قاب ویژه؛ فدراسیون‌نشین‌ها راهکارهای پیشگیری از فساد در فوتبال آلمان را بررسی کردند!

قاب ویژه؛ فدراسیون‌نشین‌ها راهکارهای پیشگیری از فساد در فوتبال آلمان را بررسی کردند!

پایگاه خبری فوتبالی- ماجرای فساد در فوتبال ایران مقامات فدراسیون فوتبال را وارد چالش بزرگی کرده است.

به گزارش فوتبالی، صبح امروز هفتمین جلسه هیات بدوی مجوز باشگاهی در محل فدراسیون برگزار شد. این جلسه به بررسی مستندات باشگاه‌های لیگ یک برای کسب مجوز ملی حضور در این دسته اختصاص داشت. بررسی‌های مستندات تیم‌ها به نتایج عجیبی منجر شد و 12 باشگاه نتوانستند مجوز حضور در مسابقات فصل آینده را کسب کنند!

سایت فدراسیون فوتبال در خبری که از این جلسه منتشر کرده عکس جالبی را قرار داده است. در این عکس پشت سر مهدی تاج که به عنوان رییس فدراسیون در جلسه شرکت کرده بود نمایشگر بزرگی وجود دارد که نشان می‌دهد حاضران در جلسه در حال بررسی مساله فساد در فوتبال هستند. اما نه فساد در ایران بلکه فساد در آلمان!

به نظر می‌رسد مسئولان فدراسون فوتبال در حال بررسی اتفاقاتی هستند که منجر به بروز فساد در فوتبال ایران شده است و به همین جزییات موارد مشابه در فوتبال کشورهای مختلف را هم بررسی می‌کنند. 

در نمایشگری که پشت سر تاج قرار دارد صفحه‌ای دیده می‌شود که تیتر آن «اقدامات پیشگیرانه در مواجهه با فساد در آلمان» به چشم می‌خورد.

از اوایل سال 1403 بود که ماجرای فساد در باشگاه مس رفسنجان در رسانه‌ها مطرح شد و بعد از مدتی مشخص شد که فساد فقط محدود به این باشگاه نیست و چند باشگاه دیگر درگیر این ماجرا هستند. ضمن این که رد پای چند مدیر فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ و چند فعال رسانه‌ای هم در این پرونده دیده شده است.

این ماجرا به لحاظ گستردگی حجم فساد در فوتبال ایران بی‌سابقه بوده و باعث بدبینی فوتبالدوستان به مسابقات این رشته ورزشی در ایران شده است. ضمن این که کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا هم با ارسال نامه‌هایی به فدراسیون فوتبال ایران خواستار توضیح در این باره شده‌اند.

خیلی روشن است که فدراسیون بابت این پرونده به شدت تحت فشار قرار گرفته و در حال بررسی اتفاقاتی است که منجر به بروز این فساد بزرگ شده است. از طرفی فدراسیون‌نشین‌ها چاره کار را در این دیده‌اند که راهکار‌های پیشگیری از بروز فساد را بررسی کنند و ببینند در کشورهای مخلتف چطور و با چه قوانینی از بروز فساد پیشگیری می‌کنند.

قطعا بهتر بود که چنین برنامه‌هایی خیلی پیشتر برگزار می‌شد تا شاهد بروز فسادی چنین بزرگ در فوتبال ایران نباشیم. اما همین که مسئولان فدراسیون در حال بررسی راهکارهای پیشگیری از فساد است هم قابل توجه است. یقینا با استفاده از تجربه کشورهای صاحب سبک در فوتبال می‌شود بهتر و بیشتر از بروز فساد جلوگیری کرد.

1359