مصاف ایران با استرالیا؛ دیداری که دیگر تکرار نخواهد شد؟

مصاف ایران با استرالیا؛ دیداری که دیگر تکرار نخواهد شد؟

پایگاه خبری فوتبالی- یکی از عجایب فوتبال ملی ما در سال‌های اخیر، عدم تقابل با استرالیا در قرعه کشی‌های مختلف مسابقات فوتبال در قاره آسیا است.  

به گزارش فوتبالی، فیفا در 27 تیر ماه سال 1384، رسما اعلام كرد كه از اين پس تيم ملي فوتبال استراليا عضو چهل و ششم كنفدراسيون فوتبال آسيا (AFC) خواهد بود. در آن سال، پس از بحث، مذاكرات و رسيدگی‌های طولانی، فیفا اعلام کرد که با توافق دو طرف یعنی کنفدراسیون فوتبال آسیا و کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه، به اين نتيجه رسيده كه بدون نياز به مذاكره در كنگره فيفا، استراليا را عضو جديدی از AFC معرفی كند. 

بر این اساس، استرالیا از ابتدای سال 2006 میلادی یعنی 11 دی ماه سال 1384، استرالیا به عضویت کنفدراسیون فوتبال آسیا درآمد و باید از قوانین این کنفدراسیون تبیعت می‌کرد. اين خبر رسما از سوی رييس وقت AFC يعني آقای محمد بن همام، به تمامی فدراسيون‌ها و اتحاديه‌های زير نظر AFC ارسال شد. 

بن همام درباره اتخاذ چنین تصمیمی گفت: «اين عمل به سطح فوتبال آسيا كمك می‌كند تا تيمی را در خود ببيند كه اكثر بازيكنان آن در ليگی چون ليگ برتر انگلستان  توپ می‌زنند و ملحق شدن چنین تیمی به آسیا می‌تواند سطح رقابت‌ها را بالا برد و در جمع، آسیا را از قبل قوی‌تر کند.» 

عذاب ملبورن یا حماسه ملبورن؟

ایران و استرالیا در طول تاریخ تا به امروز، 6 بار در مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند که سهم ایران، 3 برد و یک باخت بوده و دو دیدار دیگر نیز با نتیجه مساوی به پایان رسیده است دو دیداری که هر دو در قالب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 1998 برگزار شد و به واسطه گل زده بیشتر ایران در خانه حریف، ایران را به فرانسه و جام جهانی 1998 رساند تا آخرین تقابل ما به تاریخ هشتم آذر ماه سال 1376 و حماسه ملبورن بازگردد که البته استرالیایی ها از آن با نام «عذاب ملبورن» یاد می‌کنند.

ایران و استرالیا به روایت تاریخ

از پیوستن استرالیا به AFC نیز بیش از 9 سال و نیم می‌گذرد و در طول این سالیان ما هرگز در مقابل آن‌ها قرار نگرفته‌ایم؛ نه در بازی‌های رسمی و نه در بازی های دوستانه. از تاریخ پیوستن آن‌ها به کنفدراسیون فوتبال آسیا تا به امروز، 5 دوره رقابت‌های مقدماتی جام جهانی و 5 دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا برگزار شده که در مجموع این 10 رقابت، ایران و استرالیا در هیچ دیداری به مصاف هم نرفته‌اند و فوتبالدوستان، رقابت این دو تیم را نزدیک به 17 سال است که تماشا نکرده‌اند! 

از نکات جالب این سال‌ها و دیدارهای برگزار شده می‌توان به این نکته اشاره کرد که ما در طول این 9 سال و نیم حضور استرالیا در کنفدراسیون فوتبال آسیا، 15 بار با کره جنوبی، 14 بار با ازبکستان، 13 بار با امارات و 3 بار نیز با ژاپن بازی کرده‌ایم اما با استرالیا خیر! به نظر می‌رسد فرصت برگزاری این دیدار نیز به احتمال زیاد در آینده فقط در دیدارهای دوستانه یا در جام ملت‌های آسیا وجود دارد! 

ایران و استرالیا؛ دو خطی که شاید دیگر در آسیا به هم نرسند! 

10 سال بعد از حضور استرالیا در AFC، یعنی در سال 1393، وب سایت استرالیایی سیدنی مورنینگ هرالو، بر اساس گفت‌وگوی رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا، شیخ سلمان بن ابراهیم الخلیفه با نشریات اماراتی افشا کرد که کشور‌های حوزه خلیج فارس در پی آن هستند تا استرالیا را از کنفدراسیون فوتبال آسیا اخراج کنند. سلمان در آن مصاحبه گفته بود: «استرالیا پیش از آنکه من به عنوان رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزیده شوم به عضویت کنفدراسیون در آمد و هم اکنون نیز هیچ تضمینی در مورد ماندن یا حذف شدن این کشور از کنفدراسیون وجود ندارد. هم اکنون نشانه‌هایی از تلاش تیم‌های غربی (غرب آسیا) برای حذف استرالیا وجود دارد، اما باید اشاره کنم که اعراب در این زمینه تنها نیستند و کشور‌های دیگری نیز خواهان حذف استرالیا هستند.» 

بعد از مصاحبه و اظهارات شیخ سلمان اما، سخنگوی فدراسیون فوتبال استرالیا در آن زمان، دیوید گالوپ در پاسخ به صحبت‌های رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: «ما از شنیدن چنین خبر‌هایی از غرب آسیا به شدت شگفت زده شدیم. درست است که ما تازه وارد هستیم، اما حضور ما در اینجا بسیار تاثیر گذار بوده است و ما به عنوان عضو مهمی از کنفدراسیون تلقی می‌شویم. جدا از این‌ها ما برای مقاصد دیگری نیز در آسیا حضور داریم. مقاصدی مانند اتحاد بیشتر و دوستی بیشتر میان کشورها.» 

چند سال بعد نیز این سخنان ادامه پیدا کرد و گفته می‌شد استرالیا می‌خواهد به کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه بازگردد آن هم به دلیل این که فیفا یک سهمیه مستقیم برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۶ و یک سهمیه برای جام باشگاه‌های جهان به قاره اقیانوسیه اختصاص داده است و استرالیا، می‌خواست دوباره به عنوان نماینده قاره اقیانوسه در رقابت‌های مختلف شرکت کند و بر اساس شایعات مطرح شده، جام ملت‌های آسیا 2023 آخرین دوره‌ای است که استرالیا در AFC حضور دارد و بعد از آن از این کنفدراسیون خارج می‌شود که خب البته این اتفاق نیفتاده است و استرالیا حداقل تا پایان جام جهانی 2026 جزو فوتبال آسیا خواهد بود و باید دید این اتفاق استمرار خواهد داشت یا خیر و در صورت استمرار، شاهد بازی دوباره ایران و استرالیا خواهیم بود یا خیر.
 
 

7899