گزارش سایت روسی از بازیکنان ایرانی که جذب لیگ این کشور شدند/ بیرانوند هم عازم مسکو می‌شود؟

گزارش سایت روسی از بازیکنان ایرانی که جذب لیگ این کشور شدند/ بیرانوند هم عازم مسکو می‌شود؟

پایگاه خبری فوتبالی- در سال‌های اخیر بازیکنانی از لیگ برتر فوتبال ایران راهی روسیه شدند تا با درخشش در این لیگ خود را به فوتبال اروپا معرفی کنند. چند بازیکن جدید هم از سوی باشگاه های روش پیشنهاد دریافت کرده‌اند.

به گزارش فوتبالی، در سال‌های اخیر بازیکنان زیادی از جمله سردار آزمون، علیرضا حقیقی، سعید عزت اللهی، رضا شکاری و… برای نشان دادن سطح توانایی خود به فوتبال اروپا تصمیم به حضور در باشگاه‌های روسی گرفتند که برخی از این نفرات توانستند به سطح اول فوتبال اروپا برسند و برخی هم با اتمام قرارداد خود راهی لیگ برتر ایران شدند.

سایت «sports» روسیه در گزارشی به فعالیت باشگاه‌های روسی برای جذب بازیکنان ایرانی پرداخته و در مطلب خود آورده است: پس از اتفاقاتی که در سال ۲۰۲۲ رخ داد، فدراسیون جهانی فوتبال فیفا به بازیکنان خارجی شاغل در لیگ فوتبال روسیه این اجازه را داد که بتوانند قرارداد خود را با باشگاه‌ها فسخ کنند و همین موضوع خسارت مالی زیادی به باشگاه‌های روسی وارد کرد.

به عنوان مثال دو باشگاه روستوف و زسکامسکو اکثر بازیکنان خود را به همین دلیل از دست دادند. پس از وضع قوانین سختگیرانه از سوی فیفا و برخی از کشورهای اروپایی بابت حضور بازیکنان در لیگ روسیه، مدیران باشگاه‌ها به دنبال بازار جدیدی برای فعالیت‌های نقل و انتقالاتی خود گشتند و در ابتدا تصمیم گرفتند که بازیکنانی از کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقا وارد فوتبال روسیه کنند که به دلیل تحریم‌ها و نبود سازوکارهای مناسب جهت انتقال پول این امر میسر نشد.

پس از آن پای بازیکنان آسیایی به لیگ فوتبال روسیه باز شد و مردم علاقه زیادی به بازیکنان ایرانی نشان دادند. تیم ملی ایران سابقه حضور در ادوار مختلف جام جهانی را دارد و نسل اول بازیکنان لژیونر ایران وارد بوندسلیگا شدند که از جمله آنها می‌توان به علی دایی، مهدی مهدوی کیا و کریم باقری اشاره کرد. باقری و مهدوی کیا در اواخر دهه ۹۰ میلادی وارد باشگاه‌های آلمانی شدند و سطح فوتبال ایران را به عرصه جهانی به نمایش گذاشتند. علی دایی نیز به طور کلی نماد فوتبال ایران شناخته می‌شود و بهترین گلزن ملی این کشور است که توانست در تیم بایرن مونیخ بدرخشد.

نمایش موفق تیم ملی ایران باعث شده تا این تیم در رده بیستم جهان قرار گرفته بگیرد و ارزش بازیکنان این تیم به ۴۰ میلیون دلار رسیده است. سردار آزمون از اولین بازیکنانی بود که وارد فوتبال روسیه شد و کار خود را با باشگاه روبین کازان آغاز کرد و پس از او، علیرضا حقیقی و رضا شکاری نیز وارد این تیم شدند. آزمون از لحاظ سوددهی نیز برای باشگاه‌های روسیه بسیار درآمدزا بود او بابت انتقال به روستوف دو میلیون دلار نصیب روستوف کرد و بابت انتقال به زنیت ۱۲ میلیون دلار به حساب روستوف واریز کرد.

در حال حاضر هم بازیکنان نسل جدید فوتبال ایران در لیگ روسیه حضور دارند. روستوف یک بازیکن خوش هیکل به نام محمد محبی را خرید و زسکامسکو هم امیرحسین ریوندی را به طور قرضی در اختیار گرفت. همچنین باشگاه زسکا مسکو فعالیت‌های خود را برای جذب بازیکن با باشگاه آکادمی کیا در ایران آغاز کرده تا در آینده بازیکنان بیشتری وارد فوتبال روسیه شوند.

همچنین تیم فوتبال اسپارتاک مسکو برای تقویت خود در فصل جدید رقابت‌های لیگ روسیه به دنبال جذب دروازه‌بان است و از این رو «ولادیمیر اسلیشکوویچ» سرمربی این تیم قصد دارد یک دروازه‌بان به ترکیب تیم خود اضافه کند.

سایت «spartakworld» در این رابطه نوشت: سرمربی اسپارتاک روی دو دروازه‌بان خود (الکساندر سلیخوف و ایلیا سوینوف) حساب باز نمی‌کند و خروج آنها از تیم قطعی است از همین رو او ۳ دروازه‌بان مد نظر خود دارد.

«ایگور اوبوخوف» دروازه‌بان تیم خیمکی روسیه، «ایگور شاتسکی» دروازه‌بان تیم ملی قزاقستان و علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم ملی ایران و باشگاه پرسپولیس ۳ گزینه نهایی «اسلیشکوویچ» برای تقویت خط دروازه اسپارتاک هستند.

7474