قلعه‌نویی: امیدواریم یک بازی خوب و منطقی انجام دهیم/ سن زیاد مهم نیست و آمادگی بازیکن مهم است

قلعه‌نویی: امیدواریم یک بازی خوب و منطقی انجام دهیم/ سن زیاد مهم نیست و آمادگی بازیکن مهم است

پایگاه خبری فوتبالی- سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: همه می دانند که ازبکستان یکی از قدرت های فوتبال آسیا شده است.

به گزارش فوتبالی، امیر قلعه‌نویی در نشست خبری پیش از بازی تیم ملی ایران و ازبکستان گفت:ابتدا باید از همه دوستانی که از تیم ملی در هر شرایطی حمایت کردند، از طرف خودم، کادر فنی این تیم و بازیکنان تشکر کنم. مطلب دیگر هم این است که یک گلایه‌‌ای دارم. من هر جایی هم که مربیگری کردم اعتراض نکردم، اما در تیم ملی باید یک جایی گلایه‌ام را انجام دهم. البته می‌دانم که شخص وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال تمام تلاش‌ خود را کردند که تیم شرایطی مطلوب داشته باشد، اما در این سفری که ما رفتیم واقعاً اذیت شدیم. ما دو ماه پیش یک نامه‌ای زدیم که بحث پروازی تیم ملی را مدنظر قرار دهند، ولی هیچ‌کس همکاری نکردند. 

سرمربی تیم ملی ایران ادامه داد: وی ادامه داد: الان دغدغه ما ریکاوری و وضعیت بدنی بازیکنان است. متأسفانه سعید مهری را دیروز از دست دادیم و علت آنهم پروازهایی بود که نباید انجام می‌شد. هرچند که باید از شرکت ماهان تشکر کنیم. شأن و شخصیت تیم ملی خیلی بالاتر از اینهاست. برای ما خیلی جالب بود در این سفر وقتی یک مسافر ما را دید گفت تیم ملی یک کشور باید با این وضعیت سفر کند؟ چطور با چارتر نرفتید؟ که ما جوابی ندادیم. خواهش ما این است که برای مرحله بعدی انتخابی جام جهانی به فکر تیم ملی باشند، چون فوتبال باعث شادابی و خوشحالی مردم است و از طریق فوتبال باید مردم را خوشحال کنیم. مردم در این شرایط و دغدغه‌هایی که دارند با فوتبال می‌توانند بخشی از مشکلات‌شان را فراموش کنند. مسئولان در مرحله سوم به فکر تیم ملی باشند، چون بچه‌ها خالصانه زحمت می‌کشند و بازیکنان انرژی بیشتری می‌گذارند و من از تک‌تک آنها ممنونم.

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان درباره بازی برابر ازبکستان گفت: همه می‌دانید که ازبکستان یکی از قدرت‌های آسیاست و در آسیا فوتبال خیلی به هم نزدیک شده. نتایج بازی‌ها را می‌بینید که فوتبال خیلی نزدیک شده است. ازبکستان 10، 12 سال است که سرمایه‌گذاری و در فوتبال پایه خیلی پیشرفت کرده است و تیم بزرگسالان آنها هم از این شرایط استفاده می‌کند. ما بازی بسیار سختی داریم و با توجه به اینکه تیم ما یک مقدار خسته است، اما با برنامه‌ریزی و ریکاوری که انجام شده تیم یک مقدار به لحاظ بدنی بهتر شده است. با توجه به اختلاف زمانی با هنگ‌کنگ هم ما ضربه خوردیم و درست دو روز را از دست دادیم. با همه این شرایط امیدواریم یک بازی خوب و منطقی انجام دهیم و سه امتیاز را بگیریم. من فکر می‌کنم نتایج خوبی در این مرحله گرفتیم و با دو بازی که باقی مانده بود صعودمان را قطعی کردیم. خواهش من این است که مسئولان به فکر مرحله بعدی انتخابی جام جهانی باشند، چون آنجا تیم‌ها قوی‌تر هستند و شرایط سخت‌تر است. ما کل تیم ازبکستان را خط به خط آنالیز کردیم و مسائل تاکتیکی را به بازیکنان گفتیم و امیدواریم فردا در زمین اجرا شود و مطمئنم که فردا با حضور و استقبال بیشتر تماشاگران نسبت به بازی برابر ترکمنستان با انجام یک بازی خوب دل مردم را شاد می‌کنیم.

قلعه‌نویی در واکنش به جوانگرایی صورت گرفته در تیم ملی و نبود بازیکن شاخص در سن پایین در لیگ برتر ایران یادآور شد: سؤال خوبی است. من یک مثال بزنم. در ژاپن وقتی یک بازیکن 20 ساله به تیم ملی می‌آید باید حداقل 50، 60 بازی در رده‌های پایه داشته باشد، ولی ما این مسئله را نداریم که کارمان را سخت می‌کند. تولید بازیکن باید در تیم‌های پایه و باشگاه‌ها انجام شود و در تیم ملی ثمره آن را ببینیم. همین جوانانی که ما اضافه کردیم ما را به آینده امیدوار کرده است. به نظر من سن فقط یک عدد است و وقتی بازیکنی آن شرایط بین‌المللی را به لحاظ آماری داشته باشد چه اشکالی دارد از آن بازی استفاده کنیم، حتی آن بازیکن، احسان حاج‌صفی باشد؟! الان خدا را شکر فوتبال علمی شده و یکسری اطلاعات به دست کادر فنی می‌رسد و سرمربی تیم ملی براساس این اطلاعات می‌تواند بازیکنش را انتخاب کند.

در گذشته علم پزشکی، تغذیه و فیزیوتراپی نبود، اما الان همه این مسائل در فوتبال به نحو احسن انجام می‌شود و شما می‌بینید که یک بازیکن مثل احسان حا‌ج‌صفی در لیگ سخت یونان بازی می‌کند. برای ما سن زیاد مهم نیست و آمادگی بازیکن مهم است. در کنار این موضوع ما جوانگرایی را شروع کردیم که خوب هم جواب داده است. البته این را هم باید بگوییم که خود لیگ ما سن‌اش نزدیک به 27 است که کار ما را مشکل می‌کند. امیدواریم که از بازیکنان جوان در اردوهای تیم ملی نهایت استفاده را ببریم که به آینده امیدوار شویم. بازی با تیم‌هایی مانند هنگ‌کنگ خیلی سخت است و از بازی فردای ما هم سخت‌تر است، اما در این شرایط بازیکنانی مثل حزباوی، یوسفی، قربانی، آقایی‌پور، صیادمنش و ... خیلی ما را امیدوار کردند. متأسفانه خروجی لیگ ما خوب نبود و میانگین سنی بالا بود که به تیم ملی کمک آنچنانی نکرده است.

«با وجود پیشرفت فوتبال در آسیا و اینکه تیم‌هایی مانند فلسطین و قرقیزستان پیشرفت خوبی هم داشتند، اما ایران با نتایج پرگل آنها را شکست داده است، تیغ انتقاد منتقدان همیشه تیز است.»، خبرنگاری در نشست خبری دیدار ایران و ازبکستان این موضوع را یادآور شد که قلعه‌نویی در پاسخ به او خاطر نشان کرد: ببینید اگر انتقادها منصفانه و به خاطر تیم ملی و مردم باشد، همه توجه و استفاده می‌کنند، اما یکسری‌ها علیه قلعه‌نویی هستند که ما توجهی نمی‌کنیم. فوتبال علمی شده است و یک مدل دیگر. یکی به ما می‌گفت که چرا همکاران قلعه‌نویی به او کمک نمی‌کنند. همکاران من اطلاعات را می‌دهند. فوتبال علمی شده و تغییر کرده است. شاید یک بخشی از انتقادها به این دلیل باشد که دوستان از فوتبال دور بودند و بخش دیگرش هم بابت این است که با من مشکل داشتند.

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان تصریح کرد: البته خیلی از پیشکسوتان هستند که همیشه با هم در ارتباط هستیم. آقایان بهتاش فریبا، رجبی، محصص، فرکی، چراغپور و ... هستند. ما وقتی می‌بریم، اولین تبریک را این عزیزان می‌گویند. ما زمانی که می‌خواهیم لیست را اعلام کنیم ساعت‌ها وقت می‌گذاریم و با برخی از این دوستان مشورت می‌کنیم. این دوستان شاید بالای ۱۰۰ سال تجربه دارند و زحمت کشیدند و به ما کمک می‌کنند. در این راه حشمت‌الله مهاجرانی هم به ما کمک کرده است. انتقاد چیز خوبی است اما انتقادی که با حب و بغض باشد درست نیست، آنهایی که بی‌اطلاع هستند مشکلی ندارند، اما کسانی که با حب و بغض کار می‌کنند نباید توجه کنیم. تمام تمرکز ما این است که کاری کنیم باعث خوشحالی مردم شود.

2636