به بهانه آغاز کار مجارستان در یورو 2024؛ مروری بر نسل طلایی مجارها

به بهانه آغاز کار مجارستان در یورو 2024؛ مروری بر نسل طلایی مجارها

پایگاه خبری فوتبالی- تیم ملی مجارستان امروز رسما کار خودش را در یورو 2024 آغاز می‌کند و به همین بهانه نگاهی داریم به روزگاری که آن‌ها در فوتبال دنیا قدرتمند بودند.

به گزارش فوتبالی، در روز دوم رقابت‌های یورو 2024، از ساعت 16:30 تیم‌های ملی مجارستان و سوییس به مصاف همدیگر می‌روند. این دو تیم در گروه A مسابقات قرار دارند. با توجه به شکست سنگین تیم ملی اسکاتلند مقابل آلمان، حالا این دو تیم فرصت خوبی دارند تا با برتری در دیدار اول، راه را برای صعود به مرحله حذفی هموار کنند.

اما مجارها که امروز به‌عنوان یک تیم درجه دوم و حتی درجه سوم در فوتبال اروپا شناخته می‌شوند، در میانه قرن بیستم تیم قدرتمندی داشتند. نقطه اوج نسل طلایی فوتبال مجارستان، جام جهانی 1954 بود. نکته جالب در خصوص آن جام این است که سوییس، رقیب اول مجارستان در یورو 2024، میزبانی آن جام جهانی را بر عهده داشت.

تیم ملی مجارستان با هدایت گوستاو سبس، فوتبال نوینی را ارائه می‌کرد. آن‌ها ستاره بزرگی به اسم فرانس پوشکاش را در اختیار داشتند. ناندگ کوتی، گیولا گروسیش، زولتان زیبور، ساندرو کوچیس و جوزف بوژیک، دیگر ستارگان تیم ملی مجارستان در جام جهانی 1954 بودند. تیمی که پیش از جام جهانی در دو دیدار، تیم ملی انگلیس را در هم کوبیده بودند و خودش را به‌عنوان بهترین تیم ملی جهان معرفی کرده بود.

این تیم علی‌رغم صعود به دیدار نهایی، در بازی فینال مقابل آلمان غربی شکست خورد تا یکی از شایسته‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال دستش از جام جهانی کوتاه بماند. نکته جالب این است که مجارستان در دور گروهی آلمان غربی را با 8 گل شکست داده بود اما در بازی فینال شرایط باب میل آن‌ها پیش نرفت.

1428