انتخابی جام جهانی در آسیا/ 13 تیم صعود کردند؛ 5 تیم امروز معرفی می‌شوند

انتخابی جام جهانی در آسیا/ 13 تیم صعود کردند؛ 5 تیم امروز معرفی می‌شوند

پایگاه خبری فوتبالی- مرحله اول مسابقات انتخابی جام جهانی 2026 در قاره آسیا امروز به پایان می‌رسد و چهره 18 تیمی که به مرحله  بعدی رسیده‌اند مشخص می‌شود. 

به گزارش فوتبالی، در مرحله بعدی این 18 تیم در 3 گروه 6 تیمی تقسیم می‌شوند و به صورت رفت و برگشت با هم بازی می‌کنند. بعد از این که هر تیم 10 بازی انجام داد جدول گروه، نهایی می‌شود و از هر گروه دو تیم اول و دوم مستقیم به جام جهانی صعود می‌کنند. تیم‌های سوم و چهارم گروه‌ها هم در دو گروه 3 تیمی تقسیم می‌شوند تا دو تیم اول این گروه‌ها هم به جام جهانی برسند.

امروز روز پایانی مسابقات مرحله اول است. در واقع امروز مسابقات گروه‌های 9 گانه به پایان می‌رسد. نکته جالب این است که تا قبل از مسابقات روز آخر تکلیف 13 تیم صعود کننده مشخص شده است و با برگزاری مسابقات امروز، تکلیف 5 تیم دیگر هم مشخص خواهد شد. طبق اعلام AFC مسابقات مرحله بعد، در روز ۷ تیر در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار می‌شود و مسابقات این مرحله هم از روز 15 شهریور آغاز خواهد شد. حالا بد نیست نگاهی به وضعیت گروه‌های 9 گانه این مسابقات بیندازیم.

گروه A

از این گروه صعود قطر به عنوان تیم صدرنشین با 13 امتیاز قطعی شده است. اما 3 تیم دیگر شانس صعود به مرحله بعدی را دارند. هند و افغانستان با 5 امتیاز و کویت با 4 امتیاز چشم انتظار بازی‌های روز آخر هستند. یعنی بازی قطر با هندوستان و کویت با افغانستان.

گروه B

در این گروه صعود ژاپن با 15 امتیاز قطعی است. از بین سوریه با 7 و کره شمالی با 6 امتیاز یکی به مرحله بعدی می‌رود. میانمار هم حذف شده قطعی این گروه است. امروز ژاپن با سوریه و کره شمالی با میانمار بازی می‌کنند.

گروه C

در این گروه کره جنوبی صعودش را با 13 امتیاز قطعی کرده است. چین با برانکو 8 امتیاز دارد و تایلند 5 امتیازی است. هر دو تیم شانس دارند به عنوان تیم دوم صعود کنند. در روز آخر چین در یک بازی سخت مهمان کره جنوبی است و تایلند  با سنگاپورِ حذف شده بازی دارد. آیا چین با برانکو در همین مرحله حذف می‌شود؟

گروه D

در این گروه صعود عمان با 12 امتیاز قطعی است اما صدرنشینی‌اش نه. قرقیزستان با 10 امتیاز می‌تواند جای عمان را در صدر بگیرد. اما مالزی هم با 7 امتیاز امیدوار است لااقل به عنوان تیم صعود کند. چین تایپه هم دیگر شانسی برای صعود ندارد. امروز عمان با قرقیزستان بازی می‌کند و مالزی با چین تایپه.

گروه E

تیم ملی ایران در این گروه قرار دارد. شاگردان قلعه‌نویی با 13 امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به ازبکستان در رده اول هستند. در واقع صعود ایران و ازبکستان به مرحله بعدی قطعی است و هنگ کنگ و ترکمنستان هم حذف شده‌اند و دیگر شانسی برای صعود ندارند. امروز بازی ترکمنستان و هنگ کنگ کاملا تشریفاتی است اما بازی ایران و ازبکستان تیم صدرنشین را مشخص خواهد کرد.

گروه F

در این گروه عراق با 15 امتیاز صعودش را به عنوان تیم صدرنشین قطعی کرده است. اما اندونزی با 7 و ویتنام با 6 امتیاز برای صعود به عنوان تیم دوم می‌جنگند. فیلیپین هم قطعا حذف شده است. امروز عراق میزبان ویتنام است و اندونزی میزبان فیلیپین.

گروه G

در این گروه عربستان با 13 امتیاز و اردن با 10 امتیاز صعودشان قطعی است. اما تکلیف تیم‌های اول و دوم هنوز روشن نشده است. تاجیکستان و پاکستان هم هیچ امیدی برای صعود به مرحله بعدی ندارند. در مسابقات امروز عربستان با اردن و تاجیکستان با پاکستان روبرو می‌شوند.

گروه H

در این گروه همه چیز روشن است. امارات با 15 امتیاز و بحرین با 10 امتیاز در رده‌های اول و دوم قرار گرفته‌اند. یمن و نپال هم به طور قطع حذف شده‌اند. در بازی‌های تشریفاتی امروز، امارات با بحرین و یمن با نپال مسابقه می‌دهند.

گروه I

تکلیف این گروه هم کاملا روشن شده است. استرالیا با 15 و فلسطین با 10 امتیاز در رده‌های اول و دوم هستند. لبنان و بنگلادش هم شانسی برای صعود ندارند. در بازی‌های تشریفاتی امروز در این گروه استرالیا با فلسطین و لبنان با بنگلادش روبرو می‌شوند.

به این ترتیب تا اینجا تیم‌های قطر، ژاپن، کره جنوبی، عمان، ایران، ازبکستان، عراق، عربستان، اردن، امارات، بحرین، استرالیا و فلسطین به مرحله بعدی قطعی است. از بین هند، افغانستان و کویت یک تیم، از بین سوریه و کره شمالی یک تیم، از بین چین و تایلند یک تیم، از بین قرقیزستان و مالزی یک تیم و از بین اندونزی و ویتنام هم یک تیم به جمع این 13 تیم دیگر اضافه می‌شوند.

1359