گزارش ویژه/ بررسی احتمال سقوط مس رفسنجان به دسته پایین تر؛ از کالچوپولی الگو می گیرند؟

گزارش ویژه/ بررسی احتمال سقوط مس رفسنجان به دسته پایین تر؛ از کالچوپولی الگو می گیرند؟

پایگاه خبری فوتبالی- سقوط احتمالی مس رفسنجان به دسته پایین تر، به دلیل تخلفات و فساده گسترده یک معمای تازه را در فضای فوتبال ایران طرح کرده است که البته حالا فقط یک گزاره نیست اما مطمئنا جنجال زیادی را به وجود خواهد آورد.

به گزارش فوتبالی، پرونده فساد در باشگاه مس رفسنجان بیش از یک ماه است که باز شده است و هر روز جزییات بیشتری از این تخلف منتشر می‌شود. حالا ظاهرا حجم تخلف و فساد در این پرونده به قدری گسترده شده است که سقوط به دسته پایین‌تر به عنوان یکی از جرایم این باشگاه مطرح شده است! این مساله دیروز و پس از آن مطرح شد که مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال در نامه‌ای به رئیس دادگستری استان کرمان خواستار اعلام جزییات اتفاقات و تخلفات رخ داده در پرونده مس رفسنجان به فدراسیون فوتبال شد. ظاهرا علت چنین درخواستی این است که فدراسیون فوتبال می‌خواهد بداند مس رفسنجان با توسل به این تخلفات چند امتیاز کسب کرده است اما آیا این اتفاق به این معنی است که فدراسیون فوتبال در حال بررسی گزینه کسر امتیاز از مس رفسنجان است؟ اگر چنین حکمی برای مس رفسنجان صادر شود احتمال سقوط این باشگاه به دسته پایین‌تر وجود دارد. نکته مهم این است که روشن شود نماینده رفسنجان در فصل 1400-1399 در چند مسابقه تخلف کرده و چند امتیاز از این طریق به دست آورده است. اما یک مساله در این وجود دارد و آن عوض شدن مدیران، مربیان و بازیکنان تیم مس رفسنجان است. آنهایی که حالا به هر ترتیبی، متهم این پرونده هستند، دیگر در مس رفسنجان حضور ندارند. آیا در حالیکه چهار فصل از صعود مس به لیگ برتر گذشته است، می شود این تیم را یک یا دو دسته به پایین تر فرستاد؟ در ماجرای کالچوپولی ایتالیا در سال 2006، که می شود تنها نمونه برخورد با یک فساد سازمان یافته در سری آ بود، تخلفات تیمها از فصل قبل و در واقع فصل 2004-2005 شروع شده بود، به پایان فصل 2005-2006 کشیده شده بود، تیمهایی که تخلف و فسادشان ثابت شد( یوونتوس، لاتزیو و فیورنتینا) ، به دسته پایین تر سقوط کردند. تخلفات پیوسته بود. پس اگر این نوع برخورد را ملاک قرار دهیم، نهادهای نظارتی و کمیته اخلاق و همچنین دادگاه رفسنجان، به این حکم واحد برسند که تخلفات مس رفسنجان از پیش از صعود تا فصل پیش و حتی همین فصل ادامه دار بوده است، احتمال سقوط مس به دسته پایین تر و همچنین کسر امتیاز و جریمه نقدی سنگین و حتی دیگر جرایم برای مدیران و مربیان وقت وجود دارد. 

وقتی سازمان لیگ به پیشواز سقوط مس رفسنجان رفت

دیروز محمدرضا کشوری‌فرد دبیر سازمان لیگ در این باره به تسنیم گفته بود: «اگر رئیس محترم دادگاه حکمی بدهد که افراد در نتایج مسابقات مس رفسنجان برای صعود به لیگ برتر و حتی دیگر نتایج تأثیرگذار بودند، از داور گرفته تا افراد دیگر طبق حکم کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال دو رده سقوط خواهد کرد. این حکم طبق آیین‌نامه فیفاست، اتفاق مشابهی که سال‌های قبل برای یوونتوس ایتالیا افتاده بود، اما همه اینها منوط به رأی دادگاه است و فعلاً هیچ اطلاعاتی به دست ما نرسیده است.»

حالا با فرض این که چنین اتفاقی رخ بدهد و مس رفسنجان به دسته پایین‌تر سقوط کند. سوال مهمی که پس از آن به وجود می‌آید این است که چه تیمی جای مس را در لیگ برتر خواهد گرفت. آیا مثلا پیکان که در رده پانزدهم قرار گرفت و سقوط کرد در لیگ برتر می‌‌ماند یا تیم سوم لیگ آزادگان یعنی فجر سپاسی هم به لیگ برتر صعود می‌کند و یا قرار است پلی آفی برگزار شود.

دبیر سازمان لیگ که ظاهرا اطلاع دقیقی از قانون نداشت در این باره گفته است: «در این زمینه هر چه قانون بگوید، اجرا خواهد شد.» حالا در این میان باشگاه پیکان به تکاپو افتاده است تا در صورت قطعی شدن سقوط مس رفسنجان به لیگ یک، بتواند مجوز ماندن در لیگ برتر را بگیرد و البته فجرشهیدسپاسی هم کمی تا حدودی امیدوار شده است. البته که باید منتظر بمانیم و ببینیم قانون در این باره چه می‌گوید. البته دیروز پاینده مدیررسانه ای تیم مس رفسنجان در توییتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود:" اینکه باشگاه مس رفسنجان، که عامل کشف و شاکی پرونده فساد بزرگ فوتبال بوده را به سقوط تهدید می کنند تنها یک معنای مشخص دارد! آن کس که پرده از چهره مافیا برداشته را از بازی بیرون می کنیم." این توییت نشان می دهد که مس رفسنجان به هیچ قیمتی علاقه ندارد، به لیگ دسته پایین تر سقوط کند.

بررسی احکام کالچوپولی در سال 2006

شاید بد نباشد مورد مشابهی را که در پرونده کالچوپولی رخ داد بررسی کنیم و ببینیم در ایتالیا چه اتفاقی افتاده است. هرچند ممکن است آیین نامه فوتبال ایران با ایتالیا تفاوت داشته باشد. آن سال در ابتدا قرار شد 3 تیم متخلف یعنی یوونتوس، فیورنتینا و لاتزیو سقوط کنند. در حکم اولیه لاتزیو و فیورنتینا به سری B سقوط کردند اما یوونتوس به سری C. پس از اعتراض یوونتوس، این تیم به سری B  سقوط کرد و دو تیم دیگر اعتراضشان به جایی نرسید. در این صورت تیم‌‌های مسینا، لچه و ترِویزو که به ترتیب در رده‌هایی هجدهم، نوزدهم و بیستم قرار داشتند و از نظر جدولی سقوط کرده بودند در سری A می‌ماندند. اما بعد از اعتراض به رای دادگاه فقط یوونتوس به سری B سقوط کرد و مسینا از سقوط نجات پیدا کرد. در نتیجه یوونتوس که با 91 امتیاز مقتدرانه قهرمان سری A شده بود به انتهای جدول رفت و مسینا یک رده بالا آمد و از سقوط نجات پیدا کرد و تیم دیگری به سری A صعود نکرد. حالا باید دید این اتفاق در ایران به چه شکلی و با چه احکامی تمام می‌‌‌شود و تصمیم فدراسیون فوتبال پس از اعلام حکم نهایی تخلفات مس رفسنجان چه خواهد بود. تا این لحظه خداداد افشاریان، سهیل مهدی و فریبرز محمودزاده در بازداشت زندان رفسنجان به سر می برند و دو فعال رسانه ای به همراه مدیرعامل سابق مس رفسنجان و معاون ورزشی سابق این باشگاه با قید وثیقه آزاد هستند. 

1359