تعریف و تمجیدهای عجیب و غریب از هوادارِ شجاعی؛ این همه تناقض

تعریف و تمجیدهای عجیب و غریب از هوادارِ شجاعی؛ این همه تناقض

پایگاه خبری فوتبالی - شکست خانگی 5 صفر برابر سپاهان، پایان دوراه حضور محمود فکری را روی نیمکت هوادار در این فصل رقم زد. آنها بعد از این باخت، نیمکت‌شان را به مسعود شجاعی سپردند.

 به گزارش فوتبالی، «نوعِ دیگری از فوتبال»، «فوتبال مالکانه» و تعریف و تمجیدهای عجیب از هوادار بابت نمایش‌هایش اما تناقضی آشکار با آنچه آنها در طول فصل ثبت کردند، داشت.

* جدول نهایی

  هوادار توانست خودش را از منجلاب! سقوط خارج کند و قبل از رسیدن به هفته پایانی، بقایش را قطعی کند. آنها 48 گل در این فصل خوردند که فقط آماری است بهتر از صنعت نفت و این یعنی دومین خط دفاع ضعیف فصل. هوادار فقط در 6 تا از 30 بازی‌اش برنده شد که صرفا آماری است بهتر از پیکان و صنعت نفت یعنی دو تیم سقوط کرده.

* جدول بازیهای خانگی

  هوادار، فصل را با حضور روی پله سیزدهم جدول بازیهای خانگی تمام کرد. تیمی که از 15 میزبانی‌اش فقط 15 امتیاز گرفت. آنها اما در این جدول، صاحب چند رکورد ضعیف بودند؛ هیچ تیمی در جدول بازیهای خانگی بیشتر از هوادار، شکست نخورد: 8 باخت. فقط یک تیم کمتر از هوادار در بازیهای خانگی گل زد: آنها 10 گل زدند. و فقط یک تیم بیشتر از هوادار در جدول بازیهای خانگی گل خورد: 22 گل خورده برای آنها.

* جدول بازیهای بیرون از خانه

  هوادار، تیم یازدهم جدول بازیهای بیرون از خانه فصل بود با گرفتن 14 امتیاز از 15 بازی. در این جدول هم، آنها صاحب 2 رکورد ضعیف بودند؛ کمترین برد با تنها 2 پیروزی و ضعیف‌ترین خط دفاع با خوردن 26 گل. شاید حضور داشتن بین بهترین خطوط حمله مهمان‌های لیگ بیست و سوم با زدن 21 گل، تنها آمار مثبت هوادار در این فصل بود.

* تفکیک دو نیم‌فصل

  هوادار در نیمه اول فصل 14 امتیاز گرفت. از این مجموع، 10 امتیاز سهم فکری بود در 13 بازی و 4 امتیاز دیگر در زمین شجاعی و در 2 بازی کسب شد. نیم‌فصل دوم اما که دربست به مسعود شجاعی تعلق داشت اما فقط با یک امتیاز بیشتر و 15 امتیاز به پایان رسید که تفاوت چندانی نیست و البته با یک نگاه دیگر، سقوط هم هست: تیم دوازدهم نیمه اول فصل در نیم‌فصل دوم روی پله سیزدهم قرار گرفت.

* این آمارِ منفی

  هوادار با مسعود شجاعی در همه رویارویی‌هایش برابر مدعیان اصلی قهرمانی شکست خورد: استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور.

  هوادار در هیچکدام از 5 بازی آخر فصل برنده نشد. این یعنی نتایج ضعیف پیکان و صنعت نفت، خیلی بیشتر از نتایج خودِ هودار در بقای آنها نقش داشت.

  هوادار در 4 بازی پایانی فصل تنها یک گل زد و 12 بار دروازه‌اش باز شد. این آمار بدون احتساب شکست جام حذفی با 5 گل برابر سپاهان بود.

  هوادار با شجاعی شروع بدی نداشت و 6 هفته را بدون باخت سپری کرد: 2 برد و 4 مساوی. ولی در 11 بازی بعدی زیر نظر شجاعی، آنها 2 بار بردند و در 6 بازی شکست خوردند.

  کلین‌شیت برای هوادارِ شجاعی، واژه بیگانه‌ای بود. هوادار در 2 بازی ابتدایی با هدایت شجاعی، گل نخورد ولی در 15 بازی بعدی یعنی تمام نیم‌فصل دوم فقط یک بار برابر گل‌گهر، دروازه‌اش را بسته نگه داشت؛ 3 کلین‌شیت در 17 بازی که اصلا آمار مناسب و استانداردی نیست.

* عملیات تبدیل سقوط به بقا

  هوادار در 13 بازی با فکری صاحب 10 امتیاز شد یعنی هر بازی 0.77 امتیاز. اگر حضور او با همین روند روی نیمکت ادامه داشت، هوادار در پایان فصل 21 امتیازی می‌شد و سقوط می‌کرد. معدل آنها با شجاعی اما به 1.12 امتیاز از هر بازی رسید: 19 امتیاز از 17 بازی. این یعنی اگر شجاعی از ابتدای فصل بود و همین روند را داشت، هوادار فصل را با 34 امتیاز تمام می‌کرد و نسبت به جایگاه فعلی‌اش، یک پله بالاتر می‌ایستاد.

* خوب، ولی نه عالی

  تغییر سبک بازی هوادار و احیای مردانی مانند داریوش شجاعیان و کریم اسلامی، ثمره حضور مسعود شجاعی بود. او توانست تاثیرش را روی روند نتیجه‌گیری هوادار بگذارد ولی تعریف و تمجیدهایی که از او و تیمش شد، نمودِ آنچنانی نداشت. آنچه شجاعی در هوادار رقم زد، خوب بود ولی از سوی خیلی‌ها، عالی توصیف شد. این دقیقا همان تناقضی بود که در دوران بازی شجاعی هم دیده شد؛ مرد محبوب کی‌روش و بیشتر سرمربیان که چندان باب میل هواداران و تماشاگران نبود و کمتر پیش آمد که در یک بازی بزرگ، کمک‌حال تیم ملی شود. 

5390