سپاهان و گل‌گهر در نیمه‌نهایی جام حذفی؛ رستگاری یک خارجی

سپاهان و گل‌گهر در نیمه‌نهایی جام حذفی؛ رستگاری یک خارجی

پایگاه خبری فوتبالی - زندگی جام حذفی در بحبوحه یورو 2024 به نیمه‌نهایی رسیده است. سپاهان و گل‌گهر در این مرحله درحالی برابر هم قرار می‌گیرند که درست در همان زمان و در آلمان، اسپانیا و کرواسی، اولین نبرد غول‌های جام ملتهای اروپا را برگزار می‌کنند.

به گزارش فوتبالی، نبرد سپاهان و گل‌گهر، برای هر دو سرمربی اهمیت ویژه‌ای دارد و برنده را به نزدیک‌ترین فاصله با درب رستگاری می‌رساند. 

* تاریخچه

سپاهان، صاحب 2 رکورد ویژه در تاریخ جام حذفی است؛ یکی از 3 تیمی است که توانسته از عنوان قهرمانی‌اش با موفقیت دفاع کند و اولین تیمی هم هست که این کار را انجام داده است. آنها تنها تیم تاریخ جام حذفی هم هستند که هرگاه راهی فینال شدند با جام دور افتخار زده و هرگز در بازی نهایی شکست نخورده‌اند: 4 بار. گل‌گهر با وجود هزینه‌های هنگفت در 5 سال اخیر، هنوز فاتح هیچ جامی نشده و برای دومین بار است که توانسته خودش را به جمع 4 تیم پایانی جام حذفی برساند.

* یک خارجی، رستگار می‌شود

ژوزه مورایس و مارینوس اوزونیدیس فقط با یک جام می‌توانند مجوز حضورشان روی نیمکت سپاهان و گل‌گهر را تمدید کنند. مرد یونانی در سیرجان، حتی نتوانست همان روزهای نصفه و نیمه دوران امیر قلعه‌نویی را تکرار کند و در جدول نیم‌فصل دوم لیگ بیست و سوم، تیمش را روی پله یکی مانده به آخر جدول قرار داد. 

مورایس در پایان دو سال حضور روی نیمکت سپاهان، هیچ افتخاری برای آنها کسب نکرد و تنها یک امتیاز بیشتر از نویدکیا در همین بازه زمانی مشابه گرفت البته با چند میلیون دلار هزینه بیشتر. مورایس و اوزونیدیس حالا برای چهارمین بار برابر هم قرار می‌گیرند. در 3 تقابل قبلی، تساوی کامل برقرار است: یک تساوی (وقتی هر دو نفر در یونان، مربیگری می‌کردند)، یک برد برای اوزونیدیس (در بازی رفت این فصل) و یک برد برای مورایس (در بازی برگشت این فصل).

* نکات

  1- دروازه گل‌گهر در این دوره جام حذفی، هنوز باز نشده است

  2- سپاهان در اصفهان هرگز به گل‌گهر نباخته است: 4 برد و یک مساوی

  3- گل‌گهر در 5 سفر به اصفهان برای بازی با سپاهان تنها یک گل زده است

  4- سپاهان تنها تیم نیمه‌نهایی این دوره است که سابقه قهرمانی در جام حذفی را دارد

  5- سپاهان 11 سال است به فینال جام حذفی صعود نکرده

  6- سپاهان در بازیهای خانگی این دوره جام حذفی، گل نخورده است

  7- سومین میزبانی سپاهان در این دوره جام حذفی

  8- گل‌گهر این فصل از جمع مدعیان فقط یک بار توانسته سپاهان را ببرد

  9- مورایس برابر گل‌گهر: 2 برد، یک مساوی و یک باخت

  10- اوزونیدیس برابر سپاهان: یک برد 3 یک و یک باخت 2 صفر

  11- تنها برد گل‌گهر در سال 1403 در جام حذفی برابر هوادار بوده

  12- 3 برد برای گل‌گهر، 6 برد برای سپاهان و 2 مساوی در 11 رویارویی دو تیم 

  13- 15 گل در 4 رویارویی آخر دو تیم رد و بدل شده است

* سپاهان در نیمه‌نهایی

  از نظر حضور در نیمه‌نهایی، سپاهان جزو تیمهای پرافتخار جام حذفی محسوب می‌شود. آنها 10 بار راهی این مرحله شده‌اند. ولی سپاهان به نمره منفی می‌رسد چون تنها 4 بار توانسته رقیبش را در این مرحله شکست داده و راهی فینال بازیها و صاحب جام شود. آنها بعد از 5 سال به نیمه‌نهایی رسیده‌اند ولی آخرین بار 11 سال قبل بود که سپاهان در فصل 1392-1391 توانست راهی بازی نهایی شود. سپاهان 3 بازی ابتدایی‌اش در نیمه‌نهایی را باخت و به فینال نرسید. سپس در 4 حضور بعدی، فینالیست شد ولی پس از آن، در هر 3 حضور آخرش در نیمه‌نهایی شکست خورده است.

  1379-1378: حذف (شکست در مجموع 2 بازی با نتیجه 4 به 3 برابر بهمن)

  1381-1380: حذف (شکست در مجموع 2 بازی برابر استقلال بعد از تساوی 5 به 5 با قانون گل زده در خانه حریف)

  1382-1381: حذف (شکست در ضربات پنالتی برابر ذوب‌آهن بعد از تساوی یک یک)

  1383-1382: صعود (پیروزی در ضربات پنالتی برابر ذوب‌آهن بعد از تساوی یک یک)

  1385-1384: صعود (پیروزی 3 یک برابر صبا)

  1386-1385: صعود (پیروزی 4 یک برابر پرسپولیس)

  1392-1391: صعود (پیروزی در ضربات پنالتی برابر استقلال بعد از تساوی یک یک)

  1395-1394: حذف (شکست در ضربات پنالتی برابر ذوب‌آهن بعد از تساوی 2 بر 2)

  1396-1395: حذف (شکست یک صفر برابر نفت تهران)

  1398-1397: حذف (شکست یک صفر برابر پرسپولیس)

* گل‌گهر در نیمه‌نهایی

  در ابتدای لیگ نوزدهم بود که گل‌گهر برای اولین بار توانست راهی لیگ برتر شود. آنها در تمام این چند سال اما صاحب هیچ افتخاری نشدند و بهترین نتیجه‌شان، رسیدن به نیمه‌نهایی جام حذفی بوده که برای دومین بار تکرار می‌شود.

  1400-1399: حذف (شکست 2 یک برابر استقلال)

* مسیر دو تیم

هر دو تیم، جام حذفی این دوره را از یک‌شانزدهم استارت زدند و با 3 برد پیاپی، حالا در نیمه‌نهایی برابر هم قرار می‌گیرند. سپاهان در راند اول و در یک‌شانزدهم با 3 گل شمس‌آذر را در اصفهان برد. سپس به خانه استقلال آبی‌پوش ملاثانی رفت و 2 یک در یک‌هشتم برنده شد. آنها در یک‌چهارم هم با یک گل، ملوان را در نقش جهان شکست دادند. گل‌گهر، جام حذفی را از خانه و با برد 2 صفر برابر نیکاپارس چالوس استارت زد. آنها در یک‌هشتم برابر فجر در شیراز قرار گرفتند و 3 صفر برنده شدند. گل‌گهر در یک‌چهارم، بهترین نتیجه‌اش را گرفت و با 5 گل هوادار را در سیرجان برد.

* دوئل قبلی در جام حذفی

  سپاهان و گل‌گهر، سابقه یک رویارویی در جام حذفی را دارند. یک دهه قبل بود که دو تیم در یک‌شانزدهم و در سیرجان برابر هم قرار گرفتند. آن بازی را گل‌گهر درحالیکه 10 نفره بود با پنالتی دقیقه 105 مختار جمعه‌زاده برد. در آن بازی، حسین فرکی، سرمربی سپاهان بود و نویدکیا، خلیل‌زاده (بازیکنی که مرتکب خطای پنالتی شد) و خلعتبری در ترکیب حضور داشتند.

5390