10 گلزن برتر تاریخ لیگ برتر؛ مهمان تازه‌واردی به نام سجاد (ویدیو)

10 گلزن برتر تاریخ لیگ برتر؛ مهمان تازه‌واردی به نام سجاد (ویدیو)

پایگاه خبری فوتبالی - فوتبال به عنوان ورزش اول کره زمین با «گل» معنا پیدا می‌کند. و به همین دلیل هم گلزنان همیشه روی بورس بودند، هستند و خواهند بود. 

به گزارش فوتبالی، لیگ برتر در این فصل از مرز 700 بازی گذشت و حالا 702 هفته از زندگی‌اش سپری شده است. در این بازیها، بیش از 600 بازیکن توانسته‌اند 2 گل و بیشتر بزنند. این فهرست 10 گلزن برتر این رقابتهاست که حالا یک مهمان جدید دارد به نام سجاد شهباززاده. او با پیشی گرفتن از محمد قاضی و محمد غلامی و حذف آنها، خودش را وارد این فهرست کرده است. با وجود تفاوت در آمار گلهای زده توسط بازیکنان در منابع مختلف، «فوتبالی» تلاش کرده این فهرست یک برآیند واقعی و جامعه آماری حقیقی باشد.

1- رضا عنایتی با 144 گل

  ماشین گلزنی تاریخ لیگ برتر است با زدن 144 گل و کسب عنوان آقای گلی در لیگ‌های اول، چهارم و پنجم. او رکورددار زدن بیشترین گل در یک بازی لیگ برتر هم هست: 7 گل. عنایتی با لباس 7 تیم در تاریخ لیگ برتر موفق به زدن گل شد: استقلال (59 گل)، صبا (34 گل)، ابومسلم (28 گل)، مس کرمان (10 گل)، شهرخودرو (5 گل)، سیاه‌جامگان (4 گل) و سپاهان (4 گل).

2- آرش برهانی با 115 گل

  در کارنامه او، گلزنی برای دو تیم استقلال و پاس دیده می‌شود. برهانی سابقه آقای گلی با پیراهن آبی را دارد. او البته اگر بیشتر دقت می‌کرد، جایگاه اول را با فاصله به خود اختصاص می‌داد ولی قابلیت! بالایش در گل نکردن موقعیت‌ها، کار دستش داد. برهانی 80 گل برای استقلال در لیگ برتر زد و 35 بار هم با لباس پاس موفق به زدن گل شد.

3- مهدی رجب‌زاده با 115 گل

  بازیکنی بود که برخلاف عنایتی و برهانی در مجموعه مهاجمان مرکزی دسته‌بندی نمی‌شد. رجب‌زاده یک هافبک هجومی تمام‌عیار بود که خوب گل می‌زد و همه‌فن‌حریف محسوب می‌شد. او بیشترین گلش را برای ذوب‌آهن زد: 92 گل که رکورد بیشترین گل زده یک بازیکن برای یک تیم در تاریخ لیگ برتر هم هست. 13 گل هم برای فجر و 10 گل با پیراهن مس کرمان زد.

4- لوسیانو پریرا با 102 گل

  تنها خارجی و آخرین بازیکنی که مرز زدن 100 گل در تاریخ لیگ برتر را پشت سر گذاشته است. مرد برزیلی این فصل و در پنجمین دهه زندگی‌اش به این عنوان رسید. شیمبا 58 گل برای فولاد زد، 15 بار با لباس سپاهان گلزنی کرد، 12 گلش را در صنعت نفت بود، 10 گل با پیراهن گسترش فولاد زد و 7 گل هم با لباس مس رفسنجان وارد دروازه رقبا کرد.

5- فریدون فضلی با 85 گل

  هرگز در یک تیم بزرگ و مدعی حضور نداشت ولی ماشین گلزنی لوکسی بود که کمتر دیده شد و نتوانست خودش را به دایره ملی‌پوشان وارد کند. 31 گل برای صبا زد، 30 بار با پیراهن استقلال اهواز موفق به زدن گل شد، 22 بار برای ابومسلم گلزنی کرد ولی پیش از همه اینها، اولین و دومین گلش در تاریخ لیگ برتر را وقتی زد که بازیکن تراکتور بود.

گلهای برتر 10 گلزن برتر تاریخ لیگ برتر

6- لوسیانو ادینیو با 81 گل

  درست مانند آرش برهانی، تنها برای دو تیم در لیگ برتر موفق به زدن گل شد و البته برای همین دو تیم هم فقط بازی کرد برخلاف برهانی. مرد برزیلی واقعا گلزن خوبی بود. شروعش با مس کرمان بود و توانست برای این تیم 54 گل بزند. سپس ایران را ترک کرد و وقتی برگشت راهی تبریز شد و 27 گل هم در دو فصل برای تراکتور زد.

7- جلال رافخایی با 80 گل

  سالهای زیادی را در انزلی و با پیراهن ملوان سپری کرد و توانست در این لباس، آقای گل هم شود. بخش زیادی از گلهای رافخایی، پنالتی بود که او در این زمینه، جزو هنرمندان محسوب می‌شد. او 74 گل برای ملوان زد. سپس در یک مقطع کوتاه راهی ذوب‌آهن شد ولی فقط 5 گل برای آنها زد. آخرین گلش در لیگ برتر را هم وقتی زد که پیراهن ماشین‌سازی به تن داشت.

8- محمدرضا خلعتبری با 78 گل

  مارکوپولوی لیگ برتر بود ولی هرگز به گرد پای امثال محمد قاضی نرسید. خلعتبری در شموشک چهره شد ولی تنها یک گل زد. در ابومسلم و با زدن تنها 3 گل دیده شد. ستاره بختش اما در اصفهان بود با زدن 35 گل برای ذوب‌آهن و 27 گل برای سپاهان. او در دوران افول هم گل می‌زد: 6 گل برای پرسپولیس، 4 گل برای شهرخودرو و یک گل برای سایپا و فولاد.

9- سجاد شهباززاده با 78 گل

  طلسم لیگ بیست و دوم و گل نزدن برای استقلال، کار دستش داد وگرنه او مدتها قبل باید وارد این فهرست می‌شد. شهباززاده با سایپا نامش را روی زبان‌ها انداخت و 20 گل زد. سپس راهی استقلال شد و در دو فصل 19 گل زد. سپاهان اما بهترین روزهایش را ساخت با زدن 35 گل. و درنهایت 4 گلی که این فصل برای مس زد، نامش را وارد لیست 10 گلزن تاریخ لیگ برتر کرد.

10- کریم انصاری‌فرد با 77 گل

سالهای زیادی را در خارج از کشور سپری کرد و به همین دلیل نفر دهم است. او اگر در ایران می‌ماند، حالا احتمالا نامش در صدر این فهرست قرار داشت. شروع گلزنی‌هایش با سایپا بود که 55 بار تکرار شد. یک فصل برای تراکتور بازی کرد و 14 گل زد و آقای گل شد. 8 گل هم برای پرسپولیس در لیگ برتر زد.

5390