تکرارِ ایران – ازبکستان در تاریخِ به‌یادماندنی؛ وقتی به جام جهانی صعود کردیم

تکرارِ ایران – ازبکستان در تاریخِ به‌یادماندنی؛ وقتی به جام جهانی صعود کردیم

پایگاه خبری فوتبالی- دقیقا 7 سال پیش در همین تاریخ ایران با پیروزی مقابل ازبکستان به جام جهانی 2018 صعود کرد. 

به گزارش فوتبالی، قرار است تیم‌های ملی ایران و ازبکستان روز سه شنبه 22 خرداد در آخرین روز از بازی‌های مرحله اول انتخابی جام جهانی 2026 در ورزشگاه آزادی مقابل هم قرار بگیرند. صعود هر دو تیم به مرحله بعدی قطعی است اما این بازی تکلیف تیم‌های اول و دوم گروه را مشخص خواهد کرد.

به دلیل این که هر دو تیم به مرحله بعدی صعود کرده‌اند شاید این بازی اهمیت و حساسیت خاصی نداشته باشد اما شاید جالب باشد که به یاد بیاوریم دقیقا 7 سال پیش در همین روز یعنی 22 خرداد 1396 دو تیم در یکی از حساس‌ترین تقابل‌های تاریخِ این رویاروییِ در ورزشگاه آزادی مقابل هم قرار گرفتند.

آن روز مسابقات روز هشتم مرحله نهاییِ انتخابی جام جهانی 2018 برگزار شد. در ورزشگاه آزادی ایران مقابل ازبکستان قرار گرفت. شاگردان کارلوس‌ کی‌روش توانستند با دو گل سردار آزمون و مهدی طارمی در دقایق 23 و 88 ازبکستان را شکست بدهند و صعودشان را به جام جهانی روسیه قطعی کنند. 

در نهایت از آن گروه ایران با 22 امتیاز مقتدرانه به عنوان تیم اول به جام جهانی صعود کرد و این در شرایطی بود که دو بازی آخر تیم ملی مقابل کره جنوبی و سوریه تشریفاتی شده بود و هر دو بازی با تساوی به پایان رسیده بود. کره جنوبی هم با 15 امتیاز به عنوان تیم دوم راهی جام جهانی شد.

حالا 7 سال بعد از آن روزِ شیرین، ایران و ازبکستان دوباره و دقیقا در همان تاریخ با هم بازی می‌کنند. مسابقه فردا قطعا اهمیت و حساسیت مسابقه 7 سال پیش را ندارد اما به هر حال تقابل دو تیم در سال‌های اخیر تبدیل به یک مسابقه حیثیتی شده است و هیچ کدام از دو تیم دوست ندارند به رقیب‌شان ببازند.

حالا باید دید ایران می‌تواند در همان تاریخ پیروزی شیرین 7 سال پیش را تکرار کند یا ازبکستان می‌تواند در سالگرد آن مسابقه انتقام آن شکست را بگیرد. احتمال سومی هم وجود دارد. در صورت تساوی این ایران است که به عنوان صدرنشین گروه راهی مرحله بعد خواهد شد.

1359