سپاهانِ نویدکیا یا سپاهانِ مورایس؛ چند میلیون دلار برای یک امتیاز

سپاهانِ نویدکیا یا سپاهانِ مورایس؛ چند میلیون دلار برای یک امتیاز

پایگاه خبری فوتبالی- سپاهان در 4 دوره اخیر لیگ برتر به صورت متناوب روی پله دوم و سوم جدول قرار گرفته است.

به گزارش فوتبالی، آنها در لیگ‌های 20 و 21، نیمکت‌شان را به محرم نویدکیا سپردند و در دو فصل اخیر، ژوزه مورایس را در مقام سرمربی داشتند. تفاوت این دو نفر اما تنها یک امتیاز بوده درحالیکه سپاهان حداقل یکی، دو ملیون دلاری برای مرد پرتغالی و خواسته‌هایش بیشتر از دوران نویدکیا دست به جیب شد.

سپاهان زیرنظر نویدکیا، نایب‌قهرمان لیگ بیستم شد و در دومین فصل حضور او، روی پله سوم قرار گرفت. همین سناریو بدون کوچکترین تغییری در دوران مورایس رقم خورد: نایب‌قهرمان لیگ 22 و تیم سوم لیگ 23. قهرمانی سپاهان در این دوره جام حذفی، تنها نکته‌ای است که می‌تواند کارنامه دوران کاری مورایس در سپاهان را سنگین‌تر و برتر از بازه زمانی فعالیت نویدکیا کند.

تفکیک نتایج سپاهان زیرنظر این دو نفر، تفاوت معنادار خاصی را نشان نمی‌دهد. یک برد بیشتر برای مورایس، یک باخت کمتر برای نویدکیا، 7 گل زده بیشتر برای مورایس، 21 گل خورده کمتر برای نویدکیا و فقط یک امتیاز برتری برای مورایس؛ سپاهان از این تغییر سرمربی که بار مالی بسیار سنگینی برای آنها داشت، سود خاصی نبرد و به مقامی هم نرسید.

در این بین اما یک بازه زمانی ویژه در کارنامه مورایس ثبت شده است: رقم زدن تلخ‌ترین و تاریک‌ترین دوران سپاهان در تاریخ لیگ برتر با تحمل 5 باخت پیاپی. این اتفاق هرگز در زمان نویدکیا نیفتاد که سپاهان در بیشتر از 2 بازی متوالی، زمین را دست خالی ترک کند درحالیکه برای زردهای اصفهانی زیرنظر مرد پرتغالی رقم خورد و با ضعیف‌ترین دوره آنها در تاریخ لیگ برتر برابری کرد.

مقایسه عملکرد این دو سرمربی، ملاک مناسبی برای اظهارنظر درخصوص مدیریت سپاهان است که چطور با از دست دادن نویدکیا و صرف هزینه سنگین چند میلیون دلاری، به سمت استخدام سرمربی پرتغالی رفت. 

البته این اتفاق در سپاهان، چیز عجیبی نیست. آنها سالها قبل، دست به تغییر سرمربی‌شان زدند و با برکناری حسین چرخابی، نیمکت‌شان را به فرهاد کاظمی سپردند. در آن زمان، این تغییر حتی باعث افزایش امتیاز هم نشد و تنها تفاضل گل سپاهان را کمی بهتر کرد درحالیکه گفته شد حدود 700، 800 میلیون برای زردهای اصفهانی، بار مالی ایجاد کرد آنهم در لیگ هشتم یعنی تقریبا یک دهه و نیم قبل.

عکس از ایمنا

5390