماعیل صفیری، علی خسروی و سیدحسین زرگر هم کمافی‌السابق از مهدی تاج حکم گرفتند. بنده هم رئیس دپارتمان داوری هستم.

وی درمورد نحوه چنیش تیم‌های داوری در فصل جدید، عنوان کرد: آنچه پروتکل AFC و فیفا است؛ دپارتمان داوری چیدمان‌ها را به صورت پیش نویس انجام می‌دهد. یک زیر کمیته در کمیته داوران مشخص می‌شود. برای هر لیگ عزیزان نظر می‌دهند و در نهایت با امضای دبیرکل ابلاغ می‌شود.

مرادی درخصوص اینکه چه زمانی حکم ریاست او صادر می‌شود و آیا این موضوع به وضعیت افشاریان بستگی دارد یا خیر، گفت: انتخاب رئیس هر کمیته برعهده رئیس فدراسیون فوتبال با هماهنگی و موافقت هیات رئیسه است. اینکه چه زمانی رئیس کمیته داوران انتخاب شود را واقعا نمی‌دانم.

وی افزود: مهم این است که با تغییرات انجام شده همه عزیزان همدل هستند. تلاش بر این است اگر اشکلاتی وجود دارند که منجر به اشتباهات داوری می‌شوند، بر طرف شوند. صحبت‌های خیلی خوب و امیدبخشی در جلسه مطرح شد. امیدوارم با همتی که مجموعه جدید دارد داوری‌های ما خیلی بهتر شوند.

سرپرست کمیته داوران درمورد اینکه آیا لیست داوران الیت تغییر می‌کند، گفت: در حوزه داوران بین المللی در فوتبال آقایان، 7 داور الیت و 9 کمک داور الیت داریم. در بانوان هم 3 داور و 2 کمک داور الیت داریم. در فوتسال و فوتبال ساحلی هم تعدادی که هستند الیت هستند و خداراشکر غیر الیت نداریم. با توجه به شرایط سنی که عزیزان دارند، تغییرات در هر زمانی محتمل است ولی فعلا بعید می‌دانم تغییراتی داشته باشیم مگر اینکه کمیته داوران به تصمیماتی برای آینده داوری کشور برسد.

مرادی درمورد اینکه آیا تا یک ماه آینده باید این لیست ارائه شود، اظهار داشت: معمولا در ماه میلادی اکتبر باید این اسامی ارسال شوند. معمولا هرسال اواخر شهریور یا اوایل مهر زمانبندی را انجام می‌دهیم. آزمون‌های لازم به عمل می‌آیند، جلسات مختلف برگزار و تصمیم گیری می‌شود.

وی درخصوص اینکه مسابقات فصل جدید با چند دستگاه VAR‌ شروع می‌شوند، گفت: تجهیز ورزشگاه‌ها و به کارگیری دستگاه‌های VAR در حوزه کاری کمیته و دپارتمان داوری نیست. وظیفه کمیته داوران آموزش و انتخاب داورانِ دارای صلاحیت VAR است. اینکه با چند دستگاه و در چند ورزشگاه است را باید کارگروه AVR یا افرادی که حوزه تکنولوژی را برعهده دارند پاسخ بدهند. ما در حوزه داوری تمام تلاشمان را به کار می گیریم تا قبل از شروع لیگ، لایسنس را برای داوران بگیریم و کم کاری نکرده باشیم.

مرادی درمورد بحث زیرساخت‌های داوری، عنوان کرد: این بحث قطعا مهم است. خیلی در بحث تکنولوژی تخصص ندارم و اطلاعات عمومی از همکاران به گوش من رسیده اما به هرحال کابل کشی‌های خاص دارد. اینطور نیست که برای هر ورزشگاهی بگوییم 4 دوربین نصب می‌کنیم و دستگاه را می‌گذاریم تا AVR‌ شود! زمانبر است و ان‌شاالله بحث زیرساخت‌ها حل شود.

سرپرست کمیته داوران درمورد اشکالات بازی فینال جام حذفی، گفت: دستگاه‌ها و قطعات الکترونیکی هر لحظه ممکن است دچار ایراد شوند. به همین خاطر فیفا پروتکلی دارد که می‌گوید اگر سیستم صوتی و ارتباط رادیویی بین داخل زمین و اتاق قطع شود می‌توان از دستگاه‌های یدک یا بی سیم استفاده کرد. در نیمه اول فینال حذفی این اتفاق افتاد. ارتباط داخل اتاق و زمین قطع شد. ما همان پروتکل را رعایت کردیم تا از طریق بی سیم ارتباط داور چهارم و داور وسط برقرار شود. داوران داخل زمین صدای یکدیگر را داشتند. خداراشکر این مشکل بین دو نیمه حل شد.

مرادی درخصوص زمان کلاس دانش افزایی داوران، عنوان کرد: منتظریم تاریخ شروع لیگ به صورت قطعی اعلام شود. هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده اما تلاش می‌کنیم از مدرس خارجی استفاده شود. تلاش می‌کنیم برای شروع لیگ داوران لایسنس دار (برای VAR) داشته باشیم. پروسه زمانبندی ما تا اواخر مرداد یا هفته اول شهریور طول می‌کشد.

وی درمورد وضعیت ورزشگاه تختی برای نصب VAR گفت: اگر دوستان درحوزه تکنولوژی به این نتیجه برسند که زیرساخت‌ها وجود دارد و شرایط فراهم است، این اتفاق می‌افتد. جوادی از داوران بازنشسته است و سال‌ها داوری کرده است. الان هم مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان تهران است. حضورش می‌تواند از نظر مدیریتی به داوری کشور کمک کند.

مرادی درخصوص اینکه مشکلات داوری در ابتدای مسابقات فصل گذشته زیاد بود اما با حضور او چینش‌ها شرایط بهتری پیدا کرد، اظهار داشت: معمولا اشتباهات داوری معلول 3 مورد است. عدم آمادگی جسمانی داوران، عدم انتخاب زاویه دید مناسب یا عدم تمرکز که فکر می‌کنم موضوع سوم بود. داوران ما در بر‌هه‌ای از زمان تمرکزشان را از دست دادند و آنچه می‌خواستیم در زمین اتفاق نمی‌افتاد.

وی افزود: در هفته‌های پایانی خدا کمک کرد و چیدمان‌های داوری به صورت شورایی انجام شد. یعنی قائل به فرد نبود. قطعا این روند ادامه دار است. تاکید ریاست فدراسیون هم بر این است که با مشورت گروهی این اتفاق بیفتد و چیدمان‌ها تک نفره نباشد. قبلا هم تلاش بر این بود و ان‌شاالله ادامه دار باشد.

۹۰۹۸