خیر AFC به فوتبال ایران

خیر AFC به فوتبال ایران

پایگاه خبری فوتبالی- الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا برای رعایت شرایط استاندارد در استادیوم‌های فوتبال سبب شده مسئولان فدراسیون با نظارت و حساسیت بیشتر، خواهان رفع ایرادهای ورزشگاه‌ها شوند تا این زیرساخت‌ها با بی‌توجهی‌هایی که پیش از این صورت می‌گرفت، مستعمل نشده و از چرخه میزبانی خارج نشوند.

به گزارش فوتبالی، زیرساخت‌های ورزشی همواره یکی از بخش‌های مورد غفلت واقع شده در ورزش ایران به خصوص فوتبال است، زیرساخت‌هایی که نقش محوری در برگزاری یک مسابقه دارد، با این حال عدم رسیدگی و نگهداری از ظرفیت‎‌های موجود سبب شده، این زیرساخت‌ها به مرور مستعمل شوند و از چرخه برگزاری مسابقات خارج شوند.

این در حالی است که چنین زیرساخت‌هایی مانند استادیوم‌های فوتبال با هزینه‌های زیاد احداث شده‌ و از رده خارج شدن آنها با توجه به عدم رسیدگی‌هایی که صورت می‌گیرد، سبب خواهد شد که فوتبال ایران که در حال حاضر با کمبود زیرساخت‌ها روبه‌رو است، در این زمینه با مشکلات بیشتری مواجه شود.

ورزشگاه آزادی به عنوان بزرگترین استادیوم فوتبال کشور یکی از همان زیرساخت‌های مهم ورزشی است که با توجه به عدم حفاظت و پشتیبانی که باید از آن صورت می‌گرفت، در چند سال اخیر شرایط نامناسبی پیدا کرد و این وضعیت سبب شد تا از سال گذشته تعمیرات آزادی در بخش‌های مختلف مانند مقام‌سازی سکوها آغاز شود. مستعمل شدن ورزشگاه آزادی با توجه به بی‌توجهی‌هایی که در چند دهه گذشته صورت گرفته، سبب شده تا کار بازسازی و تعمیراتی که باید صورت بگیرد، همچنان ادامه داشته باشد. با توجه به آخرین صحبت‌های مسئولان فدراسیون فوتبال، گفته می‌شود این ورزشگاه برای چند هفته اول لیگ برتر آماده نخواهد شد و بازی‌های ابتدایی فصل آینده قرار است در ورزشگاه تختی برگزار شود.

آزادی، تنها یک نمونه از امکانات سخت‌افزاری مهم فوتبال ایران است که با توجه به عدم برخورداری از شرایط صحیح نگهداری، وضعیت اسفناکی پیدا کرد. صحبت‎‌های روز جمعه مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال درباره وضعیت سایر استادیوم‌هایی که قرار است میزبان لیگ برتر باشند، به خوبی بیانگر شرایط نگران‌کننده ورزشگاه‌های فوتبال است، موضوعی که باعث می‌شود نگرانی درباره مستعمل شدن این ورزشگاه‌ها هم در صورت ادامه این وضعیت افزایش پیدا کند و فوتبال ایران با یک بحران در زیرساخت روبه‌رو شود.

به گفته علوی، ورزشگاه‌های شهید نصیری یزد (چادرملو)، سیرویس قایقران (ملوان)، غدیر اهواز (استقلال خوزستان)، شهید وطنی (قائمشهر)، فولادشهر (ذوب آهن) و تختی خرم‌آباد (خیبر)، استادیوم‌هایی هستند که در شرایط حال حاضر با توجه به استانداردهایی که کنفدراسیون فوتبال آسیا تعریف کرده، شرایط برگزاری مسابقات لیگ برتر را ندارند. به گفته مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال، در صورتی که اگر ایرادات‌ این ۶ استادیوم برای فصل آینده برطرف نشود، باشگاه‌ها باید برای فصل جدید لیگ برتر باید استادیوم دوم و جایگزین معرفی کنند.چمن، ورودی و خروجی ورزشگاه‌ها، نقص‌های امنیتی و برخی عیوب دیگر، از جمله ایرادهای این ورزشگاه‌ها با توجه به اعلام فدراسیون فوتبال، است که باید تا شروع فصل جدید لیگ برتر برطرف شود.

اولتیماتوم فدراسیون فوتبال نسبت به رفع ایرادات ورزشگاه‌ها را باید به فال نیک گرفت و آن را یک گام مهم در جهت داشتن استادیوم‌های استاندارد که وظیفه نگهداری از آنها بر اساس یک روال حرفه‌ای صورت می‌گیرد، دانست. البته چنین سخت‎‌گیری‌هایی ریشه در الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا دارد که برای فوتبال ایران زمینه‌ای را فراهم کرده است که فدراسیون فوتبال، نسبت به شرایط نگهداری و حفاظت از زیرساخت‌های فوتبال کشور حساس‌تر از قبل شوند و برای آن برنامه‌ریزی کنند.

خروجی افزایش حساسیت روی استاندارد نگه‌داشتن ورزشگاه‌های فوتبال و کنترل هر ساله این زیرساخت‌ها به بهانه رعایت فاکتورهای مورد نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا، سبب خواهد شد که دیگر مانند گذشته ورزشگاه‌های فوتبال به عنوان بخش مهم زیرساخت‌های این رشته، از نظر پشتبانی و شرایط نگهداری مورد غفلت قرار نگیرند و هشدار استادیوم آزادی برای سایر ورزشگاه‌ها تکرار نشود.

2636