گزارش ویژه؛ چرا استقلالی‌ها به عرب براقی حساس هستند؟

گزارش ویژه؛ چرا استقلالی‌ها به عرب براقی حساس هستند؟

پایگاه خبری فوتبالی- برنامه هفته گذشته فوتبال برتر پر از حاشیه‌ها و اتفاقات جنجالی بود.

به گزارش فوتبالی، از درگیری لفظی رضا درویش و فرشید سمیعی بگیرید تا بگومگوی سرپرست مدیر عاملی باشگاه استقلال با محمد حسین میثاقی.

اما یکی از عجیب‌ترین موارد مشاجره سمیعی با امیر عرب براقی داور بود.عرب براقی داور بازی پرسپولیس و مس رفسنجان در هفته پایانی لیگ بود که با برتری یک بر صفر پرسپولیس به پایان رسید. بعد از بازی مشخص شد که گئورگی گولسیانی در هنگام زدن گل پرسپولیس در آفساید قرار داشته است اما این گل پذیرفته شد.

بعد از این که در مورد آفساید بودن گل پرسپولیس یک توافق جمعی حاصل شد انتقادها از عرب براقی استارت خورد. به جز مربیان و برخی بازیکنان استقلال که به شدت از این مساله شاکی بودند هواداران این تیم هم در فضای مجازی به عرب براقی حمله کردند.

قابل پیش‌بینی بود که این مساله در برنامه فوتبال برتر هم مطرح شود. طرح این مساله باعث ایجاد جنجالی بزرگ شد و صحبت‌هایی که سمیعی مطرح کرد باعث شد داور بین‌المللی فوتبال ایران روی خط تلفنی برنامه بیاید و به صحبت‌های سمیعی واکنش نشان بدهد.

به نظر می‌رسد چیزی که باعث واکنش تلفنی عرب براقی شد بخشی از حرف‌های سمیعی بود که شائبه هواداری او از پرسپولیس را طرح می‌کرد. سمیعی مدعی بود که هواداران استقلال این شبهه را دارند که عرب براقی طرفدار پرسپولیس است و قضاوت‌های جانبدارانه‌ای به نفع این تیم می‌کند.

حالا شواهد و مدارک ادعای استقلالی‌ها چیست؟ گفته می‌شود حدود سه سال پیش عرب براقی در کلاب هاوس در یک اتاق که طرفداران پرسپولیس برای یکی از بازی‌های تیم ملی ایجاد کرده بودند شرکت کرده است و درباره قضاوت داور آن بازیِ تیم ملی توضیحاتی داده و داوری را کارشناسی کرده است. البته اسکرین شاتهای حضور او در اتاقهای پرسپولیسی یا اسکرین شاتهای فالو کردن او موجود است.

علاوه بر همه اینها، چند مورد از اشتباهات عرب براقی هم که به سود پرسپولیس تمام شده است از جمله اتفاقاتی است که باعث شده هواداران استقلال تصور کنند او طرفدار پرسپولیس است. مهم‌ترین اشتباه عرب براقی به سود پرسپولیس به اولین بازی پرسپولیس در سال 1402 مقابل مس رفسنجان بر‌می‌گردد. پرسپولیس قبل از آن مسابقه به سپاهان باخته بود و شانس قهرمانی را از دست رفته می‌دید. اما در بازی با مس در رفسنجان، عرب براقی خطایی را که پشت محوطه جریمه روی مهاجم پرسپولیس صورت گرفت به داخل محوطه جریمه برد و اعلام پنالتی کرد. نکته این بود که عرب براقی ابتدا این خطا را چسبیده به محوطه گرفته بود اما با اشاره کمک داور پنالتی گرفت. پرسپولیس این بازی را برد و سپس درهمه مسابقاتش تا پایان فصل به پیروزی رسید و قهرمان شد. استقلالی‌ها می‌گویند با این اشتباه بزرگ زمینه قهرمانی پرسپولیس در لیگ بیست و دوم فراهم شده است. کارشناس‌های داوری هم عقیده داشتند که عرب براقی اشتباه کرده است. اما در آن بازی کمک داور، تصمیم عرب براقی را تغییر داد.

سمعیعی در برنامه فوتبال برتر مدعی شد که یک صفحه در اینستاگرام به نام عرب براقی وجود دارد که در آن شواهدی مبنی بر علاقه او پرسپولیس دیده می‌شود. او می‌گفت اگر این صفحه متعلق به عرب براقی نیست باید شکایت کند. سمیعی دقیقا مثل یک هوادار در فضای مجازی، اسکرین شاتها از عضویت و فالویینگ عرب براقی را ملاک طرفداری او از پرسپولیس دانست.

سمیعی همچنین اعلام کرد که با خواست هواداران استقلال نامه‌ای به فدراسیون ارسال کرده و در آن خواسته بود در هفته آخر از داورانی که شبهه هواداری آنها از یک تیم دیگر وجود دارد استفاده نشود. این صحبت‌های سمیعی باعث شد عرب براقی برای دفاع از خودش روی خط بیاید.

عرب براقی در آن برنامه گفت: «ایشان(فرشید سمیعی) اگر یک فرد حقوقی هستند چطور مساله‌ای را که هنوز ثابت نشده است به این راحتی عنوان می‌کنند؟ ایشان برای همه خط مشی تعیین می‌کنند. مثلا این که شما چرا نرفتید شکایت کنید؟ اصلا من بخواهم شکایت کنم یا نکنم مگر باید به شما پاسخ بدهم؟ من فکر می‌کنم شما جایگاه‌تان را با قاضی یا دادستان اشتباه گرفته‌اید. قطعا این صحبت‌های شما را پیگیری خواهم کرد.»

سمیعی در این لحظه گفت:« فکر کنم با شما تماس گرفته‌اند و چیزهایی گفته‌اند اما اطلاعات غلطی به شما داده‌اند. من هرگز نگفتم چرا شما شکایت نکردید. من گفتم این ماجرا دو سال ادامه داشته اما ایشان هرگز تکذیب نکرده است.»

در این لحظه میثاقی گفت: «من شنیدم که شما گفتید باید پیگیری قضایی می‌کردند.» اما سمیعی منکر شد و گفت: «نه من نگفتم. وقتی یک صفحه با نام و عکس‌های من باز می‌شود منتسب به من است مگر این که خلافش ثابت شود.»

میثاقی باز هم گفت: «آقای عرب براقی می‌گویند به شما ارتباطی پیدا نمی‌کند.» اما سمیعی در پاسخ گفت:«وقتی در آن پیج تصاویری از حضور ایشان در یک اتاق پرسپولیسی در کلاب هاوس هست چرا به من ارتباط پیدا نمی‌کند؟» 

عرب براقی جواب داد: «من تعجب می‌کنم. این که چه شخصی در فضای مجازی هست یا نیست به ایشان ارتباط پیدا می‌کند؟ شما اگر مدارکی دارید ارائه کنید.»

سمیعی گفت: «شما دارید قضاوت می‌کنید. داور هستید.»

اما عرب براقی باز هم گفت: «بنده به شما نباید پاسخگو باشم. به کسی که در فدراسیون باید پاسخ می‌دادم دادم. هر وقت شما سند یا ادله‌ای با تایید مقام محترم قضایی در مورد هر داوری اثبات شده داشتید در خدمت‌تان هستم. متاسفانه شما کلکسیونی از اتهامات را به بنده به همکاران بنده می‌زنید بدون این که جایی ثابت شده باشد. این برای من قابل پذیرش نیست. قطعا تا آخر این ماجرا می‌ایستم. باید شما ثابت کنید که یک پیج وجود دارد که متعلق به من است. شما چیزی را که چند دقیقه پیش گفتید رد می‌کنید و می‌گویید نگفتید! بنده نیازی ندارم که کسی بخواهد به من زنگ بزند و چیزی به من بگوید. خودم عاقل هستم. بالغ هستم. من ذره ذره برای فوتبال و داوری زحمت کشیدم. سالم زندگی کردم. اصلا نه به شما و نه به کس دیگری اجازه این که بخواهد در رسانه ملی چنین تهمتی را بزند نمی‌دهم.»

سمیعی در توضیح حرف‌هایش گفت: «جمله‌ای که به کار برده شد این بود کسانی که دارند داور تعیین می‌کنند ای کاش بررسی می‌کردند و در بازی آخر از کسانی که شبهه هواداری یک تیم در فضای مجازی در مورد آنها وجود دارد استفاده نمی‌کردند. اگر عبارت شبهه را متوجه نمی‌شوند من دیگر مقصر نیستم. من این مساله را به مسئول کمیته داوران عرض کردم نه به شما آقای عرب براقی. گفتم ای کاش آنهایی که هواداران فکر می‌کنند درباره آنها شبهاتی وجود دارد که مثلا برخی از داوران ممکن است در جوانی طرفدار تیم خاصی بوده‌اند حداقل در بازی آخر استفاده نشوند. به هر حال تحت قضاوت شما یک گل آفساید زده شده است.»

عرب براقی بلافاصله گفت: «ما در این مورد به شما پاسخگو نیستیم.»

سمیعی گفت:«چطور نیستید؟ به تیم استقلال پاسخگو نیستید؟ یک گل آفساید زده شد و جام از دست ما در رفت.»

در نهایت هم عرب براقی این طور گفت و بحث تمام شد: «این قضیه مربوط به من نیست. مربوط به کمک داور بین‌المللی ما آقای فرهاد مروجی است. من از مراجع مربوطه پیگیری می‌کنم.»

عرب براقی در حالی وارد این مجادله شد که طبق قانون داوران حق مصاحبه و توضیح در مورد قضاوت‌های‌شان را ندارند. خود عرب براقی هم در ابتدای حرف‌هایش گفت که این مصاحبه برایش تبعاتی خواهد شد. این پیش‌بینی عرب براقی محقق شد و او به دو ماه محرومیت از انجام داوری در تمامی مسابقات فوتبال محروم شد که به لحاظ ماده ۹۴ مقررات یک ماه آن به مدت یک فصل تعلیق می‌شود.

درست یا غلط این تصور در مورد عرب براقی به وجود آمده است و به نظر می‌رسد کمترین کاری که او باید می‌کرد اعلام برائت از صفحه منتسب به خودش بود. اما ظاهرا او این کار را نکرده است و همین مساله باعث ادامه و افزایش شبهات شده است. 

اما یک نکته را هم نباید فراموش کرد. در هر دو صحنه‌ای که اعتراض هواداران استقلال را برانگیخته است تصمیم اصلی با کمک داوران بوده است. در همین بازی اخیر با مس رفسنجان کمک داور باید آفساید را اعلام می‌کرد که ظاهرا آن را تشخیص نداده است. در مورد بازی فروردین ماه 1402 هم عرب براقی ابتدا خطا را بیرون اعلام کرده بود اما پس از تماس چشمی با کمک خودش تصمیم به اعلام پنالتی گرفت.

این جنجال به شکلی که الان هست پایان نمی‌یابد. عرب براقی به شدت روی شکایت از سمیعی مصر بوده است و حالا باید ببینیم ماجرا در نهایت به کجا خواهد کشید.

1359