جزییات جدید از قانون سقف بودجه و قراردادها/ آپشن فقط 20درصد؛ پاداش‌‌های بی‌حد و حساب نداریم!

جزییات جدید از قانون سقف بودجه و قراردادها/ آپشن فقط 20درصد؛ پاداش‌‌های بی‌حد و حساب نداریم!

پایگاه خبری فوتبالی- سازمان لیگ از دستورالعمل حاكم بر قراردادها و سقف بودجه باشگاه‌های لیگ برتر برای 3 فصل مسابقاتی ١٤٠٣ تا ١٤٠٦ رونمایی کرد.

به گزارش فوتبالی، در حالی که بیست و سومین دوره لیگ برتر به پایان رسیده است، فصل نقل و انتقالات به صورت غیر رسمی شروع شده است و باشگاه‌ها علیرغم همه تکذیب‌هایی که می‌کنند به شدت در حال مذاکره با بازیکنان و مربیان مد نظرشان هستند و اخبار غیر رسمی از توافق در برخی مذاکرات هم منتشر شده است.

در این میان شنیده می‌شود در برخی از تواقفات هیچ محدودیت و قید و بندی وجود ندارد و ارقامی که برای جذب دو یا 3 بازیکن صرف شده بیش از نیمی از بودجه مصوب باشگاه‌ها را استفاده کرده است. به همین دلیل شائبه عبور از سقف قرارداد توسط برخی باشگاه‌ها از همین حالا وجود دارد.

نکته مهم این است که سقف بودجه برای باشگاه‌های لیگ برتری اعلام شده است اما اغلب باشگاه‌ها راه‌هایی برای عبور از سقف بودجه پیدا کرده‌اند. ثبت برخی بندها که شامل انواع پاداش‌ها می‌شود ساده‌ترین راه برای عبور از سقف بودجه است که در فصول گذشته به کرات شاهد آن بودیم.

اما ساعتی پیش، سازمان لیگ دستورالعمل حاکم بر قراردادها باشگاه‌های لیگ برتر باشگاه‌های کشور را برای 3 فصل مسابقاتی ابلاغ کرد. این دستور العمل که به تصویب هیات رییسه فدراسیون فوتبال رسیده است برای لیگ‌های بیست و چهارم تا بیست و ششم لازم‌الاجرا است و بندهایی دارد که می‌تواند جلوی تخلفاتی مثل عبور از سقف بودجه را بگیرد.  

به عنوان مثال در ماده 15 این دستورالعمل باشگاه ملزم به ایفای تعهدات مالی در قراردادهایی هستند که اصل قرارداد و اسناد الحاقی‌اش در سازمان لیگ فوتبال ثبت شده است. نکته مهم در این بند این است که پرداخت هرگونه وجوه خارج از قرارداد، تحت عناوینی مانند پاداش برد، دریافت سهمیه حضور در لیگ آسیایی، بقا در دسته فعلی، صعود و هرگونه مبالغ تشویقی یا ارائه خدمات رفاهی دیگر با هر نام و عنوانی، ممنوع است.

در سال‌های گذشته شاهد این بودیم که برخی بازیکنان در قراردادشان قید می‌کردند که باید بابت فاکتورهایی مثل برد، گل زدن، پاس گل دادن و حتی رضایت سرمربی و رضایت مدیرعامل پاداش بگیرند. در برخی قراردادها جمع این مبالغ چیزی نزدیک نیمی از کل مبلغ قرارداد بود و به میزان 50 درصد به کل مبلغ اضافه می‌کرد.

فصل گذشته و پیش از شروع لیگ بیست و سوم سازمان لیگ به باشگاه‌ها اعلام کرده بود که کل مبلغ مزایا و آپشن‌های یک قرارداد نباید بیشتر از 20 درصد مبلغ پایه باشد. به نظر می‌رسید این قانون یکی از اتفاقات مثبتی بود که در مساله قراردادها افتاد و تا حدی جلوی سنگین‌تر شدن قراردادها را گرفت.

حالا این اتفاق خوب تکرار شده است و در دستورالعملی که ساعتی پیش توسط سازمان لیگ به باشگاه‌ها ابلاغ شد آمده است که در تعهدات مالی باشگاه نسبت به بازیكن و یا كادر فنی، جمع میزان مزایا و یا آپشن‌های پرداختی نمی‌تواند پیش از ٢٠ درصد مبلغ پایه قرارداد یك فصل باشد.

حقیقت این است که علیرغم نواقصی که قانون سقف بودجه در فصل گذشته داشت اما تا حدودی توانست جلوی ریخت و پاش‌ها را بگیرد و برخی باشگاه‌ها هم از ترس جریمه شدن سعی کردند سقف را رعایت کنند. حالا با رفع نواقص قبلی و کامل‌تر شدن قانون سقف بودجه و قراردادها، امیدها برای قانونی‌تر شدنِ هزینه‌ها بیشتر خواهد شد.

1359