تغییر شرایط فسخ یکطرفه قرارداد؛ باشگاه‌ها 3 ماه و 10 روز فرصت تسویه حساب دارند

تغییر شرایط فسخ یکطرفه قرارداد؛ باشگاه‌ها 3 ماه و 10 روز فرصت تسویه حساب دارند

پایگاه خبری فوتبالی- شرایط فسخ قرارداد توسط بازیکنان و مربیان تغییر کرد. 

به گزارش فوتبالی، یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر برای باشگاه‌های ایرانی تبدیل به یک معضل شده است مساله فسخ یکطرفه قرارداد توسط بازیکنان و مربیان است. این مساله در سال‌های گذشته بیشتر از سوی بازیکنان و مربیان خارجی دیده می‌شد و جالب این که در اغلب موارد هم قانون به آنها حق می‌داد و باشگاه‌ها محکوم به پرداخت جریمه هم می‌شدند.

الان چند فصلی است که بازیکنان و مربیان ایرانی هم در قراردادهای‌شان بندی را لحاظ می‌کنند که بتوانند بر اساس آن قرارداد را به صورت یکطرفه فسخ کنند. البته که امکان فسخ یکطرفه هم به این آسانی‌ها نیست و مراحلی دارد که باید طی شود. اما از آنجا که اغلب باشگاه‌های ایرانی در ایفای تعهدات مالی دچار مشکل هستند امکان فسخ یکطرفه قرارداد وجود دارد.

این اتفاق معمولا باعث ایجاد اختلاف بین باشگاه‌ها با بازیکنان و مربیان‌شان می شود. چرا که در برخی موارد قانون فاقد صراحت است و هر کدام از طرفین تفسیر خودشان را از قانون دارند. البته این اختلافات از شفاف نبودن رقم قراردادها هم ناشی می‌شود. اما سازمان لیگ در تلاش است تا با تصریح قانون، بتواند این مشکلات را به حداقل برساند.

الان اتفاقی که برای علیرضا بیرانوند و باشگاه پرسپولیس افتاده است همین است. بیرانوند معتقد است باشگاه پرسپولیس به قرارداد عمل نکرده است و به همین دلیل او حق داشته قراردادش را فسخ کند اما باشگاه پرسپولیس ادعای بیرانوند را رد و از این بازیکن شکایت کرده است.

امروز سازمان لیگ دستورالعمل حاکم بر قراردادها باشگاه‌های لیگ برتر باشگاه‌های کشور را برای 3 فصل مسابقاتی ابلاغ کرد. در این دستورالعمل بندی هم درباره شروط فسخ یکطرفه وجود دارد. طبق این بند در صورتی كه مطالبات پرداخت نشده بازیكن و یا كادر فنی از باشگاه، به سقف معادل ٣ ماه دستمزد قراردادی برسد، بازیكن و یا كادر فنی باید اخطار كتبی حداقل ١٠ روزه برای باشگاه بدهكار ارسال نمایند. در صورتی كه در پایان مهلت ١٠ روزه باشگاه به تعهد قراردادی خود به نحو كامل عمل نكند، طرف قرارداد حق اعلام فسخ قرارداد را (حتی در طول فصل) دارد.

به زبان ساد‌ه‌تر زمان تاخیر در پرداخت مطالبات بازیکنان و مربیان نباید از 3 ماه بیشتر شود. اما در صورتی که این اتفاق بیفتد بازیکن یا مربی باید اخطار کتبی حداقل 10 روزه به باشگاه بدهد. اگر باشگاه در این 10 روز مطالبات را پرداخت کرد که مشکلی برای ادامه کار وجود ندارد اما اگر در این مهلت 10 روزه مطالبات پرداخت نشود بازیکن یا مربی در هر مقطعی از فصل که باشد می‌تواند قرارداد را به صورت یکطرفه فسخ کند.

1359