چراغپور: مهاجمان تیم‌ملی تعذیه نمی‌شوند/ استعداد، میوه نیست که خودش برسد

چراغپور: مهاجمان تیم‌ملی تعذیه نمی‌شوند/ استعداد، میوه نیست که خودش برسد

پایگاه خبری فوتبالی- کارشناس فوتبال ایران می‌گوید مشکل اصلی تیم ملی فوتبال ایران، تغذیه نکردن مهاجمان از سوی هافبک‌هاست.

به گزارش فوتبالی، جلال چراغپور در گفت‌وگویی درباره دو دیدار تیم ملی فوتبال ایران برابر هنگ‌کنگ و ازبکستان، اظهار کرد: دو بازی اخیر تیم ملی را نمی‌شود با یکدیگر مقایسه کرد چون در بازی برابر هنگ‌کنگ، مربی تیم ملی سعی داشت برخی بازیکنان را در برخی پست‌ها تغییر دهد و بازیکنان جوان‌تر را روانه میدان کند و شاهد تغییراتی در دفاع وسط و هافبک بودیم. دست بردن در یک نظم چندین ساله دفاع، باعث شد کنعانی‌زادگان بازی نکند و حفره‌ای در دفاع وسط ایجاد شود. این ضعف باعث شد که ما حتی پتانسل خورد گل سوم را هم از هنگ‌کنگ داشتیم.

وی افزود: در بازی با ازبکستان، تیم‌ملی دو هدف را دنبال می‌کرد؛ حفظ مالکیت توپ و حمله به دروازه دو هدف مهم در فوتبال است. ازبکستان برای هدف اول به خوبی تنظیم شده بود. پاس‌های آنها برای ایجاد فرصت در محوطه جریمه ایران و کارهای ترکیبی و عبور از بازیکنان ایران بازی نمی‌کردند و بیشتر به دنبال حفظ توپ بودند. سوابق بازی آنها نشان می‌دهد که فوتبال مالکانه را خوب بازی می‌کردند و چند بازی به همین ترتیب نباخته بود.

او همچنین گفت: از آن طرف تیم ملی ما اشکال اساسی پیدا کرده و آن این است که میانه میدان ما، خط حمله را به خوبی تغذیه نمی‌کند. خط میانه ما نمی‌تواند دو مهاجم ما را که در سطح بالای فوتبال اروپا بازی می‌کنند تغذیه کند. میان سطح مهاجمان و خط میانی تیم ملی اختلاف ایجاد شده است. اگر این اختلاف حل نشود، با اینکه دو مهاجم ما در سطح جهانی هستند، دچار مشکل خواهیم شد. مهدی ترابی اساسا تغذیه‌کننده نیست و سایر بازیکنان آنچنان دیدنی نبودند. این موضوع آنقدر بالا گرفت که حتی مهدی طارمی به عقب می‌آمد تا توپ بگیرد چون به او به خوبی توپ نمی‌رسید. طارمی به عقب آمد تا توپ بگیرد و همه را دریبل بزند و به سمت دروازه حریف برود.

چراغپور در ادامه درباره اظهارات امیر قلعه‌نویی که گفته «لیگ ایران در ساخت بازیکن جوان عملکرد موفقی نداشته و به همین خاطر تیم‌ملی بازیکن جوانی ندارد که به میدان بفرستد و از طرفی سن مطرح نیست و بازیکنان آماده به تیم ملی دعوت می‌شود،» هم گفت: درباره این اظهارات یک نکته وجود دارد. فوتبال را دو موضوع تعریف می‌کند. قدرت عضلات و تکنیک دو نکته مهم فوتبال هستند. این دو نکته هم برعکس هم عمل می‌کنند. وقتی سن بالا می‌رود و تسلط بر توپ بهتر می‌شود، سرعت انفجار عضلات پایین می‌آید. اگر همه تیم را هم جوان بکنیم، سرعت عضلات و دوندگی بالا می‌رود اما تکنیک ضعیف می‌شود. در میانه زمین ما الان این اتفاق رخ می‌دهد. اگر میانه زمین را جوان کنیم، نمی‌توانند خط حمله را به خوبی تعذیه کنند، اگر بازیکنان با تجربه به کار بگیرند نمی‌توانند مقابل انفجار بازیکان جوان تیم حریف قرار بگیرند. در نتیجه اینجا باید طرح‌هایی را در میانه زمین به کار بگیرند که بتوانند کیفیت میانه زمین را بالا ببرند. استعدادهایی را پیدا  کنند و آن استعدادها را برای میانه زمین پرورش بدهند. در فوتبال ما استعدادهایی وجود دارند که ما صبر می‌کنیم بارور بشوند، در حالی که استعداد را باید شکار کرد یعنی استعداد  باید با چشم یک مربی استعدادیاب شکار شود. آن مربی باید چشم تکنیکال داشته باشد.

او تصریح کرد: اینکه می‌گویند استعدادی پیدا نکرده‌اند به این دلیل است که آنقدر صبر می‌کنند که خود بازیکن دیده شود در حالی که باید چشم قوی داشته باشند و استعدادها را شکار کنند. در لیگ یک بازیکنانی هستند که هنوز استعداد آنها شکار نشده است. به طور مثل آقای کی‌روش، مرتضی پورعلی‌گنجی را زمانی دید که کسی نمی‌دید. این تفاوت یک مربی است که ۱۵ سال در منچستریونایتد، استعداد شکار کرده است.

چراغپور همچنین گفت: اگر منتظر باشیم که بازیکنی خودش در اثر بازی کردن بازیکن بشود - که اول ایجنت‌ها ببیند و بعد همه ببینند - آن بازیکن ۲۵ و یا ۲۶ ساله است. تیم ملی هلند با میانگین سنی ۲۳ سال بازی می‌کند اما برای ما ۲۹ سال است. به این دلیل که در کل فوتبال ما شکار استعداد ضعیف است. چون چشم تکنیکال و فیزولوژیک نداریم و بازیکن با استعداد مثل میوه روی درخت است که خودش می‌رسد.

او در ادامه افزود: تیم‌ملی باید بیشتر در اختیار مربیان باشد. در این زمینه فدراسیون باید کار را تسهیل کند. اینکه تیم ملی در فیفادی‌ها در اختیار مربیان قرار می‌گیرد خوب نیست. ما در تیم ملی می‌بینیم که تفاوت زیادی بین بازیکنانی که از خارج می‌آیند و بازیکنانی که در ایران حضور دارند وجود دارد. این موضوع به تیم ملی آسیب می‌زند چون تیم ملی می‌خواهد تغییر سبک دهد. الان دنیا طور دیگری بازی می‌کند و ظاهر فوتبال تغییر کرده است. بازیکنان، قوی‌تر و سریع‌تر شده‌اند و مکث بازی‌ها کمتر شده است. فیفا تعداد تعویض‌ها را بیشتر کرده چون می‌خواهد سرعت بازی‌ها بیشتر شود. فوتبال مفید قبلا ۵۰ دقیقه بود اما الان به ۶۵ دقیقه رسیده است. الان انواع پرس در فوتبال آمده ولی ما در  همه این مسائل عقب هستیم. اگر می‌خواهیم در جام‌جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید این مسائل را به تیم ملی تزریق کنیم. تیم ملی ۴۸ ساعت بیشتر در اردو نیست و در تمرین هم خرس وسط بازی می‌کنند و تمرین به خنده می‌گذرد. هیچ تمرین مدرنی در تیم ملی دیده نمی‌شود پس تیم‌ملی از روی هوا باید ساخته شود؟ به تیم‌ملی باید زمان دهند و تمرینات مدرن‌تری انجام شود. باید کاری کنیم که در طول بازی دو مهاجم ما تغذیه شوند چون مساله فقط همین است.

9098