سرمربیان خارجی پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر؛ شماره 11: گاریدو

سرمربیان خارجی پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر؛ شماره 11: گاریدو

پایگاه خبری فوتبالی- نیمکت پرسپولیس در لیگ بیست و چهارم به خوان کارلوس گاریدو رسید. یک سرمربی اسپانیایی 55 ساله با سابقه حضور در لیگ قهرمانان اروپا، آفریقا و آسیا. 

به گزارش فوتبالی، گاریدو، یازدهمین سرمربی خارجی پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر است. پیش از او 10 خارجی دیگر هدایت قرمزها را در دست داشتند که در این بین، مصطفی دنیزلی در دو مقطع روی نیمکت پرسپولیس نشست. در طول تاریخ، پرسپولیس 16 سرمربی خارجی داشته است.

 6 نفری که پیش از شروع لیگ برتر هدایت قرمزها را برعهده داشتند، آلن راجرز، ایوان کونوف، لادیسلاو بگوویچ، یورگن گده، استانکو و مت‌کوویچ بودند.

* لیگ سوم

  اولین سرمربی خارجی پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر، وینکو بگوویچ بود. مرد کروات جانشین پروین شد و فقط همان فصل توانست روی نیمکت دوام بیاورد. قرمزها با او روی پله پنجم لیگ برتر قرار گرفتند و به طور متوسط از هر بازی 1.46 امتیاز کسب کردند: 10 برد، 9 مساوی و 7 باخت.

* لیگ چهارم

  پس از یورگن گده، راینر سوبل دومین آلمانی نیمکت پرسپولیس بود که در چهارمین دوره لیگ برتر هدایت قرمزها را برعهده گرفت. قرمزها با او تیم چهارم لیگ برتر شدند و 53 امتیاز گرفتند حاصل از 16 برد، 7 مساوی و 7 باخت.

* لیگ پنجم

  در 8 هفته پایانی لیگ پنجم، آری هان هلندی به عنوان سرمربی روی نیمکت پرسپولیس نشست و جانشین زوج علی پروین و ناصر ابراهیمی شد.

 در این مدت، قرمزها با او 2 برد، 4 مساوی و 2 باخت کسب کردند.

* لیگ ششم

  نیمکت پرسپولیس در این فصل دراختیار مصطفی دنیزلی بود. مربی اهل ترکیه البته از فینال جام حذفی فصل قبل هدایت قرمزها را در دست گرفته بود. پرسپولیس با دنیزلی در این فصل، سوم شد و 53 امتیاز گرفت: 14 برد، 11 مساوی و 5 باخت.

* لیگ هشتم

  بعد از رفتن قطبی و پایان دوران مربیگری افشین پیروانی، یک پرتغالی روی نیمکت پرسپولیس نشست: ادواردو نلو وینگادا. این همکاری از دربی برگشت استارت خورد و تنها 9 بازی دوام آورد: 3 برد، 3 مساوی و 3 باخت.

* لیگ نهم

  خارجی بعدی نیمکت پرسپولیس، زلاتکو کرانچار بود. این کروات درحالیکه نتایج خوبی گرفته بود، ناگهان بعد از تغییرات مدیریتی بعد از 21 بازی برکنار شد و جایش را به علی دایی داد. کرانچار در پرسپولیس 8 برد، 9 مساوی و 4 باخت داشت. 

* لیگ یازدهم

  فصل با حمید استیلی شروع شد و سپس در 2 بازی نوبت به محسن عاشوری رسید تا اینکه برای دومین بار از مصطفی دنیزلی رونمایی شد. پیرمرد ترک در 17 بازی نیمه دوم فصل روی نیمکت نشست و صاحب 5 برد، 7 مساوی و 5 باخت شد.

* لیگ دوازدهم

  با حضور مدیرعامل جدید، نیمکت پرسپولیس به مانوئل ژوزه سپرده شد که روزگار درخشانی را در قاره آفریقا سپری کرده بود. پیرمرد پرتغالی اما فقط یک نیم‌فصل دوام آورد و پرسپولیس را با 5 برد، 6 مساوی و 6 باخت ترک کرد.

* لیگ چهاردهم

  علی دایی و سپس حمید درخشان هدایت پرسپولیس را در دست گرفتند تا اینکه در 5 بازی پایانی فصل نوبت به برانکو ایوانکوویچ رسید. او در این بازیها 2 برد، یک مساوی و 2 باخت کسب کرد و توانست برنده دربی برگشت هم لقب بگیرد.

* لیگ‌های پانزدهم، شانزدهم، هفدهم و هجدهم

  برای 4 فصل پیاپی، برانکو ایوانکوویچ از روی نیمکت پرسپولیس تکان نخورد. او در این بازه زمانی توانست صاحب 3 قهرمانی لیگ برتر شود و معمار دوران طلایی قرمزها لقب بگیرد. برانکو در این 120 بازی چنین کارنامه‌ای ثبت کرد: 71 برد، 35 مساوی و 14 باخت.

* لیگ نوزدهم

  بعد از رفتن برانکو، پرسپولیس بازهم سراغ یک سرمربی خارجی رفت و نیمکتش را به گابریل کالدرون سپرد. مرد آرژانتینی اما خیلی زود و تنها پس از 16 بازی رفتنی شد. او در این مدت توانست 11 بازی را ببرد، یک بار مساوی کند و در 4 بازی هم بازنده شد.

* لیگ بیست و سوم

  بعد از اینکه یحیی گل‌محمدی بالاخره سر حرفش ایستاد و پرسپولیس را ترک کرد، نیمکت قرمزها به اوسمار ویرای برزیلی نشست که صاحب بهترین معدل امتیازگیری تاریخ لیگ برتر هم هست. او با تیمش در 12 بازی برنده شد، 2 بازی را با تقسیم امتیاز تمام کرد و فقط یک بار شکست خورد.

5390