نگاهی به عملکرد والیبال ایران در ادوار مختلف لیگ ملت‌ها/ 2024 بدترین دوره بود؟

نگاهی به عملکرد والیبال ایران در ادوار مختلف لیگ ملت‌ها/ 2024 بدترین دوره بود؟

پایگاه خبری فوتبالی- تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت های ۲۰۲۴ با دو مربی بدترین عملکردش را در تاریخ لیگ ملت ها تکرار کرد.

به گزارش فوتبالی، والیبال ایران برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ با سرمربیگری خولیو ولاسکو سهمیه حضور در لیگ جهانی را به دست آورد و در رتبه نهم قرار گرفت. پس از آن دیگر در ادوار مختلف لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها حضور داشت و بهترین عنوان خود را هم در سال ۲۰۱۴ به دست آورد که با هدایت اسلوبودان کواچ به نیمه‌نهایی صعود کرد و چهارم شد.

بدترین نتیجه‌ای که ایران در ادوار مختلف این مسابقات کسب کرد، همین دوره بود که ایران با موتا پائز در رقابت‌ها حاضر بود که اخراج شد و در پنج بازی آخر پیمان اکبری جای او را گرفت که در نهایت در رده پانزدهم قرار گرفت. در واقع ایران شانس آورد که این رقابت‌ها امسال تیم سقوط کننده نداشت.  

این مسابقات تا سال ۲۰۱۷ تحت عنوان لیگ جهانی برگزار می‌شد اما از سال ۲۰۱۸ به لیگ ملت‌ها تغییر کرد. سال ۲۰۲۰ هم به دلیل شیوع اپیدمی کرونا برگزار نشد.  

لیگ ملت‌های ۲۰۱۸/ رده دهمی برای ایران با کسب ۷ برد

تیم ملی والیبال ایران با کسب ۷ پیروزی و ۲۱ امتیاز در رده دهم لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۱۸ ایستاد و از صعود به دور نهایی بازماند. ایران که با هدایت ایگور کولاکوویچ بازی های خوبی در این رقابت‌ها داشت و باعث شد هواداران در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی بارها با کسب برد تیم ملی سر از پا نشناسند.  

سعید معروف، محمدطاهر وادی، جواد کریمی، فرهاد سال‌افزون، سید محمد موسوی، سامان فائزی، مسعود غلامی، علی‌اصغر مجرد، علی شفیعی، امیرحسین توخته، رحمان تقی‌زاده، مجتبی میرزاجانپور، فرهاد قائمی، محمدجواد معنوی‌نژاد، میلاد عبادی‌پور، مرتضی شریفی، امیرحسین اسفندیار، امیر غفور، رضا قرا، پوریا یلی، مهدی مرندی، محمدرضا حضرت‌پور، بهنام ابراهیمی، صابر کاظمی، میثم صالحی و مصطفی حیدری ۲۶ بازیکن تیم ملی والیبال ایران برای لیگ ملت‌های ۲۰۱۸ والیبال بودند.  

در پایان این رقابت‌ها سعید معروف به عنوان دومین پاسور برتر رقابت‌ها انتخاب شد.

قهرمانی روسیه با میخائیلوف 

در مرحله نیمه نهایی روسیه از سد برزیل گذشت و فرانسه توانست آمریکا را از پیش رو بردارد. در پایان در دیدار فینال روسیه موفق شد با نتیجه سه بر صفر برابر فرانسه به برتری برسد و به عنوان قهرمانی دست یابد. آمریکا هم با شکست برزیل در جایگاه سوم ایستاد.

لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ / پنجمی ایران

ایگور کولاکوویچ این بار با نفراتی چون سعید معروف، سید محمد موسوی، میلاد عبادی‌پور، فرهاد قائمی، پوریا فیاضی، امیر غفور، محمدجواد معنوی‌نژاد، علی شفیعی، مسعود غلامی،  علی‌اصغر مجرد، جواد کریمی،  پوریا یلی، مرتضی شریفی، محمدرضا مؤذن و  محمدرضا حضرت‌پور کارش را در این رقابت‌ها شروع کرد.  

این سال یکی از بهترین سال‌ها برای کسب سکوی تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌ها بود که متاسفانه این شانس برای والیبالیست‌های ایران از دست رفت. تیم ملی والیبال ایران با کسب رتبه پنجمی به کار خود در مسابقات لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۱۹ پایان داد. تیم ملی والیبال ایران با قبول شکست ۳ بر ۲ برابر برزیل از رسیدن به مرحله نهایی بازماند و پنجم شد.

ایران در دور مقدماتی توانست ۱۲ برد و ۳ باخت داشته باشد و بعد از برزیل در رده دوم قرار گرفت اما در دور دوم برابر لهستان و برزیل شکست خورد و نتوانست به جمع چهار تیم برتر راه یابد.

بعد از پایان دور مقدماتی امیر غفور امتیازآورترین بازیکن شد، موسوی در رده دوم برترین مدافعان روی تور قرار گرفت و سعید معروف نیز بهترین پاسور لقب گرفت.

روسیه و آمریکا (میزبان) برای کسب قهرمانی به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان، مدافع عنوان قهرمانی با شکست دادن سه بر یک آمریکا قهرمان این دوره از رقابت‌ها شد تا از عنوان قهرمانی خود در فصل ۲۰۱۸ نیز دفاع کند.

به این ترتیب تیم جوان روس‌ها با هدایت توماس ساملوو قهرمان لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ شد.

لیگ ملت‌های ۲۰۲۱/ افت والیبال ایران با آلکنو

بعد از یک سال وقفه به خاطر کرونا، لیگ ملت‌ها در سال ۲۰۲۱ از سر گرفته شد و ایران با ۵ برد و ۱۰ باخت در رده دوازدهم رقابت‌ها قرار گرفت.  

ولادیمیر آلکنو سرمربی روسی والیبال ایران در این رقابت‌ها بود و ضعیف‌ترین عملکرد ایران نیز با او در این دوره رقم خورد.  ایران از ابتدا به دلیل غیبت سید محمد موسوی، با ترکیب ناقص در این مسابقات شرکت کرده بود، با مصدومیت فرهاد قائمی و امیر غفور، در عمل فقط ۱۱ بازیکن برای این مسابقه داشت که دو نفر از آنها هم لیبرو بودند و همین موضوع کار را بسیار مشکل کرده بود.

ترکیب ایران

پاسور ها: سعید معروف، محمد طاهر وادی

پشت‌خط‌زن ها: امیر غفور، صابر کاظمی، بردیا سعادت

قدرتی‌زن ها: میلاد عبادی‌پور، پوریا فیاضی، میثم صالحی، امیرحسین اسفندیار، مرتضی شریفی

سرعتی‌زن ها: سید محمد موسوی، مسعود غلامی، علی شفیعی، علی اصغر مجرد، رضا عابدینی

لیبرو ها: محمدرضا حضرت‌پور، آرمان صالحی

تیم‌های ملی برزیل و لهستان در فینال لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۱ در شهر ریمینی ایتالیا به مصاف هم رفتند که این دیدار با نتیجه ۳ بر یک به سود برزیل به پایان رسید تا برزیل به عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها برسد.  

لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۲/ اولین حضور با سرمربی ایرانی

لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۲ با قهرمانی فرانسه به پایان رسید. این تیم توانست در فینال مسابقات، آمریکا را با حساب سه بر دو شکست دهد و جام قهرمانی را بالای سر ببرد. همچنین در دیدار رده‌بندی که بین تیم‌های لهستان و ایتالیا برگزار شد، لهستان با پیروزی مقابل حریف خود در جایگاه سوم قرار گرفت.

در پایان این مسابقات، رده‌بندی نهایی تیم‌ها مشخص شد که فرانسه، آمریکا، لهستان، ایتالیا، ژاپن و برزیل به ترتیب اول تا ششم شدند. تیم ایران نیز در جایگاه هفتم قرار گرفت و عملکردش را نسبت به دوره قبل بهبود بخشید.

لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۳/ ژاپن سوم شد، ایران چهاردهم!

تیم ملی والیبال لهستان در حضور هواداران پرشور خود موفق شد عنوان قهرمانی لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ را کسب کند. ژاپن در این دوره درخشش فوق‌العاده‌ای داشت و در رده سوم قرار گرفت.  لهستان با حساب ۳ بر ۱ آمریکا را شکست داد و عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات را به دست آورد.  

تیم ملی ایران بار دیگر با هدایت بهروز عطایی در این رقابت‌ها حاضر بود و نتایج نشان داد والیبال ایران از استانداردهای قبلی خود عقب افتاده است.   نتایج چنگی به دل نزد و ضعیف‌ترین عملکرد تیم ملی در لیگ ملت‌ها را شاهد بودیم. دو برد و ۱۰ باخت در دوازده بازی باعث شد تا ایران در رده چهاردهم قرار گیرد.

لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴/ ضعیف‌ترین دوره ایران

در این دوره تیم ملی والیبال ایران با موتا پائز در رقابت‌ها حاضر شد و باخت‌های سریالی حتی برابر بلغارستان و ترکیه باعث برکناری این مربی شد تا دستیارش پیمان اکبری هدایت ایران را بر عهده بگیرد. در حالی که آخرین برد تیم ملی ایران را به زور به یاد می‌آوردیم، ایران توانست در هفته سوم دست به کار بزرگی بزند و آمریکای پرستاره را شکست دهد و در ادامه هلند را نیز شکست داد تا همگان یاد دوران خوب قبل بیفتند.

در این دوره نیز تکرار بدترین عملکرد تاریخ ایران در لیگ ملت ها با دو برد و ۱۰ باخت ثبت شد.

7474