فقدان شرایط نصب VAR در هفت ورزشگاه لیگ برتری/ کوچ اجباری در انتظار نیمی از تیم‌ها؟

فقدان شرایط نصب VAR در هفت ورزشگاه لیگ برتری/ کوچ اجباری در انتظار نیمی از تیم‌ها؟

پایگاه خبری فوتبالی- پس از آنکه لیگ بیست و سوم با چالش های زیادی در مورد داوری مواجه شد، رییس فدراسیون فوتبال از ناظران فنی AFC خواسته است درباره استانداردسازی ورزشگاه‌های محل برگزاری لیگ برتر اعلام نظر کنند.

به گزارش فوتبالی، بیست و سومین دوره رقابت‌های فصل جاری لیگ برتر فوتبال در حالی به پایان رسید که بیشترین درگیری در خصوص عملکرد داوران بوده است تا جایی که از نگاه باشگاه استقلال و عده‌ای از هواداران این تیم، قهرمانی پرسپولیس با کمک‌های داوران به همراه بوده است.

از سوی دیگر مطرح شدن پرونده فساد در فوتبال که مربوط به سال ۱۴۰۰ است پای خداداد افشاریان رئیس پیشین کمیته داوران و همچنین سه نفر دیگر از این کمیته را باز کرد تا شائبه‌هایی درباره عملکرد داوران بار دیگر مطرح شود.

از این رو استفاده از سیستم داور ویدئویی بار دیگر داغ شده است تا مهدی تاج رئیس فدراسیون که پس از بازگشت به این پست عنوان کرده بود یکی از دغدغه‌هایش استفاده از این ابزار برای بازی‌های لیگ برتر است در تنگنای منتقدان خود قرار بگیرد. وعده‌ای که قرار بود در ابتدای دور برگشت لیگ بیست و سوم تحقق پیدا کند اما این امکان میسر نشد تا موضوع بار دیگر فراتر از ساختمان فدراسیون فوتبال برود.

باشگاه‌ها پول نداشتند وزارت وارد شد

باشگاه‌های لیگ برتری که موظف به تجهیز ورزشگاه‌های خانگی خود برای استفاده از سیستم VAR شده بودند به سازمان لیگ اعلام کردند امکان پرداخت این مبلغ را ندارند تا فدراسیون فوتبال پس از رایزنی‌های صورت گرفته بتواند یکی از شرکت‌های مورد تأیید فیفا را با وجود تحریم‌های ارزی پای میز قرارداد نشانده تا آنها بتوانند سیستم داور ویدئویی را وارد کشور کنند.

همین امر کمک کرد تا بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا به میزبانی تیم‌های ایرانی در ورزشگاه آزادی و نقش جهان اصفهان با سیستم‌های VAR توسط فدراسیون فوتبال برگزار شود. تاج هم که دید بودجه سنگین بالای ۱۰۰ میلیارد تومان برای ورود دستگاه‌های VAR برای پوشش کلیه مسابقات لیگ برتر را ندارد سراغ وزارت ورزش رفت تا کیومرث هاشمی وزیر ورزش ۱۱۰ میلیارد تومان برای خرید هفت دستگاه VAR مجهز به سیستم روز دنیا به شرکت توسعه و تجهیز برای این موضوع بپردازد.

تعلل سوال برانگیز شرکت توسعه

شرکت توسعه و تجهیز بدون اینکه موضوع ورود تجهیزات VAR به کشور را مطرح کند درباره آن تا جایی سکوت کرد که صدای مسئولان فدراسیون فوتبال در بیاید و آنها خواهان مجهزسازی استادیوم‌های محل برگزاری بازی‌های لیگ برتر از شوی شرکت مذکور شوند. با این حال شرکت توسعه و تجهیز هیچ‌گونه واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداد تا جایی‌که وزیر ورزش طی مصاحبه‌ای ضمن اشاره به پرداخت مبلغ ۱۱۰ میلیاردی خواهان تسریع در امور ورود دستگاه‌های VAR از سوی شرکت توسعه و تجهیز شود.

ابلاغیه مهم فدراسیون به سازمان لیگ!

فدراسیون فوتبال ایران برای کاهش حاشیه‌های مرتبط با داوری به طور قطعی اعلام کرده است اجازه برگزاری بازی‌های فصل آینده لیگ برتر بدون VAR را نخواهد داد. از این رو ورزشگاه‌های میزبان لیگ بیست و چهارم باید مجهز به این سیستم شوند که فعلاً هفت دستگاه آن قرار است در اختیار سیستم فوتبالی کشور قرار بگیرد.

سازمان لیگ فوتبال نیز به باشگاه‌ها اعلام کرده است برای اعلام ورزشگاه‌های میزبان بازی‌های خود در فصل آینده باید محل‌هایی که تاییدیه فدراسیون فوتبال را دریافت می‌کنند و مجهز به VAR خواهند شد را انتخاب کنند.

ورود AFC برای استانداردسازی

طبق اطلاعات بدست رسیده، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال پس از سه جلسه رایزنی با مدیران ارشد AFC در زمینه میزبانی بازی‌های بین‌المللی فوتبال توانسته است آنها را مجاب به بازدید از ورزشگاه‌های فوتبال کند. تاج از یک تیم حرفه‌ای AFC در زمینه استانداردسازی استادیوم‌ها برای برگزاری بازی‌های رسمی دعوت کرده تا هیأت ناظر به ایران آمده و این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

بررسی فنی این ناظران نیز قرار است در اختیار باشگاه‌ها قرار بگیرد تا آنها قبل از شروع بازی‌های لیگ برتر برای جبران تمام نواقص اقدام کنند در غیر این صورت باید بازی‌های خود را در ورزشگاه‌های مجاور که تاییدیه AFC را دریافت کرده اند برگزار کنند.

فعلاً ۶ استادیوم آماده نصب تجهیزات است

ورزشگاه‌های آزادی، نقش جهان اصفهان، فولاد آره‌نا اهواز، سردار شهید سلیمانی سیرجان، یادگار امام تبریز و فولاد شهر اصفهان جزو ورزشگاه‌هایی هستند که فعلاً جانمایی برای نصب سیستم داور ویدئویی دارند اما باز هم باید تاییدیه هیأت اعزامی از سوی AFC را دریافت کنند تا بتوانند از سیستم VAR استفاده کنند.

کوچ اجباری برای نصف لیگ برتر

ورزشگاه خانگی تیم‌های استقلال خوزستان، نساجی مازندران، ملوان بندرانزلی، هوادار، خیبر خرم آباد، شمس آذر قزوین و مس رفسنجان منتظر هستند تا بتوانند بازی‌های خود را با استفاده از VAR میزبانی کنند اما در بررسی‌های اولیه ناظران فنی داخلی هیچیک از شرایط لازم را ندارند تا احتمال اینکه با نصب VAR و الزام استفاده از آن با شروع لیگ بیست و چهارم مجبور به کوچ اجباری به استان‌های مجاور دارای ورزشگاه‌های مورد تأیید کنفدراسیون فوتبال آسیا شوند.

7474