جهانبخش: بازگشت به فوتبال ایران هدف من نیست

جهانبخش: بازگشت به فوتبال ایران هدف من نیست

پایگاه خبری فوتبالی - کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران تصمیم دارد همچنان در فوتبال اروپا حضور داشته باشد و تصمیمی برای بازگشت به لیگ ایران ندارد.

به گزارش فوتبالی ، علیرضا جهانبخش بعد از تساوی ایران و ازبکستان در مرحله دوم انتخابی جام جهانی 2026 در قاره آسیا اظهار داشت: بازی دو نیمه متفاوت داشت. نیمه اول آن چیزی که می‌خواستیم نشد. به خاطر شرایطی و نوع بازی ما که در نمی‌آمد، نمی‌توانستیم کار ترکیبی انجام بدهیم. ما یک برنامه‌ای برای این بازی داشتیم، اما تیم حریف داخل زمین را به خوبی بسته بود. با این حال در نیمه دوم بازی خیلی خوبی انجام دادیم.
وی افزود: اگر در نیمه دوم از دو یا سه موقعیت گلزنی که داشتیم استفاده می‌کردیم، قطعاً شرایط تغییر می‌کرد و می‌توانست بازی بهتری برای ما باشد، همچنین موقعیت‌های بهتری می‌توانستیم ایجاد کنیم. همچنین اگر در نیمه اول شرایط نیمه دوم را داشتیم قطعاً اوضاع فرق می‌کرد. این اتفاق نیفتاد، اما خدا را شکر به‌عنوان تیم صدرنشین صعود کردیم.

هافبک تیم ملی فوتبال ایران در مورد اینکه اگر سه بازی دیگر در تیم ملی انجام بدهد به رکورد کریم باقری می‌رسد، تصریح کرد: خدا را شکر. در هر لحظه و هر بازی که این افتخار را کسب می‌کنم که برای تیم ملی بازی کنم، تمام تلاش خودم را انجام می‌دهم. خدا را شاکرم که در این سال‌ها توانستم افتخار پوشیدن پیراهن تیم ملی را داشته باشم. در هر سالی و زمانی تمام تلاشم را کردم. تیم ملی متعلق به هیچ‌کس نیست و هر کسی لایق این جایگاه می‌شود باید با تمام وجود تلاش کند. ما وظیفه داریم که برای مردم‌مان بازی کنیم. در هر تورنمنتی تلاش کردم مثمرثمر باشم و امیدوارم این موضوع ادامه‌دار باشد. سعی می‌کنم که بتوانم بازی‌های بهتری برای تیم ملی انجام بدهم. 

جهانبخش در پاسخ به این پرسش که می‌تواند رکورد بازی‌اش در تیم ملی را با حضور در جام جهانی افزایش دهد، تأکید کرد: تیم ملی متعلق به هیچ بازیکنی نیست و حضور در آن یک افتخار است. من همیشه به صورت اردو به اردو به بازی‌های تیم ملی نگاه کردم. بازی به بازی تمام تلاش خودم را می‌کنم که بازی بهتری انجام بدهم.

«در دور آینده بازی‌ها سخت‌تر می‌شود. اگر قرار باشد با کیفیت بازی مقابل ازبکستان برابر آن رقبا به میدان برویم کار صعودمان به جام جهانی دشوار می‌شود. چه برنامه و استراتژی باید داشته باشیم تا همانند بازی مقابل ژاپن در جام ملت‌های آسیا، باکیفیت ظاهر شویم؟»، وی در پاسخ به این پرسش تصریح کرد: فکر می‌کنم نیمه دوم بازی خوبی انجام دادیم و موقعیت‌های خوبی داشتیم. اگر توپ‌های‌مان به گل می‌رفت، قطعاً شرایط بهتر هم می‌شد. البته قبول دارم که در نیمه اول سرحال نبودیم و موقعیت خاصی ایجاد نکردیم که این موضوع به شرایط تیم ازبکستان بازمی‌گردد. همانطور که گفتم فضا را برای ما بسته بودند.

کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: از نظر حفظ توپ و شرایطی که می‌توانستند بازی را حفظ کنند ازبکستان در نیمه اول تیم بهتری بود، اما در نیمه دوم شرایط متفاوت بود. ما مو‌قعیت‌های بیشتری ایجاد کردیم و موفقیت‌های‌مان بیشتر بود. قطعاً با وجود هوادارانی که به ورزشگاه آمدند، می‌توانستیم بازی شاداب‌تری داشته باشیم. این بهانه نیست، اما در کنفرانس قبل بازی هم گفتم سفر 17 یا 18 ساعته ما، ریکاوری کم ما و اینکه فقط یک روز فرصت تمرین خوب داشتیم و همه این موارد تأثیرگذار بود. قطعاً باید آمادگی بیشتری برای دور بعد داشته باشیم، چون بازی‌ها سخت‌تر خواهد شد.

جهانبخش در مورد تغییر نسل تیم ملی و آینده آن هم اظهار کرد: بدون شک ما به اردوهای بیشتری نیاز داریم، اما متأسفانه در سطح ملی آنقدر زمان نداریم که بازیکنان حضور پیدا کنند و شرایط محک خوردن آنها رقم بخورد. ما قبل بازی هم گفتیم دو تا سه ماه فرصت داریم. امیدوارم بچه‌هایی که جدید اضافه شدند بازی‌ها و اردوی پیش‌فصل خوبی داشته باشند تا برای اردوی بعدی خوب آماده شوند. همانطور که گفتید پوست‌اندازی انجام می‌شود. این نسل می‌رود و نسل بعد می‌آیند. سال‌ها همیشه همینطور بوده است، ولی امیدوارم آن کیفیت و شخصیتی که سال‌ها بازیکنان ملی داشتند، این بچه‌ها بتوانند اضافه کنند.

وی ادامه داد: اما همه چیز به خودشان بستگی دارد. ما به‌عنوان بازیکنانی که چندین سال در تیم ملی حضور داشتیم، تمام تلاش خودمان را می‌کنیم که به آنها حتی به اندازه‌ای کوچک، کمک کنیم و تجربیات خودمان را در اختیارشان بگذاریم. ان‌شاءالله بیایند و کار را بگیرند تا سال‌های آینده تیم ملی را تأمین کنند. 

کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران راجع به ویدیویی که از برخورد خوب او با پدر و مادرش منتشر شد، گفت: به نظرم چیز خاصی نبود، این وظیفه‌ من است. برای خودم همیشه مهم بوده است که در کنار فوتبال، حتی اگر شد الگوی کوچکی باشم، الگوی خوبی برای جوان‌ها. در این مسیر کیفیت فوتبال یک سمت ماجراست. بحث دیگر این است که نماینده خوبی به‌عنوان بازیکن ملی کشورمان  باشیم. این مسئله همیشه برای من اهمیت داشته است. به خاطر همین بوسیدن دست پدر و مادر چیز خیلی کوچک و عادی است. یک مقدار فکر می‌کنم بزرگ‌تر از حد آن را نشان دادند.

جهانبخش درباره اینکه بعضی می‌گویند این ویدیو هماهنگ‌شده بود، تأکید کرد: خیر. من همیشه وظیفه خودم دانستم که این کار را بکنم. همانطور که گفتم خیلی کار عجیب و خاصی انجام ندادم. همیشه از قبل اینکه فوتبال بازی کنم، امروز و آینده، فرقی هم ندارد چند سال سن داشته باشم، همیشه آنها برای من اولویت داشته و دارند.

«شما پیش‌بینی بازی بسته ازبکستان را داشتید؟»، وی در پاسخ به این پرسش گفت: صد درصد. ازبکستان تیم خیلی باکیفیتی است. به مراتب آنها امروز بازی باکیفیت‌تری نسبت به بازی دور رفت انجام دادند. بازی آنها برنامه‌ریزی شده بود و بازیکنان باکیفیتی دارند. راجع به کیفیت تیم رقیب صحبت نمی‌شود. آنها بازیکنان بسیار باکیفیتی داشتند. شرایطی که وجود داشت دو نیمه متفاوت را به وجود آورد. آنها در نیمه اول مالکیت توپ بودند و مدیریت بازی شرایط بهتری داشتند. البته موقعیت خاصی ایجاد نکردند. در نیمه دوم هم ما به مراتب بهتر بودیم و کیفیت تیم‌مان را نشان دادیم.

کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران راجع به موقعیت‌های از دست رفته ایران مقابل ازبکستان، تصریح کرد: بله، چند موقعیت داشتیم که از دست دادیم. مهدی طارمی، سردار آزمون و خودم موقعیت‌های گلزنی داشتیم که از دست دادیم. مهدی ترابی هم همینطور. اگر یکی از آن موقعیت‌ها تبدیل به گل می‌شد، قطعاً شرایط متفاوت بود.

جهانبخش در مورد دریافت پیشنهادات همکاری از تیم‌های لیگ برتری و آینده فوتبالش، تأکید کرد: قطعاً بازگشت به ایران هدف من نیست و دوست دارم فوتبالم را در اروپا ادامه بدهم. با هیچ تیمی در ایران صحبت نکردم. به امید خدا قطعاً در اروپا می‌مانم.

1470