به بهانه انتخاب ندا شهسواری؛ همه پرچمداران زن ایران در افتتاحیه المپیک

به بهانه انتخاب ندا شهسواری؛ همه پرچمداران زن ایران در افتتاحیه المپیک

پایگاه خبری فوتبالی- روز گذشته کمیته ملی المپیک، پرچمداران ایران در افتتاحیه المپیک پاریس را معرفی کرد که مهدی الفتی و ندا شهسواری برای افتتاحیه انتخاب شدند.

به گزارش فوتبالی، کمتر از دو‌ ماه دیگر المپیک ۲۰۲۴ در شهر پاریس فرانسه آغاز می شود. روز گذشته کمیته ملی المپیک پرچمداران ایران در افتتاحیه این مسابقات را اعلام کرد که ندا شهسواری به عنوان یکی از پرچمداران افتتاحیه ایران انتخاب شد.

ندا شهسواری که در رشته تنیس روی میز فعالیت می کند، برای سومین بار به المپیک راه یافت تا این بار در آستانه ۳۸ سالگی پرچمدار کاروان ایران شود. شهسواری در المپیک های ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو حضور داشت و حالا باید المپیک پاریس را تجربه کند. حالا به بهانه پرچمداری ندا شهسواری در المپیک پاریس نگاهی به پرچمداران زن ایران در دوره های گذشته المپیک انداختیم.

لیدا فریمان اولین پرچمدار زن ایران بعد از انقلاب بود که در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا این کار را بر عهده داشت. نکته عجیب درباره لیدا فریمان اینکه او در حالی پرچمدار ایران بود که سه ساعت بعد از مراسم افتتاحیه باید برای مسابقه اش حاضر می شد که همین امر باعث شد او در رتبه چهل و ششم قرار بگیرد.

بعد از فریمان، در دو المپیک ۲۰۰۰ سیدنی و ۲۰۰۴ آتن، پرچمداران زن حضور نداشتند تا المپیک ۲۰۰۸ پکن که هما حسینی پرچمدار ایران در بین زنان بود. هما حسینی که در رشته رویینگ تک نفره حضور داشت در دور گروهی بیست و ششم شد و حذف شد.

پرچمدار زن بعدی ایران در المپیک، زهرا نعمتی بود که در المپیک ۲۰۱۶ ریو این کار را انجام داد. زهرا نعمتی اولین ورزشکار زن در آسیا بود که هم در المپیک و هم در پارالمپیک شرکت می کرد. نعمتی هم در المپیک عملکرد خوبی نداشت و در دور شصت و چهارم حذف شد.

آخرین پرچمدار زن ایران در المپیک ها هم هانیه رستمیان بود که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو پرچمدار ایران بود. رستمیان در المپیک توکیو در تپانچه ۱۰ متر و ۲۵ متر در دور مقدماتی و در تپانچه بادی میکس که همراه با جواد فروغی بود در نیمه نهایی حذف شد.

حالا ندا شهسواری در المپیک ۲۰۲۴ پاریس پرچمدار است و باید دید او چه نتایجی کسب خواهد کرد. همچنین فاطمه مجلل ملی پوش رویینگ ایران در اختتامیه پرچمدار کاروان ایران است.

۶۰۰۱