درباره نمایندگان قبلی یزد و لرستان در لیگ برتر؛ قعرنشینان

درباره نمایندگان قبلی یزد و لرستان در لیگ برتر؛ قعرنشینان

پایگاه خبری فوتبالی - بیست و چهارمین دوره لیگ برتر، 2 مهمان تازه‌وارد دارد که برای اولین بار خودشان را به بالاترین سطح فوتبال ایران رسانده‌اند: چادرملو و خیبر.

به گزارش فوتبالی، با حضور این دو تیم، جغرافیای فوتبال ایران در فصل بعد گسترده‌تر می‌شود چراکه بدون حذف استانی (پیکان از استان تهران بود که با هوادار، استقلال و پرسپولیس همچنان در لیگ برتر نماینده دارد و صنعت نفت از استان خوزستان که دو نماینده دیگرش یعنی فولاد و استقلال خوزستان در این بازیها همچنان حاضر هستند) 2 استان یزد و لرستان را هم در خود می‌بیند.

 پیش از این، هر دو استان دارای یک نماینده در تاریخ لیگ برتر بودند که هر دو فقط یک فصل در این بازیها دوام آوردند و با رقم زدن ضعیف‌ترین عملکرد ممکن سقوط کردند. در هر دو فصلی که استان‌های یزد و لرستان در لیگ برتر، نماینده داشتند استقلال با امیر قلعه‌نویی قهرمان شد؛ لیگ‌های پنجم و دوازدهم.

* استان لرستان

پیش از خیبر، تنها نماینده لرستان در تاریخ لیگ برتر، گهر بود. تیمی که در ابتدای لیگ دوازدهم وارد این بازیها شد و درنهایت همان فصل هم سقوط کرد. گهر در آن فصل، صاحب ضعیف‌ترین عملکردهای ممکن بود: کمترین برد، بیشترین باخت، کمترین گل زده و سومین خط دفاع ضعیف فصل و درنهایت هم با حضور روی پله آخر، سقوط کرد. گهر در آن فصل از 3 سرمربی استفاده کرد؛ فصل با مهدی تارتار شروع شد ولی پس از 7 هفته (یک برد، 3 مساوی و 3 باخت)، نیمکت به علیرضا پورمند سپرده شد. 

سرمربی دوم 6 بازی (بدون برد، 2 مساوی و 4 باخت)روی نیمکت نشست تا درنهایت امضای سقوط به دست محمد مایلی‌کهن (که با پیکان و فولاد، ید طولایی در این عملیات داشت) رقم بخورد که در 21 بازی چنین کارنامه‌ای را ثبت کرد: 2 برد، 5 مساوی و 14 باخت. 

* استان یزد

18 سال قبل، اولین نماینده استان یزد وارد لیگ برتر شد: قندی. قندی قرار بود با منصور پورحیدری وارد پنجمین دوره لیگ برتر شود ولی او درنهایت تصمیم گرفت به عنوان مدیرفنی، نامش ثبت شود و جلوی عنوان سرمربی، نام یورگن گده آلمانی قرار بگیرد. آن سال سرمربیان فاقد مدرک A امکان نشستن روی نیمکت را نداشتند که پورحیدری هم شامل همین موضوع بود. 

گده با گرفتن 16 امتیاز از 18 بازی (4 برد، 4 مساوی و 10 باخت) از سرمربیگری قندی کنار رفت و جایش را به مجید جلالی داد. او تا پایان فصل تنها توانست 3 امتیاز از 12 بازی (بدون برد، 3 مساوی و 9 باخت) بگیرد و قندی با 4 برد، 7 مساوی و 19 باخت قعرنشین شد و سقوط کرد. آنها کمترین برد، بیشترین باخت و دومین خطوط حمله و دفاع ضعیف فصل را داشتند. 

5390