اوسمار ویرا؛ چهاردهمین سرمربی قهرمان جام خلیج فارس

اوسمار ویرا؛ چهاردهمین سرمربی قهرمان جام خلیج فارس

پایگاه خبری فوتبالی- پرسپولیس امسال نیز توانست قهرمان لیگ برتر شود. عنوانی که با هدایت اوسمار ویرا برزیلی به دست آمد تا ویرا هم وارد جدول برندگان جام خلیج فارس شود. 

به گزارش فوتبالی، پرسپولیس نیم فصل اول را با یحیی گل محمدی  به عنوان سرمربی آغاز کرد و به پایان رساند اما گل محمدی درمیانه فصل به دلایل شخصی از جمع سرخ پوشان جدا شد تا اوسمار ویرا دستیار برزیلی گل محمدی، سکان‌دار هدایت پرسپولیس شود. مردی که تیمش هجومی‌تر از تیم گل محمدی بازی می‌کرد و توانست اختلاف امتیازات با صدر جدول و سایر مدعیان را کاهش دهد و در نهایت با پیشی گرفتن یک امتیازی از رقیب قدیمی یعنی استقلال، صاحب عنوان قهرمانی لیگ بیست و سوم شود و نامش در کنار سایر فاتحان جام خلیج فارس قرار بگیرد. 

در تاریخ فوتبال ایران، ویرا چهاردهمین نفری است که قهرمان لیگ برتر میشود. امیر قلعه نویی با 5 قهرمانی، علی پروین، برانکو ایوانکوویچ و یحیی گل محمدی هر کدام با 3 قهرمانی و حسین فرکی با 2 قهرمانی، سرمربیانی هستند که در طول تاریخ بیش از یک بار برنده جام خلیج فارس بوده‌اند. 

ملادن فرانچیچ، زلاتکو کرانچار، عبدالله ویسی، افشین قطبی، فرهاد کاظمی، مجید جلالی، فرهاد مجیدی و علی دایی دیگر سرمربیانی هستند که در کنار اوسمار ویرا برزیلی، هر کدام یک بار قهرمان لیگ برتر بوده‌اند. 

از نکات جالب دیگر در مورد قهرمانی اوسمار می‌توان به این نکته اشاره کرد که اوسمار چهارمین سرمربی خارجی فاتح لیگ برتر در طول تاریخ است اما او اولین سرمربی غیر کروات و غیر ایرانی قهرمان در تاریخ لیگ برتر نیز می‌باشد. 

پیش از او قهرمانان یا ایرانی بوده‌اند یا اگر خارجی بودند اهل کرواسی و کروات بوده اند. در میان خارجی‌ها نیز، برانکو ایوانکوویچ با سه قهرمانی، رکورددار کسب عنوان قهرمانی جام خلیج فارس است.

7899