گزارش ویژه/ لهجه گیلکی، کار دست مدیرعامل پرسپولیس داد؛ درویش در آستانه برکناری!

گزارش ویژه/ لهجه گیلکی، کار دست مدیرعامل پرسپولیس داد؛ درویش در آستانه برکناری!

پایگاه خبری فوتبالی- در حالیکه فرشید سمیعی در برنامه دوشنبه شب فوتبال برتر حسابی تحت فشار قرار گرفته بود اما درویش با یک جمله زشت و باورنکردنی، یک گل به خودی زد! 

به گزارش فوتبالی، دوشنبه شب رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس و فرشید سمیعی سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال به صورت جداگانه مهمان برنامه فوتبال برتر بودند. ابتدا درویش و سپس سمیعی وارد استودیو شدند و به سوالات مجری برنامه پاسخ دادند.

درویش در زمانی که در استودیو بود حرف‌هایی زد که پتانسیل ایجاد جنجال نداشت و حتی بخش‌هایی از صحبت‌هایش که مربوط به جوایز تیم‌های حاضر در لیگ به تناسب جایگاه در جدول پایانی مربوط می‌شد حرف دلِ مدیران همه باشگاه‌ها بود.

بعد از آن سمیعی آمد و از آنجا که استقلال فصل پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشته بود و در نهایت هم قهرمانی لیگ را از دست داده بود پیش بینی می‌شد که مصاحبه محمد حسین میثاقی با او پر از نکته و سوژه و جنجال باشد اما سمیعی در قامت یک مدیرعامل ظاهر نشد و به سمت و سوی بدست آوردن دل هواداران استقلال رفت. در اینطور مواقع که مدیران دو باشگاه روی آنتن زنده می روند، سعی می کنند برخی اصول را رعایت کنند اما نه درویش رعایت کرد، نه سمیعی!

سمیعی با اعتماد به نفس بالایی وارد برنامه شد اما هر چه که برنامه جلوتر می‌رفت وضعیت برای او بد و بدتر می‌شد. استناد او به چند صفحه فیک برای تبریک چند باشگاه برای قهرمانی به استقلالی که قهرمان نشده، گاف بزرگی بود و در نهایت به یک اتفاق بسیار عجیب و نگران کننده‌ تبدیل شد. برای همه این سوال مطرح شد که او که یک فرد حقوقدان است چطور به اصالت مدارکی که در این برنامه به آنها استناد کرد توجهی نداشت؟ این نگرانی هم ایجاد شد که آیا در مسائل مهم‌تر و کلان‌تر باشگاه استقلال هم در دوران مدیریت سمیعی، به همین شکل عمل شده و اسناد و مدارک ارائه شده همین‌قدر معتبر است یا نه؟

بعد هم چند ماجرای دیگر پیش آمد و در اغلب آنها سمیعی در موقعیت بازنده قرار گرفت. اگرچه با دعوت جداگانه مدیران عامل دو تیم، در واقع مناظره‌ای شکل نگرفته بود اما به نظر می‌رسید درویش با رفتار و گفتار مناسب‌تری که در استودیو داشت با اختلافِ زیاد، پیروزِ این گفت‌وگوی غیر مستقیم بوده است.

اما وقتی درویش تصمیم گرفت تلفنی به استودیو وصل شود و پاسخ ادعاهای سمیعی را بدهد فقط و فقط با یک جمله گل به خودی زد. البته که سمیعی در مجموع بازنده برنامه فوتبال برتر دوشنبه شب بود اما بازتاب جمله درویش به او که لهجه اش را عمل کند ماجرا را وارد فاز جدیدی کرد. البته چند دقیقه قبلش درویش تیکه‌ای سنگین به سمیعی انداخته بود. جایی که به سمیعی گفت: در برخی از ساعات شبانه روز، فعل و انفعالاتی در فرشید سمیعی رخ می دهد که او توهم می زند! این جمله بسیار سنگین بود که سمیعی با لبخند، سعی کرد از آن بگذارد.

سمیعی متولد استان گیلان است اما موقع حرف زدن اصلا لهجه شمالی ندارد و فقط لحن و تن صدای مخصوص به خودش را دارد. با این وجود درویش در یک حرکت عجیب و باورنکردنی و البته کاملا غیر اخلاقی برای تحقیر سمیعی به او توصیه کرد که لهجه‌اش را عمل کند!

دقیقا از لحظه‌ای که درویش این جمله را بر زبان آورد همه چیز به هم ریخت و موقعیت سمیعی از «بازنده» به «قربانی» تغییر کرد. این قربانی بودن البته از روز پس از مناظره مطرح شد و درویش را زیر سوال برد. حتی وقتی سمیعی در بحث با میثاقی هم موقعیت خوبی نداشت همه داشتند به جمله زشت و غیر قابل درک درویش فکر می‌کردند.

باورکردنی نیست که درویش از معنا و مفهوم جمله زشتی که بر زبان آورد آگاه نبوده است. اصطلاح «لهجه‌ات را عمل کن» چند دهه پیش برای تحقیر استفاده می‌شد. حتی این که برخی تلاش می‌کنند بگویند منظور درویش «لهجه» نبوده و لحن بوده است هم چیزی را عوض نکرده است. جمله درویش و منظور او خیلی واضح‌تر و روشن‌تر از آن بود که بشود به وسیله بازی با کلمات، از زشتی آن کاست.

مدیر عامل پرسپولیس که ظاهرا خودش هم خیلی زود متوجه زشتی گفتارش شده بود ابتدا در یک استوری از مردم گیلان عذرخواهی کرد و سپس در یک مصاحبه کوتاه معذرت‌خواهی‌اش را تکرار کرد. اما از واکنش‌هایی که هنوز هم ادامه دارد به نظر می‌رسد عذرخواهی را پذیرفته نشده است و نه تنها شمالی ها علیه درویش و جمله توهین آمیزش، موضع گرفته اند، بلکه وضعیت بدتر هم شده و دیگر اقوام هم علیه او موضع گرفته اند و خواستار برکناری او شده اند. مالکان جدید باشگاه پرسپولیس هم زیرفشار رفته اند و هیچ بعید نیست درویش حتی تا برکناری هم برود.

البته که بخشی از این واکنش‌ها هم صادقانه و در دفاع از مردم گیلان نیست اما این ماجرا اصلا اهمیتی ندارد و درویش اگر می خواهد بماند باید هرچه سریع‌تر بهترین راه را برای یک عذرخواهی قابل قبول پیدا کند. او روی آنتن زنده تلویزیون این جملات را به زبان آورده است و طبیعی است که عذرخواهی با یک استوری و یک مصاحبه سفارشی مورد پذیرش نخواهد بود. شاید حداقل کاری که او باید بکند این است که روی همان آنتن زنده تلویزیونی عذرخواهی کند ولی موج آنقدر سهمگین و سنگین است که به این راحتی ها نمی شود جلویش را گرفت. 

گذشته از ماجرای توهین به لهجه، برای هواداران پرسپولیس هنوز هم این سوال وجود دارد که چرا درویش با یک واکنش باورنکردنی موقعیت خودش را تغییر داد؟ چرا مدیرعاملی که فصل پیش سه جام لیگ برتر و جام حذفی و سوپرجام را گرفته و این فصل هم جام قهرمانی لیگ را برده و در آستانه بردن یک جام دیگر در سوپرجام است، مقابل سرپرست باشگاهی که به هم ریخته و سرشار از اختلافات داخلی است، از یک جمله سخیف و زشت استفاده کند؟ 

درویش اگرچه توسط کمیته اخلاق برای مدت 20 روز محروم شده است اما کلام زشتی که بر زبان راند به این زودی‌ها فراموش نخواهد شد و احتمالا باشگاه پرسپولیس باید تاوان بیشتری در این ماجرا بدهد. درویش در آستانه برکناری است و فقط یک معجزه می تواند او را نجات دهد!

1359