قرارداد با بازیکن بالای ۳۰ سال فقط یک سال و کلی ماجرا؛ همه چیز به نفع بازیکنان جوان و باشگاهها!

قرارداد با بازیکن بالای ۳۰ سال فقط یک سال و کلی ماجرا؛ همه چیز به نفع بازیکنان جوان و باشگاهها!

پایگاه خبری فوتبالی - بازیکنان بالای ۳۰ سال فقط می‌توانند قراردادهای یک ساله با تیمهای لیگ برتری منعقد کنند.

به گزارش فوتبالی، قوانین جدید کارگروه ناظر بر قراردادها در بحث انعقاد قرارداد بازیکنان در نوع خود بسیار جالب است.

اولین موضوعی که در این زمینه به چشم می‌آید، امکان بستن قرارداد نهایتا یک ساله با بازیکنان بالای ۳۰ سال است و عقد قرارداد با چنین بازیکنانی برای 2 با 3 فصل ممنوع است.

اتخاذ چنین تصمیمی برای لیگ برتر ایران که بازیکنان بالای ۳۰ سال زیادی دارد، می‌تواند دردسرهای خود را داشته باشد؛ علی‌الخصوص که بازیکنان تاثیرگذار تیم‌ها اکثرا بالای ۳۰ سال هستند، از ریکاردو آلوز گرفته تا علیرضا بیرانوند و سید حسین حسینی و کلی بازیکن دیگر!

این موضوع در شرایطی است که خبری از تمدید اتوماتیک قرارداد بازیکنانی که قرارداد یک ساله دارند هم نیست و کسی نمی‌داند که آیا این قانون همچنان پا برجاست یا نه. 

قانونی که اگر پا برجا نباشد باتوجه به منع بستن قرارداد بیش از یک سال با بازیکنان بالای ۳۰ سال، می‌تواند تیمهای لیگ برتری را در پایان هر فصل با بحران اتمام قرارداد بازیکنان مطرحشان مواجه کند.

همچنین اشاره شده در صورتی که باشگاه بخواهد قرارداد بازیکن بالای ۳۰ سال خود را برای فصل بعد تمدید کند، نمی‌تواند بیش از ۳۰ درصد از قرارداد قبلی وی، رقم را افزایش دهد تا بدین ترتیب بازیکن بالای ۳۰ سالی که خوب کار کرده و مشتری دارد، راه حل ساده برای گرفتن پول بیشتر را تغییر تیم ببیند! مگر اینکه قانون تمدید اتوماتیک بدون نظر بازیکن پا بر جا باشد که باید در این زمینه شفاف‌سازی صورت گیرد.

در ادامه این قوانین اشاره شده انعقاد قرارداد با بازیکن زیر ۳۰ سال نباید کمتر از دو سال باشد. همچنین قرارداد زیر ۲۳ ساله‌ها باید حداقل سه ساله باشد و زیر ۲۱ ساله‌ها هم ۴ ساله باشد و در صورت تخطی از این قوانین، قراردادها در سازمان لیگ ثبت نمی‌شود.

البته این قانون به نفع بازیکنان جوان و به نفع جوانگرایی است و از این زاویه هم می‌شود به آن نگاه کرد. ضمن اینکه چون بازیکنان بالای ۳۰ سال چون در خطر مصدومیت‌های بلندمدت مثل پارگی رباط صلیبی و دیگر مصدومیتها هستند، این قانون از لیگ های کشورهای پیشرفته و چند کشور آسیایی که لیگ حرفه‌ای دارند، برداشته شده که می‌تواند قابل توجه باشد.

1997