گفت‌وگوی طارمی با سایت AFC/ فکر کردن به بازی با قطر دردناک است؛ می‌خواهم در جام جهانی گل‌های بیشتری بزنم

گفت‌وگوی طارمی با سایت AFC/ فکر کردن به بازی با قطر دردناک است؛ می‌خواهم در جام جهانی گل‌های بیشتری بزنم

پایگاه خبری فوتبالی- سایت AFC با فوق ستاره تیم ملی ایران گفت‌وگوی جذابی انجام داده است.

به گزارش فوتبالی، تقریبا 5 ماه از پایان جام ملت‌های آسیا 2023 گذشته است و تیم ملی ایران بعد از ناکامی در رسیدن به فینال آن مسابقات، توانست به مرحله سوم مسابقات انتخابی جام جهانی 2026 برسد. اما حسرت نرسیدن به فینال جام ملت‌ها هنوز در ایرانی‌ها زنده است.

سایت AFC به همین بهانه گفت‌وگویی با مهدی طاری ستاره تیم ملی ایران انجام داده است و با او درباره آن اتفاق تلخ و البته انگیزه‌های او برای رسیدن به جام جهانی 2026 صحبت کرده است. این گزارش-گفت‌وگو را بخوانید:

حذف تیم ملی ایران در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا 2023 قطر هنوز برای مهدی طارمی دردناک است، اما همانطور که این مهاجم به The-AFC.com می‌گوید، او نگاه به آینده را انتخاب کرده است. به انتقال قریب الوقوع او به غول سری آ اینترمیلان و آنچه که او امیدوار است یک حضور دیگر در فینال جام جهانی فیفا باشد.

هیچ کشوری مانند ایران دل‌شکستگی نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا را نمی‌شناسد. در 7 بار از سال 1976 (آخرین عنوان از سه قهرمانی متوالی این کشور در قاره) تیم ملی قبل از مسابقه مهم فینال، همیشه از یک مانع سقوط کرده است.

آخرین باخت همچنان در ذهن مهدی طارمی باقی مانده است، مهاجمی الهام‌بخش که گل‌هایش در سال‌های اخیر یکی از محرک‌های صعود کشورش به دو دوره اخیر جام جهانی فوتبال بوده است، اما همچنان از کسب چهارمین قهرمانی جام ملت‌های آسیا دور مانده است.

شکست 3 بر دو مقابل قطر (مدافع عنوان قهرمانی که همچنان عنوان قهرمانی را حفظ کرده است) در ماه فوریه به قدری دردناک بود که طارمی از تماشای تکرار بازی خودداری کرده و از بحث درباره شکست خودداری می‌کند.

او به The-AFC.com می‌گوید: «بعد از بازی قطر، من هرگز بازی را ندیدم و تا به حال در مورد آن بازی صحبت نکرده‌ام. من نمی‌خواهم به گذشته نگاه کنم و به گذشته فکر کنم. ما همیشه به آنچه در مقابل ماست فکر می‌کنیم. ما مشتاقانه منتظر قدم بعدی هستیم و با چه کسی قرار است بازی کنیم. البته هنوز دردناک است. فکر می‌کنم شایسته قهرمانی در جام ملت‌های آسیا بودیم. ما موقعیت‌های زیادی را در آنجا خلق کردیم، موقعیت‌های زیادی را از دست دادیم، اما فوتبال همین است.»

از دست دادن موقعیت‌های گلزنی ویژگی‌ معمول طارمی نیست. این بازیکن 31 ساله در اوایل این ماه مقابل هنگ کنگ چین هت‌تریک کرد و چهل و هشتمین گل خود را در 84 بازی ملی به ثبت رساند و به روند طولانی‌مدتِ موفقیت‌آمیزِ خود برای ایران ادامه داد.

این توانایی او در مقابل دروازه است که باعث شده است طارمی پس از انتقال به پرتغال برای پیوستن به ریوآوه از الغرافه قطر، قبل از انتقال به پورتو، جایی که 4 فصل اخیر را در آن گذرانده است، خود را در بین گلزنان برتر فوتبال باشگاهی اروپا تثبیت کند.

او درباره دوران حضورش در پرتغال می گوید: «این 5 سال، این مهدی را خلق کرده است.» جایی که در 217 بازی در همه رقابت‌ها 112 گل زد: «من مردی باتجربه‌تر شده‌ام، مردی حرفه‌ای‌تر شده‌ام و از همه آن‌هایی که در آنجا به من کمک کردند، از همه آن‌ها، کارکنان، بازیکنان باشگاه ریوآوه و همچنین در پورتو قدردانی می‌کنم. این مهدی را آنها خلق کرده‌اند.»

طارمی درباره تفاوت سطح بازی در آسیا و اروپا می‌گوید: «وقتی در آسیا و اروپا بازی می کنید، کاملا متفاوت است. در آنجا باید حرفه‌ای‌تر باشید وگرنه نمی‌توانید در سطح بالایی بازی کنید.

در آسیا هم باید این کار را انجام دهید، اما نحوه بازی آنها در آنجا سریعتر و سریعتر است و بازی‌ها در سطح بالاتری هستند. وقتی در لیگ قهرمانان اروپا بازی می‌کنید، باید آماده باشید، باید مقابل بازیکنان بزرگ و تیم‌های بزرگ بازی کنید و این من را متفاوت کرده است.»

توانایی طارمی در مقابل دروازه به گمانه زنی‌های قابل توجهی در مورد مقصد بعدی او منجر شد. در حالی که شایعات درباره احتمالات مختلفی صحبت می‌کردند، این قهرمان تازه تاج گذاری شده ایتالیا بود که  در نبرد برای امضای قرارداد با او پیروز شد. این اتفاقی است که مهاجم بوشهری از آن لذت می‌برد. زیرا فرصت دیگری را برای او فراهم می‌کند تا یک بار دیگر در لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته باشد.

او می‌گوید: «اینتر تیم قدرتمندی دارد و از آن‌چه در تلویزیون دیده‌ام، بازیکنان متحد هستند و در کنار هم یک تیم قوی و جمع و جور هستند. فکر می‌کنم احساس خوبی بین بازیکنان و مربیان وجود دارد. اینتر باشگاه بزرگی است و به همین دلیل اینتر را انتخاب کردم. من می‌خواهم در ایتالیا بازی کنم، می‌خواهم در آنجا هم خودم را نشان دهم. از هفت، هشت سالگی، بازی‌های زیادی را در ایتالیا، اسپانیا، انگلیس و همه جا دیدم. وقتی بازی‌ها را تماشا می‌کنید، طرفدار باشگاه‌های بزرگ هستید و اینتر یکی از آن‌هاست. من چیزهای زیادی از اینتر در لیگ قهرمانان اروپا، در لیگ و تاریخ اینتر به یاد دارم و این باعث شد که به آنجا بروم. این مرا متقاعد کرد که به آنجا بروم. هدف من این است که تا جایی که می‌توانم به تیم کمک کنم. سعی می‌کنم کارم را انجام دهم، گلزنی کنم و پاس گل بدهم. پس بیایید ببینیم چه اتفاقی قرار است بیفتد.»

در حالی که طارمی در حال تطبیق با محیط جدید خود در استادیوم جوزپه مه آتزا (که در سراسر جهان با نام سن سیرو شناخته می‌شود) خواهد بود، او همچنین تلاش خواهد کرد تا از راهیابی ایران به یک جام جهانی دیگر مطمئن شود.

طارمی که در اولین حضور خود در جام جهانی فوتبال روسیه در سال 2018 موفق به گلزنی نشد، دو بار در قطر 2022 مقابل انگلیس گل زد و حالا هدفش بهبود این آمار در مسابقات کانادا، مکزیک و ایالات متحده در سال 2026 است.

او می‌گوید: «من همیشه سعی می‌کنم به فوتبال و آینده‌ام فکر کنم. من هر روز تلاش زیادی برای کارم می‌کنم. هدف اصلی این است که اول از همه به جام جهانی برویم و سپس هدف اصلی من این است که تمام تلاشم را کنم تا در جام جهانی بعدی بیش از دو گل بزنم. پس ببینیم.»

1359